S Menom ruze by som to neporovnaval (mam na mysli knihu, nie film), ono tie dve predlohy su kvalitou, zamerom a metaforami od seba na parseky vzdialene.
Teraz pojdu strasne spoilery, ale kedze to vacsina neuvidi, je to jedno
Predovsetkym, ja necakam od filmu takehoto typu Teenage Mutant Ninja Clerica, co vezme a pojde kynozit infidelov (Poliakov napr.). Teda neostava nic ine, len divat sa na spiritualnu rovinu.
Podme si rozobrat postavu Cypriana: pride do klastora, lebo ho najde po ceste. Kym ho polepia mnisi, ma flashbacky (flashbacky boli inak super, mne sa strasne pacilo to, ked prelinali scenu z flashbacku so scenou z pritomnosti). Co spravi on? Lezi a vzdycha a potom ozbija Jezisa a ujde. Cestou uvidi slovensku selanku, a to nim tak pohne, ze nevaha a vrati sa do klastora. Ano ja nepochybujem, ze v hlave mu poletuje milion myslienok, o ja nehodny biedny cerv, co som to spravil, mnisi ma polepili a ja som ich odrbal, ale on to prejavuje strasne plocho. Mozno ho osvietilo ako Savla, co chapem, ale aspon by naznakom mohol povedat, ze sa tak stalo.
Podme dalej, je v klastore, kde ma Bella-z-Twilightu-emo-fazu (Bella beha po lese, Cyprian si pcha kutace do oka) a opat mu nevidime do hlavy, co sa mu tam deje. Nasledne co ine ostava? Musi sa stat mnichom, lebo vsak film by skoncil. Nasledne pride grand polovica filmu, ked sa Cyprian prehodi do ticheho rezimu a tym skazu svojej postavy zavrsi. Uz len beha dokola a diva sa na kazdeho, puci oci ako Frodo v LOTRovi a uz vobec netusime, ze co sa mu v hlave deje, len pozorujeme ostatne postavy, ktore si robia svoje veci, ktore by robili, aj keby tam Cyprian nebol.
Keby sme Cypriana vyhodili a jeho zodpovednosti prehodili na ostatne postavy, co by sa stalo? Mohli pokojne osetrovat toho blondaka, kedze on si staval kridla, jeho balili zenske. Zrejme to mala byt analogia William vs Adso, lenze v Mene ruze William ma kopu zmysluplnej roboty a Adso je Watson a
foil, ktory debati s Williamom a tym posuva dej i filozoficku rovinu.
Pytam sa, preco sa tie dolezite veci nediali Cyprianovi? Preco Cyprian nestaval kridla (nebola legenda prave o tom?) Preco ho nebalili zeny a nedavali tak priestor na dilemy? Preco ho, for God's sake, neposlali do Nitry, kde mohol pwnovat knaza v jezuitskom dialogu?
Cyprian je uplne odtrhnuty od dejovej linky, pretoze len sa pozera a pozera -- ale tato rola divaka ma byt urcena divakovi a nie hlavnemu protagonistovi. Vsetky ostatne postavy ho aj tak beru, ako nutne zlo (no, syncek, ok, osetrime ta, no syncek, ok, vysvatime ta, ok syncek, my si pomrieme a ty funguj dalej).
V celom filme bola jedina zmysluplna dilema: ci osetrit svojho archnemesis alebo nie. Vsetko ostatne boli dilemy, ktore keby Janosik, pardon Cyprian, vyriesil, tak sa film skonci, lebo ,,ujde z questu".
Ta cela tema ma strasny potencial, vsak konflikt ,,svetak vs klastorny svet", konflikt ,,technologie (kridla, Biblia) chapane ako Satanovo splodenie", pointa ,,prosty clovek zmeni osud klastora a ukaze im novu cestu", ale to vsetko sa ignorovalo.
Spiritualny film nevznikne tak, ze budem ukazovat krasne obrazky modliacich sa mnichov. Ten film bol presne taky. Imidzovi mnisi, krasna priroda, hudba hra, choraly prespevuju, latincina sa drmohli, ale to je vsetko. Dokazem pochopit, ze niekoho to uchvati, ale vizualna spiritualita mi urcite nestaci.
Pozri si, co sa deje knazovi v Adamovych jablkach, ako ta postava funguje (a to je pristupny film zo sucasnosti, ziadny Tarkovsky), pozri si Andreia Rubleva (toto je tazkotonazny filozoficky epos), alebo, for that matter, zmienene Meno ruze.
------------------
Inak mi povedz, ktore osobne dilemy si videl ty a usli mi.
(Hodnotenie na CSFD.cz je ovplyvnene tym, ze Cypriana nevideli zahranicni divaci).