Citácia:
-určenie akehosi ideálu spoločnosti do buducnosti... podla mňa originalny prvok, zamrať sa na spoločnosť a dať jej akusi idealnu predstavu, ciel, buducnosti... komunizmus... hraboši a pravičáci sice budu frflať, ale beztriedna spoločnosť ako akýsi ideál, vznešený cieľ (nedosiahnutelny cieľ IMO) je podla mňa dokonlá spoločnosť k akej, ak sa chceme ako rasa vyvýjať do VELMI VZDIALNEJ a DLHEJ buducnosti vyvyjať, musíme dospieť...
No prave to je imanentizacia eschatonu - cize transcendentne bytie (idealna spolocnost) je cielom, uz na svete. Daval by som si velky pozor na taketo ideologie, nakolko podobne motivy mali vsetky totalitarne zoskupenia. Pre mna je clovek nedokonaly - a tisice rokov davaju za pravdu, ze akakolvek snaha o privodenie transcendentneho na svet sa koncila velmi zle. Na samotnej filozofickej urovni, je to spochybnenie toho, ci je svet "dobre usporiadany". Ciel totalitarov bol vzdy za hranicami realnych pomerov. To plati aspon od francuzskej revolucie. Sam si napisal, ze IMO nedosiahnutelny.
Citácia:
"Religious suffering is, at one and the same time, the expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people."
No to je dojemne, ale argumentacia tam nie je.
Citácia:
The philosophers have only interpreted the world, in various ways. The point, however, is to change it.
Ako som hovoril, zasadna (transcendentna) zmena. Opat opakujem, ze v jednotlivostiach mozeme nieco zmenit (Akvinsky).
Citácia:
dobré životné podmienky pre obyčajných ludí, spravodlivu spoločnosť etc etc... čo ovšem z filozofickeho hladiska uplne prepadava...
Minimalne sa lisia v tom, akou cestou to dosiahnut, pretoze revolucia je pre konzervativnych absolutne nepriatelna.