Ak sa mozem ako klavirista pridat,
Mna ucili ze mam hrat ako zobacik sliepocky, vysoko dvihat zahnute prsty. (nebezpecne)
Mna ucili ze mam podkladat v rychlych pasazach palec. (uz Chopin pouzival thumb over)
Mna ucili ze je normalne naucit sa nieco pomaly a potom zrychlovat. (jedna z najidiotskejsich metod)
Mna ucili ze musim vzdy hrat prstami a nie ich pustanim, alebo wrist rotation. (gravity drop, taubmanova technika)
Mna ucili ze vystrete prsty nesmiem pouzivat. (horowitz)
Mna ucili, ze hrat cierne oktavy nielen 1 a 4, ale 1, 4 a 5 prstom (naraz) nie je dobre. (toto neviem odkial je
)
Mna ucili, ze lavy pedal sa pouziva iba kde je napisany. (snad kazdy klavirista)
Mna ucili, ze sa mam nieco naucit, az potom hrat naspamat. (a potom sa necudovat, ked cely blok mi vyleti)
Ucitel ti nic nezaruci, a moze urobit aj dost zleho. To som mimochodom mal profesorku z konzervatoria. Asi zniem dost divne, ale mojich 15 rokov skusenosti hovori jednoznacne, ucitel ti nic negarantuje. Dobry ucitel je nieco ine, ale to ty nevies posudit, nevie to posudit vela ludi, nakolko ich zly ucitel mohol ucit. Ja som pochopil, ze ma naucili zle veci, az ked som v 17 alebo 18 si nemohol sadnut tyzden za klavir, tak ma bolel chrbat z hrania. (a to pritom z toho, ze som zle hral prstami)
Nie je pravda, ze practice makes perfect.
Practice makes permanent.
Moja rada, ak sa chces nieco naucit:
Farba.
Nauci sa vsetky akordy, najdes ich vselikde na internete.
Nauc sa rozoznavat toninu sluchom. (nie je to tak tazke)
Potom mozes zahrat 90% veci co pocujes, jednoducho hadzes akordy a mas.
Farba.
Davaj si pozor na farbu, ja jednoducho neznesiem, ked niekto nieco zahra, a nema to farbu. Pocuvaj co hras, nielen ci mas prsty na prazcoch, hladaj spravny zvuk, cisty. Nauc sa, ze radsej zahrat kohutika jarabeho cisto s peknou farbou, ako asturias s rozhajdakanym zvukom.
Necvic s metronomom, to je technika oddelena od hudby. Nieco co ja nemozem vystat. Navyse to vedie k zlym navykom. Rytmus udrziavaj nohou, na kazdu dobu, pekne jemne slapni.
Nahravaj sa, aby si zistil, ze hras rychlejsie nez si myslis.
Na pentatoniku nevidim dovod, alebo chces hrat blues?
(ci je pentatonika nieco ine na gitare)
A samozrejme hraj to co ta bavi, aj ak je to nad tvoje zrucnosti. Predpokladam, ze karieru nechystas, takze je tvoj dojem z hrania najdolezitejsi. Ale naozaj odporucam vyssie uvedeny postup, lebo potom sa blizis k tomu, ze mas chut sam skladat. Prestanes hrat nejake cisla a polohy na strunach, a zacnes hrat hudbu.
A nauc sa ladit, vela ludi sa nevie dobre naladit. Zase plati, radsej sa viac pocuvaj, ako hraj. Radsej 2 noty cisto, ako 10 not mimo.
A inak sa tu mozno vyjadrujem divnymi slovami, ak niecomu nerozumies, tak sa kludne spytaj
A moj tajny recept z mojich koncertnych dob:
v den vystupenia nehraj skladbu v tempe, ale uplne pomaly. Este pomalsie. Hovorim POMALY. Nie polovicne tempo. Este menej. A uplne jemne, a pritom presne. Ked potom budes hrat, uvidis ako ti stupne performance o 100%.