Moj nazor na HP je takyto:
Miestami je to nelogicke, ale je to asi najjednoduchsi sposob z hladiska mechaniky. Ak si clovek predstavi, ze zasah (hit) neznamena fyzicky zasah, ale len akusi abstraktnu uroven poskodenia, tak sa do da. To ze ma clovek viac HP, moze znamenat to, ze mnoho zasahov vie vykryt, uskocit, vymyknut, pripadne ich zhltne zbroj (aj ked vyryvaci povedia, ze na to je Armor Bonus a Dexterity Bonus). Predpokladajme, ze by som sa ja bil s Vratkom a jeho 5kg mecom (pozn. pre nezasvatencov: BMI < 20, mec som videl len na obrazku). Obaja mame v priblizne rovnaky pocet ,,zivotov" (radovo dve rany mecom a je koniec). Lenze vratko je akiste skusenejsi v boji s mecom -- vydrzi teda viac ,,ran", vie lepsie uskakovat, ukrokovat a pod. Toto podla mna predstavuju zivoty -- je to jednoduchy sposob ratania stavu, ked je postava vyradena z boja.
Ako znalci boja v D&D vedia, mechanika je jednoducha: hod d20 + utocny bonus musi byt vacsi ako superova uroven zbroje, ktora je vo vseobecnosti nieco ako 10 + faktor obratnosti + faktor brnenia.
Jestvuje mnoho alternativnych pravidiel -- napr. v Unearthed Arcana uvazuju brnenie ako Damage Reduction - nieco, co znizuje efektivnu mocnost zasahu (ak ma nieco trafi za 5, tak 2 body z toho su scucnute armorom, cize efektvine ma trafil za 3). Inde je napr. obrana uvazovana ako faktor ,,uskakovania", druhu zbrane a brnenia. Toto dava iste vacsiu logiku a ,,realizmus", ale zase zvysuje naroky na vypocet v hre -- menovany variant v Unearthed Arcane sposobi to, ze obrana je reprezentovana dvoma cislami.
Cize HP predstavuju podla mna uplne vyabstrahovany a velmi jednoduchy, hoci nevelmi realisticky sposob evidencie bojoveho stavu postav. A teda narast poctu HP pri postupe na level reprezentuje istym sposobom narast zrucnosti postavy celit v boji zbraniam a pod. Otazka je, ci sa da prednost jednoduchosti pred realizmom.
Samozrejme, su tu veci, ktore takpovediac biju do hlavy. Napr. pad do priepasti v D&D ubera 1d6 HP za kazdych 10 stop. Tu uz je predstava uplne mimo -- ci spadne do velkej jamy onen vratko, alebo ja, je podla mna jedno -- obidvaja zhynu pomerne rovnocenne.
(ach, ach, tento traktat temer dosahuje dlzky 1 Bifi :-)
Feedback?
_________________ Light hand of Empelol.
|