Alnag napísal:
Myslím, že by bylo docela poučné, jak se "vystupuje z boje" bez naprostého udolání soupeře.
Tak toto by bylo skvělé téma na samostatnou diskusi :)
Podle mně je důležité v jakémkoliv boji nezapomínat na to, jak vyhodnocuje v rámci svých možností a informací ta která bytost. Mám tím na mysli její emoce plus rozumové rozvážení situace (ovlivněné stresem), což má obojí dopad na její ochotu bojovat.
Aby boj skončil úplnou eliminací jedné strany, tak je tato strana:
1. totálně namotivovaná nějakým cílem nebo událostí: a) oddanost k někomu (sem patří i medvědice a mláďata) či totální morálka, b) někdo z nich zemře, c) strach z postihu, že neuspějí (klasický případ ruští vojáci a komisař) ...
2. nebo chtějí všichni úmyslně zemřít / obětovat se pro někoho/něco
3. nebo jen nemají kam ustoupit a nelze se vzdát, ...
Jinak totiž v boji člen prohrávající strany pořád zvažuje své možnosti a dovede se obrátit na útěk nebo se vzdát určitému typu nepřítele, místo aby bojoval do hořkého konce. Vzpomeňme na normální mnohopočetné bitvy známé z historie - vítězství v bitvě většinou nespočívá v totální eliminaci živé síly protivníka při střetu, ale v jeho vymanévrování, obrácení na útěk (a když, tak většinou teprve tady dojde na těžké krvavé ztráty při pronásledování). Bitvy v RPG jsou vlastně takovou miniaturou velkých bitev v tomto směru. Stručně s nadhledem řečeno: NPC většinou nejsou příslušníky SS, aby bojovali dokud nepadnou.
A to už vůbec nemluvím o žoldnéřích, kteří vůbec nemají zájem na smrti, když bojují. Historie zná řadu případů, kdy byly žoldnéři přeplaceni druhou stranou nebo pokud se potkali na oboustranách žoldnéři, tak to doslova odflákli (s výjimkou švýcarských pikenýřů, kteří to neodflákli nikdy :) - opravdu).
Další věcí je zranění - na to se v D&D často nehraje v tom smyslu, že zraněné NPC se snaží rychle odklidit bokem, prostě jen stojí a buší, jako by se nechumelilo. Pokud ale DM ukáže kus invence a předvede hráčům ústup zraněného protivníka, je to jen a jen dobře: hráči pochopí, že taktika není jen bušit jednoho dokud nepadne a pak honem k dalšímu, ale zranit jednoho, zranit druhého a obrátit tak protivníka na útěk ... No, píši hráči ... ono by měly být takticky vyspělé postavy zaměřené na boj. Bohužel PHB ukazuje ze skupinové taktiky jen něco (flank) a nepředvádí třeba dopad zranění na morálku bojující strany.