vratko napísal:
autor ma nejaku predstavu o postave a herec to zahra. v pripade rpg je to kusok volnejsie ale nejake limity tam predsa su ci nie?
No ja k tomu co napisal Matsu dodam len tolkoto: Z toho co pises vyznieva, ze GM je autorom hry, pripravi hercom ich party (role, scenare, ...) a oni to odohraju. To mi pride ako dost velke obmedzovanie, Tebe nie?
GM potom ich vykon odmeni XPami. Volnost (predpokladam) spociva v tom, ze nie je vsetko jasne uz dopredu, lebo hraci mozu GM "zaskocit" ked urobia nieco naco nie je pripraveny, a vtedy GM improvizuje.
Neviem ake limity mas presne namysli, ale nejake tam urcite su. Tym hlavnym limitom je GM, ktory absolutne brzdi a obmedzuje hracov - nedovoli im prejavit sa inak ako v uzkych mantineloch "hrania svojej postavy", on je jediny kto to hodnoti, cize hrac musi hrat podla jeho predstavy. Hra sa samozrejme pravidelne zvrhava na superenie medzi hracmi o GM-ovu pozornost alebo na superenie medzi hracmi a GM so systemom (pravidlami) ako zbranou.
Typicke znaky takto autoritarskeho GM su tiez ze nechce dovolit hracovi vziat spat ked povedal co urobi jeho postava, nechce im dovolit mat akekolvek informacie ktore by ich nedajboze mohli "zvyhodnit" proti ostatnym hracom alebo jeho dobrodruzstvu, a vo vseobecnosti ich drzi nakratko - sporne situacie rozhoduje arbitrarne (trocha ironicky poznamenavam ze skusenost pomaha) a nedovoluje akykolvek odpor ci diskusie (pozri napr. pravidla Open Gamingu).
Priznam sa, ja ako hrac by som sa asi nebavil, pretoze jedina uloha ktora mi v hre prislucha je v klucovych bodoch dobrodruzstva sa rozhodnut tak ako to GM ocakava, hrat svoju postavu tak ako to ocakava, pouzivat svoje schopnosti tak ako to ocakava a nehadzat zle cisla. Alebo mozem GMa prekvapit a dufat ze sa nenahneva a nezosle na mna Gamemasterovu zlobu
(TM).
Su aj ine sposoby, v ktorych hraci maju prakticky rovnaku mieru kontroly nad vyvojom pribehu ako GM, v ktorych oni sami definuju svoje postavy (presvedcenie je brzda) a konflikty, ktore riesia, nie su hrac vs. pravidla alebo hrac vs. GM (ako v pripadoch ktore si uviedol), ale je to spolocne usilie hracov adresovat nejaky moralny konflikt, ktory je pre nich relevantny. Moze to byt "ako daleko je schopny zajst clovek, ktory veri ze robi spravnu vec" alebo "aku velku moc musis mat aby Ta skorumpovala" alebo "ako sa rozhodnut medzi prislusnostou ku klanu a laskou" alebo cokolvek ine. GM sa vsak musi vzdat do podrobnosti predpripravenych dobrodruzstiev, dokonca aj do detailov vyrobenych svetov - prostredie vznika a blizsie sa definuje az hracskou interakciou, az ked vstupuje do deja. GMov hlas sa stava hlasom skor poradnym a usmernujucim nez rozhodujucim a zakazujucim. V podstate jedinou "nedotknutelnou" GM pravomocou zostava strihanie scen. Pravidla hry by mali byt formulovane nie tak, ze zakazuju a obmedzuju, ale ze Ti umoznia vyriesit cokolvek co sa hrac rozhodne urobit. Pozri tiez moj post v threade o improvizacii.
M