HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 67 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3, 4, 5  Ďalšia
Autor Správa

Pútnik

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 7
Body: 5

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Citácia:
hero pointy su ako motivacia na hru velmi pekne (bifi - plne aplikovatelne aj v DnD, dokonca uz su tam v istej forme) avsak neviem kolko ratas ze by si hero pointov dostaval? - to zavisi od DMG a od toho ako budes roleplayovat. Pri tvojom pristupe ze nieco 'nepotrebujes' prides o tie pointy dost skoro.


Tak ako som to napisal ja, tak 2 za session. Nie je dobre pridelovat HP za "roleplayovanie" lebo rozlicni ludia (najma GM a hraci) si pod tym casto predstavuju ine veci. HP je lepsie pridelovat plosne kazdemui hracovi - co s nimi bude robit je jeho vec - ale nikdy by nemal mat dojem ze ich ma nedostatok.

Citácia:
Tiez ked sa nad tym zamyslis a uvedomis si co vlastne znamena napr HP tak v mnohom co si pisal su to prave tie hp a veci s tym suvisiace. Len co ty si pisal je alternativa priamociarejsia lahsia a pre bezneho divaka zrozumitelnejsia.


Tak, tejto casti odpovede som naozaj nerozumel. Ked sa zamyslim nad tym co su HP tak zistim ze su to hp, ale priamociarejsia alternativa... Som sa asi stratil v skratkach.

Citácia:
edit - este som zabudol, roleplay je pokial viem hranie toho co mas predpisane.


Nie, to je divadlo. Roleplaying je o niecom inom - to je skor taka divadelna improvizacia.

Citácia:
Ale tiez sa stotoznujem s nazorok ze ak okolnosti 'prinutia' postavu urobit nieco proti presvedceniu a je to opodstatnene - mal by dmg povolit zmenu presvedcenia....ale nie len ak halabala.


Presvedcenie nie je staticka premenna, ktora by ti nieco zakazovala alebo prikazovala. Takze nikdy nerobis veci "proti presvedceniu". Okrem toho, presvedcenie je "vnutorna" charakteristika postavy - je to jej sposob pozerania sa na svet, je to sucast jej uvazovania a pod. Taketo veci nespadaju pod kontrolu GM, takze o nejakom "povolovani" nemoze byt reci. (To je ako keby si teraz povedal, ze policajt ti moze povolit zmenit si nabozenske vyznanie alebo narodnost).


Hore
 Profil  

Pútnik

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 7
Body: 5

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
vratko napísal:
autor ma nejaku predstavu o postave a herec to zahra. v pripade rpg je to kusok volnejsie ale nejake limity tam predsa su ci nie?


Taketo prirovnanie sa da pouzit, ale autorom bude sam hrac - asi ako keby si nechal herca nech si sam napise rolu. On si v duchu (podvedomo) nejake limity stanovi, ale ty sa ich nedozvies, lebo casto ich ani on sam nebude vediet sformulovat.

Okrem toho - v dobrom filme/divadle sa postavy vyvijaju, cize ich "limity" su ine na zaciatku a ine na konci.


Hore
 Profil  

Pútnik

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 7
Body: 5

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
vratko napísal:
no ved si iba obsirnejsie napisal to co ja......ja som chcel od bifiho co je 'obmedzenie'.


Priklad:

Klasicky LG paladin sa vyberie zabit draka ktory pustosi krajinu. Je urceny vestbou ze to dokaze, drak krajinu pustosi uz 20 rokov a nikto ho nedokazal premoct. Od krala dostane magicky stit ktroy ho ma chranit pred dracim dychom.

Pocas boja sa ale stane to, ze drak ho premoze, nepomoze mu ani vestba ani stit. Zufaly paladin vie, ze ak zlyha, tak celu krajinu caka dalsich 20 rokov utrpenia. Skusat vzyvat svojho boha, ale marne. Nakoniec, s vedomim ze MUSI uspiet, privola silu "temneho" boha a vyvola demona na pomoc v boji s drakom. Demon draka hravo premoze....

Nasledne GM vyhlasi ze hrac nehral paladina podla svojho presvedcenia (fakt je ten, ze drak mal uz iba 5 zivotov a paladinovi stacila 1 obra rana a zlozil by ho aj bez pomoci demona) a preto paladin nedostane ziadne skusenosti, naopak este pride o level.


Obmedenie spociva prave v tom ze ako GM nemas pravo rozhodovat o tom co bude robit ktora postava, co je pre nu moralne prijatelne a co nie. Tak ako sa hraci spoliehaju na teba, ze im ponuknes zaujimavy pribeh, tak sa ty musis spolahnut na to ze budu hrat svoje postavy tak aby to malo zmysel.


Hore
 Profil  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
vratko napísal:
autor ma nejaku predstavu o postave a herec to zahra. v pripade rpg je to kusok volnejsie ale nejake limity tam predsa su ci nie?


No ja k tomu co napisal Matsu dodam len tolkoto: Z toho co pises vyznieva, ze GM je autorom hry, pripravi hercom ich party (role, scenare, ...) a oni to odohraju. To mi pride ako dost velke obmedzovanie, Tebe nie?

GM potom ich vykon odmeni XPami. Volnost (predpokladam) spociva v tom, ze nie je vsetko jasne uz dopredu, lebo hraci mozu GM "zaskocit" ked urobia nieco naco nie je pripraveny, a vtedy GM improvizuje.

Neviem ake limity mas presne namysli, ale nejake tam urcite su. Tym hlavnym limitom je GM, ktory absolutne brzdi a obmedzuje hracov - nedovoli im prejavit sa inak ako v uzkych mantineloch "hrania svojej postavy", on je jediny kto to hodnoti, cize hrac musi hrat podla jeho predstavy. Hra sa samozrejme pravidelne zvrhava na superenie medzi hracmi o GM-ovu pozornost alebo na superenie medzi hracmi a GM so systemom (pravidlami) ako zbranou.

Typicke znaky takto autoritarskeho GM su tiez ze nechce dovolit hracovi vziat spat ked povedal co urobi jeho postava, nechce im dovolit mat akekolvek informacie ktore by ich nedajboze mohli "zvyhodnit" proti ostatnym hracom alebo jeho dobrodruzstvu, a vo vseobecnosti ich drzi nakratko - sporne situacie rozhoduje arbitrarne (trocha ironicky poznamenavam ze skusenost pomaha) a nedovoluje akykolvek odpor ci diskusie (pozri napr. pravidla Open Gamingu).

Priznam sa, ja ako hrac by som sa asi nebavil, pretoze jedina uloha ktora mi v hre prislucha je v klucovych bodoch dobrodruzstva sa rozhodnut tak ako to GM ocakava, hrat svoju postavu tak ako to ocakava, pouzivat svoje schopnosti tak ako to ocakava a nehadzat zle cisla. Alebo mozem GMa prekvapit a dufat ze sa nenahneva a nezosle na mna Gamemasterovu zlobu (TM).

Su aj ine sposoby, v ktorych hraci maju prakticky rovnaku mieru kontroly nad vyvojom pribehu ako GM, v ktorych oni sami definuju svoje postavy (presvedcenie je brzda) a konflikty, ktore riesia, nie su hrac vs. pravidla alebo hrac vs. GM (ako v pripadoch ktore si uviedol), ale je to spolocne usilie hracov adresovat nejaky moralny konflikt, ktory je pre nich relevantny. Moze to byt "ako daleko je schopny zajst clovek, ktory veri ze robi spravnu vec" alebo "aku velku moc musis mat aby Ta skorumpovala" alebo "ako sa rozhodnut medzi prislusnostou ku klanu a laskou" alebo cokolvek ine. GM sa vsak musi vzdat do podrobnosti predpripravenych dobrodruzstiev, dokonca aj do detailov vyrobenych svetov - prostredie vznika a blizsie sa definuje az hracskou interakciou, az ked vstupuje do deja. GMov hlas sa stava hlasom skor poradnym a usmernujucim nez rozhodujucim a zakazujucim. V podstate jedinou "nedotknutelnou" GM pravomocou zostava strihanie scen. Pravidla hry by mali byt formulovane nie tak, ze zakazuju a obmedzuju, ale ze Ti umoznia vyriesit cokolvek co sa hrac rozhodne urobit. Pozri tiez moj post v threade o improvizacii.

M


Hore
 Profil  

prekladateľ
Obrázok používateľa

Založený: 27.10.2004
Príspevky: 1558
Body: 10
Bydlisko: Pratscha on Wineroad
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
matsu_hiroru napísal:
Jednoduchy recept na "zvysenie roleplayingu" je zavedenie niecoho ako Hero Pointy (z Arcany Unearthed).

Mne to zase pripomína Fate Pointy z Arcanum of Steamworks and Magic obcsura. Ale to len na okraj.

To čo som písa o porušovaní presvedčenia bol len príklad. Samozrejme že aj zákonne zlý mág môže dedinčanom darovať oslíka potras sa - veď len on vie za akým účelom to spravil. Presvedčenie osobne pokladám za zbytočnú vec. Uplatnenie má len vtedy ak sa hráčom nechce tvoriť postavu - povedia mám také a také presvedčenie a myslia si, že postava je hotová. Mýlia sa.

_________________
Personally, I like the university. They give us money and facilities, we don't have to produce anything! You've never been out of college! You don't know what it's like out there! I've *worked* in the private sector. They expect *results*.


Hore
 Profil  

Knieža
Obrázok používateľa

Založený: 02.04.2005
Príspevky: 631
Body: 5

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
ad matsu hiroru

HP - hit points, tu sme sa nepochopili.

Citácia:
ale autorom bude sam hrac - asi ako keby si nechal herca nech si sam napise rolu.


s tym suhlasim ze tu rolu musi na zaciatku pisat podla istych 'noriem' a dejom sa moze vyvinut z paladina aj deadh knight trebars. S tym suhlas....ale islo u mna o prvotny roleplay....kusok snad ten paladin by sa mal spravat ako paladin...aspon na zaciatku.

ad bifi

Citácia:
No ja k tomu co napisal Matsu dodam len tolkoto: Z toho co pises vyznieva, ze GM je autorom hry, pripravi hercom ich party (role, scenare, ...) a oni to odohraju. To mi pride ako dost velke obmedzovanie, Tebe nie?


ano a nikdy som tak nehral ani nedmgoval. Asi sa nechapeme. V podstate tiez suhlasim s matsu hiroru. Iba som chcel vediet ako si predstavujesmobmedzovanie.

Citácia:
Tym hlavnym limitom je GM, ktory absolutne brzdi a obmedzuje hracov - nedovoli im prejavit sa inak ako v uzkych mantineloch "hrania svojej postavy", on je jediny kto to hodnoti, cize hrac musi hrat podla jeho predstavy.


takto sme nikdy nehrali a to je uplne chore, nikdy som nebol zastancom takehoto herneho systemu - avsak na zaciatku v 1989 sa takto hravalo a bolo to odveci...hned sa preslo na iny system. Hrac v podstate moze 'vsetko' co chce...nasledky zhodnoti DM a ide sa v pohode dalej - ak sa hracovi nieco nepaci - diskusia s DM a dokaz podla pravidiel....a stale to nam zatial fungovalo a pravidla to riesili. Ale tu je potrebne chapat spravne filozofiu pravidiel a o tom sme sa uz bavili to sa mi tu opet nechce.

Citácia:
(presvedcenie je brzda)


presvedcenie je brzda iba ak je chapana zle.....ked som ja bol DM spytal som sa na zaciatku ake kto chce presvedcenie hrat, ja som si to poznacil, potom sa islo chodilo, lietalo a blabla, no a niektore aktivity niektorych hracov sposobili ze som si spravil poznamky ze ich presvedcenie je kusok ine ako povodne chceli - nikdy som im vsak nezakazoval akciu! Nasledne sa stalo napr. to ze dobry kuzelnik si zrazu uvedomil ze kuzelny plast ktory detekoval ako kloak of neviemco only for good alignment (lebo proste dobre sily inemu kuzelnu moc neposkytnu) tak dotycny zrazu zistil ze na neho to nefunguje a zrazu si postava zacala postupne uvedomovat 'hriechy a ciny ' ktore spravila a zistola ze je asi skor na ceste stat sa nekromancerom. Nic viac nic menej. Preco by to malo byt brzda? Skor je to zabava nie?

Citácia:
GM sa vsak musi vzdat do podrobnosti predpripravenych dobrodruzstiev, dokonca aj do detailov vyrobenych svetov


s tym snad suhlasi kazdy skusenejsi hrac a hlavne DM - k tomu som sa vyjadril v inom fore tuna.[/b]

_________________
Obrázok


Hore
 Profil  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
matsu_hiroru napísal:
vratko napísal:
no ved si iba obsirnejsie napisal to co ja......ja som chcel od bifiho co je 'obmedzenie'.


Priklad:

Klasicky LG paladin sa vyberie zabit draka ktory pustosi krajinu. Je urceny vestbou ze to dokaze, drak krajinu pustosi uz 20 rokov a nikto ho nedokazal premoct. Od krala dostane magicky stit ktroy ho ma chranit pred dracim dychom.

Pocas boja sa ale stane to, ze drak ho premoze, nepomoze mu ani vestba ani stit. Zufaly paladin vie, ze ak zlyha, tak celu krajinu caka dalsich 20 rokov utrpenia. Skusat vzyvat svojho boha, ale marne. Nakoniec, s vedomim ze MUSI uspiet, privola silu "temneho" boha a vyvola demona na pomoc v boji s drakom. Demon draka hravo premoze....

Nasledne GM vyhlasi ze hrac nehral paladina podla svojho presvedcenia (fakt je ten, ze drak mal uz iba 5 zivotov a paladinovi stacila 1 obra rana a zlozil by ho aj bez pomoci demona) a preto paladin nedostane ziadne skusenosti, naopak este pride o level.


Obmedenie spociva prave v tom ze ako GM nemas pravo rozhodovat o tom co bude robit ktora postava, co je pre nu moralne prijatelne a co nie. Tak ako sa hraci spoliehaju na teba, ze im ponuknes zaujimavy pribeh, tak sa ty musis spolahnut na to ze budu hrat svoje postavy tak aby to malo zmysel.

Priklad krasny ale k nicemu, uz jenom proto ze takto nefunguje ani paladin a ni vzyvani bohu, tod ale jedno. Vzhledem k danemu tematu jetento muj prispevek, OT, my shame


Hore
 Profil  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
OT: Dalcor, velmi ocenujem Tvoje krizove tazenie za ocistenie vyznamu paladina, rytierstva a viery vo fantasy. 8)

_________________
Charlotte: "You are so big... and so vegetarian!"


Hore
 Profil  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
OT: Vážně a nebo Ironie


Hore
 Profil  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
OT: Vazne. Fantasy gejming kultura je prespikovana podobnymi srackami ako emental dierami.

M

_________________
Charlotte: "You are so big... and so vegetarian!"


Hore
 Profil  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Děkuji.

Est Sularus Oth Mithas!


Hore
 Profil  

prekladateľ
Obrázok používateľa

Založený: 27.10.2004
Príspevky: 1558
Body: 10
Bydlisko: Pratscha on Wineroad
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Ako tak sledujem diskusiu dospel som k názoru, že sme mali začať definovanímčo to Role Playing vlastne je. Niekedy mám dojem že RP splýva s primitívnymi predstavami o presvedčení. Tým myslím, že postava dobrá nesmie nikomu uškodiť, zlá nesmie pomôcť a neutrálna nesmie konať nezištne.

_________________
Personally, I like the university. They give us money and facilities, we don't have to produce anything! You've never been out of college! You don't know what it's like out there! I've *worked* in the private sector. They expect *results*.


Hore
 Profil  

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 07.10.2004
Príspevky: 7236
Body: 121
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
to s tymy presvedceniami mas trosku domotane

_________________
Blep


Hore
 Profil  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
S těma přesvědčeníma to máš trošku v chaosu


Hore
 Profil  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
S tymi presvedceniami si to trocha poplietol.

_________________
Charlotte: "You are so big... and so vegetarian!"


Hore
 Profil  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 67 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3, 4, 5  Ďalšia

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 38 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun