Quicci napísal:
V "Low magic" svetoch je totiž iný "pocit" z mágie, iný prístup a iné zaobchádzanie s mágiou. Môže byť znakom prestíže, príslušnosti ku privilegovanej skupine, alebo naopak objektom prenasledovania a potierania.
Naopak, vo svete kde sa magicky zavlažujú polia a kde každá druhá bytosť ovláda kúzla je atmosféra iná. (nie "lepšia" ani "horšia", iná. mne nesadne.)
Ano, jenže otázka je jestli ten "jiný pocit" z magie je skutečně dán její kvantitou. IMO totiž obvykle v low-fantasy světech magie i jinak funguje, má tu jinou kvalitu/podstatu. V high-magic světech je magie spolehlivá a rychlá jako mrknutí oka. V low-magic světech může jít o ve své podstatě alchymii, rituály. Selhání jsou častá a uplatnitelnost teď a tady mizivá. A to je IMO rozdíl v podstatě.
Quicci napísal:
A to je sakva rozdiel. To, že si prečítate knihu, vám môže pomôcť predstaviť si krajinu v nej, stále si však (pravdepodobne) predstavujete mentálny obraz príslušnej krajiny na Zemi.
...
tu som zistil, že hrať na Zemi je jednoduchšie - predstavy hráčov o prostredí nie sú také rozdielne ako by to bolo u vymyslených krajín a svetov.
No, to záleží jak u koho... Zdánlivě je snazší hrát rovnou na Zemi, než se tvářit, že to je a není Země, ale to platí jen pro ty, co "dávali pozor ve škole" resp. už někam cestovali a něco viděli. Pokud vezmeš na hraní nějaká trdla, co nevytáhla paty od obecního rybníka a jejich světová orientace je zrhuba srovnatelná, velké štěstí se svou prezentací historických epoch Země neuděláš a obzvláště ne tehdy, když na tebe budou při slovech tundra a tajga zírat vytřeštěným pohledem člověka, který právě slyšel nové slovo. Ale obecně máš pravdu (jen bych to nehnal do takových generalizací). Čím blíže má ovšem daný svět k Zemi, tím snáze se v něm pracuje.... pomocí odkazu typu, je to jako... (renesanční Itálie).
Quicci napísal:
"tak akorát
" - čo si pod tým predstavím? keby som v Creete chcel hrať postavu ktorá vie o svete veľa, alebo nedajPerún viesť v ňom hru, preštudoval by som si fungovanie sveta. ak by som našiel "botu" ("bug" - nelogickosť - podobne ako v už spomínanom WH), stratil by svet na príťažlivosti. Aspoň pre mňa.
No a to je právě ta podstata toho "tak akorát". Neboť "tak akorát" napsaná CSka (a pozor, znova opakuju, že Soumrak magie není CSko!) by měla být napsána tak, aby ses jako vypravěč a ani jako hráč nedozvěděl jak se věci mají a tudíž nebyl schopný tam najít "botu", která by tě od hraní v takovém světě odradila. Trik je v tom, aby si tam každý vypravěč vpravil strukturu fungování světa tak, jak mu vyhovuje a tudíž si byl za všechny boty zodpovědný sám... :P
Samozřejmě, pokud máš nějakou zvláště vzdělanou postavu, měla by se podrobnosti nad rámec CS dozvědět právě od vypravěče, který má za úkol rozpýtlit ten zamlžený opar, který mu má poskytnout dostatečně manévrovací prostor.
Quicci napísal:
V prípade DL (ako aj v každom inom umelo vytvorenom svete), majú naopak výhodu ľudia ktorí poznajú kánon. Literatúru, dejiny sveta, príručky, proste fluff.
No to je nepochybně pravda. Ale v podstatě to platí vždycky a všude... jde jenom o to, jak moc přístupný nebo nepřístupný ten kánon je. Evropu lze nastudovat v obecní knihovně z řady zdrojů, zatímco na DL si budeš muset prosurfovat web resp. získat těžko sehnatelé knížky od TSR za posledních deset let. Ale pro autentické hraní prostě musíš znát kánon světa a když ho znáš jsi ve výhodě s tím se nedá nic dělat.
BTW: Ha, ještě že jsem napsal ten článek o gestech a pozdravech v Creetu... :P
PS: Jinak by mně taky docela zajímal detailnějí rozbor bot ve warhammeru (včetně té neustálé masové války). Takže sem s tím... bude to nepochybně zajímavé a poučné. Nestyďte se.