Alnag napísal:
Quicci napísal:
...isteže je aj mágia mocenský nástroj, ale nie v štýle "a teraz Veľký Temý Mág zosiela Večnú Noc na polovicu známeho sveta." to je High Fantasy, nie quasi-hist.
Hm... pořád mi přijde, že je to více méně jen rozdíl kvantity, nikoliv podstaty... Ale budiž.
Samozrejme že v kvantite: akonáhle v hernom svete jestvuje mágia (bez ohľadu na pôvod: astrálne sféry, bohovia, pamätanie kúziel, mágia slova,...) je nástroj ktorým sa dá manipulovať - je to istý druh moci.
V "Low magic" svetoch je totiž iný "pocit" z mágie, iný prístup a iné zaobchádzanie s mágiou. Môže byť znakom prestíže, príslušnosti ku privilegovanej skupine, alebo naopak objektom prenasledovania a potierania.
Naopak, vo svete kde sa magicky zavlažujú polia a kde každá druhá bytosť ovláda kúzla je atmosféra iná. (nie "lepšia" ani "horšia", iná. mne nesadne.)
Alnag napísal:
Skutečný přístup zdola je téměř nemožný, protože už stanovením žánru (historická fantasy) jsi vlastně nějak (byť velice okrajově) definoval co a jak bude. Čím víc detailů pro svět stanovíš (Evropa, století), tím víc jsi nadefinoval svět tam venku, jakkoliv se do detailů zabýváš jen jedním místem.
Tu bude vhodné odlíšiť dve veci:
1. Nastavenie Prostredia - ktoré o svete hovorí, ale nedefinuje "čo je kde" a "kto tam žije".
2. Príprava sveta vo veľkej mierke - typický príklady: Creet, svet Pevniny. opisuje "čo", "kde" a "kedy", v tesnom prepojení s prostredím.
Rozoberiem "klasické" nové svety, v podstatných rysoch podobné Zemi:
výhodou "klasického" nového sveta je voľnosť a sloboda pri jeho tvorbe. pokým však v takomto svete hrajú hráči a DM, ktorí ho "len" preberajú, nikdy si ho nepredstavia rovnako ako tvorcovia, aj napriek sebelepšiemu popisu.
Alnag napísal:
Takže jediný faktický rozdíl je v tom, zda si hráči udělají nejasnou představu na základě svých apriorních znalostí (ze školy o středověké Evropě) nebo na základě pročítání nějaké setting bible.
A to je sakva rozdiel. To, že si prečítate knihu, vám môže pomôcť predstaviť si krajinu v nej, stále si však (pravdepodobne) predstavujete mentálny obraz príslušnej krajiny na Zemi.
príklad: pri slovách "pláň" si vo Fantasy svete ako prvé predstavíte:
- step á-la Rohan? (ehm, počítačový Nový Zéland...)
- svoj_vlastný_obraz_trávnatej_stepi? (...aký je vlastne? u každého hráča odlišný...)
- pusta v Podunajsku alebo ukrajinské roviny? (tu je obraz krajiny jednotnejší, hoci každý človek bude mať trochu rozdielny obraz, navzájom sa budú odlišovať málo.)tu som zistil, že hrať na Zemi je jednoduchšie - predstavy hráčov o prostredí nie sú také rozdielne ako by to bolo u vymyslených krajín a svetov.
Iný príklad: Malý šok som zažil, keď som hral vo svete WarHammeru a zistil, že územie Impéria je pokryté prevažne lesmi. Impérium, tak ako som si ho na prahu renesancie predstavoval, sa zrazu hospodársky prepadlo do začiatku 11. storočia a ja som len dumal ako a skade si jeho správa môže dovoliť vydržiavať také vojsko. Kde je hospodársky zdroj pokroku a bohatstva? Aj som sa na to pýtal ľudí, ktorí o WH svete vedia viac ako ja, dostal som odpoveď že sa tieto veci "neriešia". ...a tu sa konzistencia WH sveta u mňa zrazu vyparila. Alnag napísal:
Tvrdíš, že je atmosféricky věrohodnější, když postavy de facto nevědí o světě nic. Ale já si myslím, že existují světy (Creet), kde mají postavy dobrý důvod vědět o světě hodně. A to proto, že jde o vzdělanou (relativně) společnost, kde se takové vědění pěstuje.
Tak, úroveň vzdelanosti postáv a kvality ich predstáv o svete záleží od rozvinutosti civilizácie, potažmo kultúry, v settingu.
A tá je v dvoch hlavných porovnávaných settingoch diametrálne rozdielna, takže zase je možné povedať akurát to, že ani jedno nie je lepšie, obidve sú "len" rozdielne.
Vyberte si podľa chuti: mne viac sedia Doby Temna a Úpadku, niekomu zase viac Renesancia a Rozvoj. Každé má svoje čaro.
Alnag napísal:
Ve skutečnosti jsou CSka psána záměrně tak mlhavě, aby si hráči udělali představu tak akorát.
"tak akorát
" - čo si pod tým predstavím? keby som v Creete chcel hrať postavu ktorá vie o svete veľa, alebo nedajPerún viesť v ňom hru, preštudoval by som si fungovanie sveta. ak by som našiel "botu" ("bug" - nelogickosť - podobne ako v už spomínanom WH), stratil by svet na príťažlivosti. Aspoň pre mňa.
(teaser: ...a potom by som s oveľa menším úsilím zahral renesanciu v Taliansku 15. storočia, líznutú Fantasy....)