Skusenosti z demonstracneho hrania rychlo a kratko:
Demonstracne hranie bez predpripravenych postav je odsudene na neuspech.
To bolo uvedene uz v blahej pamati v Crowenovom clanku na RPG.sk. Predpripravene postavy vam usetria mnoho nervov a casu. Vygenerovanie standardnej postavy na tretej urovni s pouzitim generatora postav mi trvalo asi 15 minut. Tento cas by sa pri generovani na mieste konania asi zostonasobil, nehovoriac o soku zaciatocnika z toho, ze za ten cas mu musite vysvetlovat pravidla, scitat, odcitat, nasobit, delit, hadzat kockou a pomedzi to sa venovat dalsim styrom hracom a dalsim piatim divakom.
Je teda velmi uzitocne pripravit si dopredu niekolko postav, z ktorych date hracom vybrat. Je len dobre, ak je postav viac, ako je predpokladany pocet hracov. Dvojnasobny pocet postav sa mi ukazuje ako vhodny pocet (samozrejme, ze som na Slavcone mal 5 postav pre 5 hracov).
Denniky postav
Samozrejme, ze predpripravene postavy maju byt k dispozicii hracom na vytlacenych dennikov. Pre istotu si pripravte viacero kopii z jednej postavy. Na to je viac dovodov:
* do dennika mozu postavy skrtat, carbat a pod
* po skonceni hry ho mozete nechat hracom na pamiatku (toto som ja na SlavCone nedomyslel)
* ak nejakym stastnym omylom budete mat tolko hracov, ze dokazete to iste dobrodruzstvo odohrat dvakrat, mozete pouzit zalozne denniky pre druhu skupinu.
Stava okolo postav
Ked pojdem nabuduce na con, urcite na denniky popri horde statistik dopisem aj nejaku stavu tykajucu sa postav. Napr. v druhom kole mojej hry dostali hraci ulohu opisat svoju postavu tromi vetami. To bola dobra myslienka, pretoze to hracov naozaj nabudilo k opisu zvonka i zvnutra. (Z coho vzniklo akymsi omylom klise, podla ktoreho boli 4 z piatich postav v detstve zneuzivanych...).
Slovencina
Ukazalo sa, ze je potrebne pouzivat slovencinu v co najvacsej miere. Sice budete ako DMovia (err, Pani jaskyne) strasne nadavat na to, ako sa povie po slovensky Sleight of Hands, a urcite sa, ako povedal Corvus, nevyhnete pri hre vyrokom ako ,,hodte si na Spot, errr, vsimanie". Slovencina vsak znacne ulahci zivot hracom, ktory rozhodne nemusia ovladat anglictinu na takej urovni, aby dokazali pochopit a interpretovat veci ako ,,Melee attack".
Goebbels a propaganda
Propagacne materialy zvysia uroven. Tu by vedel rozpravat Corvus, ktory velmi prezieravo natlacil minikarticky s reklamou na Warheart. (Odbocka: prieskum verejnej mienky ukazal, ze taketo materialy treba tlacit obojstranne: 90% ludi zasadne kontrolovalo aj opacnu stranu Corvusovych karticiek ;-)).
Reklamne materialy sa rozhadzali po laviciach, co umoznilo nezainteresovanym divakom obdivovat a samostatne sa oboznamit s tym, o co tu vlastne ide.
Z podobneho dovodu sa ukazalo byt dobrym tahom rozlozit po stole zakladne prirucky. Po nasom stole sa valali dve Prirucky hraca, jedna Prirucka rozpravaca a Eberron. Kedze vsetci vedia, ze wizardske prirucky svojou formou a prevedenim maju tendenciu lakat divakov, bol to rozhodne dobry napad.
Zadarmo
Slovaci maju radi veci zadarmo. Napad rozdavat pozornost podniku sa tiez ukazal byt vybornym. Na SlavCon sme nakupili niekolko dvadsatstennych kociek (investicia radovo 400 Sk), ktore sme rozdavali ludom, ktori sa zucastnili hrania. Dolezite je napisat na miestnost velkymi pismenami ,,Dvadsatstenna kocka ZADARMO".
Ak sa nic nedeje, zacnite budit dojem, ze sa predsa nieco deje
Neviem, ci uvod do Open Gamingu bol taky aky bol z dovodu, ze sme boli zaradeni na uvod programu, ale: SlavCon sa otvaral o stvrtej a do pol siestej sme v podstate sedeli osameli organizatori v prazdnej miestnosti (situacia bola az taka, ze ktorasi dobromyselna organizatorka SlavConu pozdvihla naladu Rozpravacov vyrokom ,,a to ste chceli celu miestnost pre styroch? ;-)). Po tom, co sme sa rozhodli zacat hru tak, ze jeden Rozpravac by viedol hru pre ostatnych troch obyvatelov miestnosti, sme ani nerozdali postavy a uz sa zacali valit ludia. Je takze povedat, ci to bola nahoda, alebo dosledkom toho, ze po hodine a pol sa con akurat naplnil.
Pomahajte zaciatocnikom.
Ludia z Albi mali na SlavCone povest, ze boli schopni za ruku dotiahnut do svojej miestnosti a vysvetlovat pravidla aj stromom stojacimi na dvore. (Na tento ucel odporucam(e) nejake spanile devy a nie odpudzujuco vyzerajucich DMov obrastenych machom...)
Rovnako sa mi zdalo, ze v hre je lepsie urobit radsej zasah deus-ex-machina, ktory posunie hru dopredu, nez nechat hracov tapat (to sa mi stalo pri hlavolame v hre, ktory hraci vyriesili tak, ze im bolo poradene, coho sa maju chytit).
_________________ Light hand of Empelol.
|