Will napísal:
Skor mi ide o obavu z trendu lde zjednodusujuce sa pravidla navadzaju aj na flakanie storytellingu.
Koukám tohle je tu hojně citovaná hláška. Tak já jí taky ocituju. Neřekl bych, že zjednodušující pravidla souvisí s flákáním storytellingu, ale jistá rizika v přílišném zjednodušování přesto existují. Existuje určitá hranice složitosti (resp. jejího nedostatku), kdy je ta hra tak s prominutím "jednoduše blbá" až je nehratelná.
Člověk vyžaduje určitou psychickou výzvu složitosti (odpovídající věku, intelektovému potenciálu) a její postupné narůstání, aby ho činnost bavila. Typický příklad jsou šachy, hra, která je zábavná díky své složitosti a tomu, že roste spolu s hráčem (tím jak se dokážete dívat víc dopředu). Oproti řekněme jejímu chudšímu příbuznému dámě - která je náročná pro děti, ale dospělý si s ní už tolik srandy neužije.
RPGčko by taky mělo nabízet něco k neustálému objevování, aby zábavné nejen bylo, ale hlavně i vydrželo. Nicméně si nemyslím, že to nějak výrazně souvisí s flákáním storytellingu, protože storyteller stojí vždycky proti nekonečné složitosti hráčského uvažování, což je výzva jen obtížně překonatelná.