HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 8 ] 
Autor Správa

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Následující řádky, vlastně spíše úvaha, a nebo také vyjádření mé lásky a přístupu k umění vyprávění hry není určena k vážnému čtení ani k teoretickým rozhovorům, spíše by měla i Vás, vypravěče, vést k zamyšlení nad tím jaké je Vaše funkce ve hře, k čemu ve hře jste a samozřejmě i k tomu aby jste z hry měli radost a potěšení, stejné jako mám já po té co se mi zdá že jsem hru odvedl dobře, že jsem tomu dal všechno co umím a že mám pocti že se hráči bavili a bavil jsem se i já. Vyprávění hry mě baví, pravda čas od času bych si i zahrál, ale kdo bude vyprávět příběhy které bych chtěl prožívat já? Kdo mi poví o smutku kteří cítí elfové nad smrtí Myth Drannoru, čí jak se cítí Silvara zrazena svým milencem, stále žijící ve stínu milované a mrtvé sestry? Jaké zoufalství cítí nesmrtelný procházející staletími či tisíciletími, hledajíc lásku, či vykoupení ze svého strašlivého prokletí, bude zahořklý? Cynický, či doufající?  Takové příběhy jsou příběhy které bych chtěl hrát a protože nikdo jiný takový příběh nesestaví, musím příběhy které mám rád splétat sám.A bavit jimi sebe i hráče.

Takže kdo vlastně jsme? jsme nazýváni mnoha jmény, Pán Jeskyně, Game Master, Dungeon Master, Narrator, Storyteller, Referee a řada dalších a dalších titulů. Podle mě jediný který vystihuje naší práci je termín Vypravěč.  My přeci nejsme žádní démoni vládnoucí jeskynním, stráže je před rytíři či paladiny. Rozhodně nejsme ani žádní páni hry, to jsou spíše rozdávající u Blackjacku, a že bych si připadal jako obyvatel zatuchlých kobek, ba dokonce mistr žalářník? Jsem tvůrce, vypravěč, žádný rozhodčí, copak je hra na příběhy nějakou soutěží kde jsou prohrávající a vítězové? Vlastně svým způsobem jsou, prohrávající je ten koho hra nebaví i ten kdo jí neumí vyprávět. Vítěz je jejich opak. A nejedná se jen o toho kdo hru vede. Hry se totiž neúčastníte jen vy, ULTIMÁTNÍ MOC, ale i hráči, vaše moc a vaše pozice je třeba pravidly hráčům nadřazená, ale ve skutečnosti tomu tak není, měli by to vědět oni a měli by jste to vědět i vy a hráčům to zdůrazňovat. Na budování příběhu se podílíte všichni, stejně tak na budování jednotlivých živoucích avatarů vašich hráčů, jejich postav, chcete-li.

Proč termín vypravěč? Je to jednoduché. Stejně jako se po staletí předávali mezi lidmi ságy o hrdinských či strašlivých skutcích, ti kteří je předváděli se dělily na ty které jejich vyprávění uživí a na ty které vyprávění baví. Posuzování kteří jsou lepší je otázkou pro někoho jiného. Je lepší vypravěč Hans Christian Andersen, a nebo babička vyprávějící pohádku o ledové královně svým vnoučatům na dobrou noc (vidíte, už tehdy vznikali hororové hry). Vy jste stejný vypravěč, vyprávíte příběh, který má svůj Počátek a svůj Konec. Má svoji Zápletku. Oproti starým vypravěčům vy ale na začátku nevíte jak pohádka dopadne ani nevíte jak se příběh bude vyvíjet. Porazí Beowulf trola? Vzdá se Siegfried pokladu Niebelungů a bude žít s Brunhildou až do smrti? Najde Dracula svoji Minu a z jejích rukou získá vykoupení?

Jediné co tedy Vypravěč zná je Počátek a Zápletka. Ovšem to není vždy tak jasné. Přemýšleli jste o hře (a třeba i vedli) podle filmu Memento? Tam by jste znali Konec a Zápletku a příběh by jste vyprávěli pozpátku. Já nad tím přemýšlím teď a rozhodně si myslím že to někdy uskutečním. Takže jediné co Vypravěč potřebuje znát je Zápletka. Co je to Zápletka? Zápletka je dějotvorný prvek, který zapojí cíle vašeho snažení do příběhu, Zápletka nemusí být začátkem příběhu a neměla by být ani jeho koncem (Vítejte v Hirošimě! Víte o tom že svržení atomové bomby je špatné? Co si o tom myslíte, nad městem právě přelétá B29 Enola Gay...). Zápletka je něco co vy si myslíte že je hlavní dějová linie, ale být nemusí, je to něco co vám pomůže udržet postavy v příběhu nebo jen prohloubit vztah postav k samotnému příběhu, který splétáte od Počátku. Zápletku by jste měli mít připravenou, a nebo alespoň%ň vymyšlenou,s tejně jako alespoň znát přístup všech kteří se nějak mohou do děje zapojit k Zápletce. Zápletka je něco co vám umožňuje splétat dějové linie, improvizovat, ale hlavně, musí vám umožnit vyprávět její příběh. Protože ta Událost je samotné jádro umění vystavět a vyprávět příběh. Ta Událost je samotný příběh. Zápletka není vražda, drak, machiavelliho bratr jako upír ve vedlejším klanu. Zápletka může být kapesníček s monogramem ztracený na ulici, vězte že jistému francouzskému spisovateli to stačilo. Dopis milované nalezený v rukách umírajícího vojáka. Zápletka je cokoliv. Ale nezapomeňte samotná zápletka sice je jádrem příběhu, nemusí být ale jeho hlavní dějovou linií, protože hlavní dějovou linii si určují postavy a ne vy. Zápletka vám umožňuje začít stavět, zápletka je základní kámen domu, ale stejně tak i hlavní sloup bez kterého by nám strop spadl na hlavu. Pak už je to jenom o vyprávění, o umění mluvit, o umění práce s hlasem a projevem (mimochodem tohle je jedna věc kterou musím ještě pečlivě studovat). Romanopisec na to má přídavná jména a přímou řeč, vy od toho máte celé své tělo a prostor ve kterém hrajete. O důležitosti změny projevu jsem byl několikrát poučen a rád bych byl i hlouběji školen (děkuji Jezevcovi za akce zorganizované na letošním Gameconu, hluboce hluboce děkuji). A nezapomeňte, nikdy nebuďte absolutně spokojení, vždy se snažte hledat chyby, naslouchejte i svým hráčům, studujte, ovšem nejen teorii a články, snažte se studovat jiné vypravěče, snažte se jejich techniky konfrontován se svými a nebuďte tehdy příliš arogantní (můj případ :) ).

Vyprávění a splétání příběhů je umění skoro stejně staré jako jiné "nejstarší řemeslo". V okamžiku kdy se člověk naučil komunikovat musel si začít vyprávět příběhy o tom jak ulovil mamuta či sněžného lva. Ve temném i zlatém středověku vyprávěli příběhy minstrelové chodící od hradu k hradu (mimochodem, kde seděli krásné dámy, který za hezký příběh,,,ale to je jiný příběh že? :) ) a vyprávěli i zpívali hrdinské balady - chanson de gaste. Z nichž jedna s těch nejznámějších je Píseň o Rolandovi, epos, který nám do fantasy přinesl slovo Paladin (no nebyl bych to já, že?). S vynálezem knihtisku se přidali další a další vypravěči, někteří lepší, někteří horší, někteří příšerní a někteří zcela definitivně příliš chytří a ujetí. Vždyť i Markýz De Sade byl velice úspěšným spisovatelem. A vyprávění příběhů se stále vyvíjelo až někdo vymyslel promítání a zrodilo se další umění. My všichni ovšem patříme k těm kteří vyprávějí slovy, svojí fantazií, svojí dovedností v improvizaci, našimi rétorickými schopnostmi, naší pílí a naší prací. Dříve byly školy které učili splétat slova a noty do šikovných příběhů. My máme internet. Dejme ať naše Umění, na kterém se den co den podílíme nikdy nezmizí, a't ho nenahradí matematické výpočty a strohé papouškování pravidel, bez fantazie, bez umění.

Long Live the Storyteling!
Long Live the Lance!


Hore
 Profil  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Moc pěkné (*zamačkává slzu dojetí*), pod to bych se hned podepsal!

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Na RPG fóru jsem se dozvěděl že to je kázání, a je to celé stylisticky a tak..
A víš co, je, jsou to moje ymšlenky já se za ně nestydím.

Takže děkuji, já rád vyprávím příběhy, nedělám to nejlépe, spíše průměrně, ale baví mě to.


Hore
 Profil  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
A co jiného bys čekal, že se na RPG fóru dozvíš?  :wink: Moc nechápu to o těch myšlenkách. Teda proč by ses za ně měl stydět nebo co. Jasně, že je to tvůj názor. A ano, umím si představit, že spousta lidí má jiný a co jako?

Mně se to náhodou líbí velice. Kdyby se to trochu rozvedlo, možná by se to dalo použít jako vypravěčský manifest nebo tak něco...

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Schattenjäger Inquisitor
Obrázok používateľa

Založený: 14.05.2006
Príspevky: 21708
Body: 61
Bydlisko: Holy Terra
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
aj mne sa to lubi:)
dobre myšlienky

_________________
We are the Pilgrims, master; we shall go
Always a little further: it may be
Beyond that last blue mountain barred with snow
Across that angry or that glimmering sea ...

fly me to the moon and let me dance among the stars
=][=


Hore
 Profil  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
No můžeme to rozvést dále... systémem brainstormingu :)


Hore
 Profil  

naivný cynik
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2006
Príspevky: 3124
Body: 14
Bydlisko: doma
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Ako Rozprávam Príbeh? Improvizácia.

za seba ako DMa môžem povedať, že čím viac pri vedení príbehu improvizujem, tým viac má príbeh "šťavu". časti do seba často zapadnú ako skladačka, logické súvislosti sa vynoria v priebehu hry, neraz vymyslím pri hre pravidlové ozvláštnenie (povolanie, predmet, kúzlo...)

predpripravené dobrodružstvá  si aj tak pozmením a mám problém sa držať v rámci príbehu, ktorý pre hru pripravil niekto iný. a aj preto som podľa mňa na OG na SlavCone neexceloval.

nie je mi však príjemné improvizovať, ak mám viesť príbeh na Cone - či už HavCon, deshicon alebo OG na SlavCone. keď hrám s ľuďmi ktorých nepoznám, potrebujem barličku: a tou je pripravený príbeh...

akú úlohu má improvizácia vo vašom vedení príbehov?

EDIT:
pod "improvizáciou" som samozrejme nemyslel chaos a smršť. základ - podmienky a basic conflict vo svete  - je dobré mať dlhodobé :)

_________________
Adults with imaginary friends are stupid.


Hore
 Profil  

Dobrodruh
Obrázok používateľa

Založený: 27.05.2006
Príspevky: 58
Body: 5
Bydlisko: Košice

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
V ČaroDejovi som zaviedol meno pre "game mastra" Rozprávač, práve  z toho istého dôvodu ako to Dalcor napísal.

Denne dostávam odozvy na ČaroDeja a bohužial musím povedať, každý sa pýta iba na suché matematické vysvetlivky pravidiel. ... česť výnimkám...

Preto sa snažíme s JaRom keď chystáme súťažné dobrodružstvá robiť ich na základe banálnej zápletke a hlavne pocitovo, aby ten príbeh odzrkadloval nejak dobu a myslenie v tej dobe.

Keďže nehrám iba ČaroDeja musím ešte dodať, že väčšina RPG hier, ktoré sú v súčastnosti na trhu, vôbec nepodporujú role play. Sú orientované na širokú vrstvu PCčkárskych RPG hráčov (viď WoW), ktorý očakávajú - niečo spravím, dostanem odmenu (Gp, XP) a som opäť väčší frajer atď. Príbeh je v čudu, a každý je Chaotic Neutral aby si mohol robiť naozaj čo len chce a nemusel takpovediac moralizovať nad pohnútkami svojich činov.

Dalcor !  Držím ti palce aby si čím viac hráčov v ČSR nakazil svojimi názormi a aby sa to premietlo aj do hernej "reality" !

_________________
Kúzelník, kúzelník .. koľko očí má Beholder ?!


Hore
 Profil  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 8 ] 

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun