Co je D20
Na herním trhu při GEN CONu 2000 se v herní oblasti RPG objevil nový termín. Během jednoho roku částečně změnil přístup k designu a publikování her na hrdiny ve Spojených státech. Po celou dobu se zájem o tento termín, nebo chcete li herní systém, zvyšoval. Lidé mezi sebou diskutovaly o výhodách nového systému, kupovaly nové produkty, vydávaly a hlavně hrály tento „nový“ herní systém. A o jakém systému se bavíme: - D20 System. Na nových pravidlech Dungeons and Dragons 3rd Edition si můžete všimnout loga nového herního systému, znamená to, že tato třetí edice patří k rodině her, jež jsou kompatibilní ostatním hrám honosícím se stejným logem.
Idea vzniku D20 System je naprosto přímočará. Během přípravy nové edice pravidel Dungeons & Dragons, se herní návrháři společnosti Wizards of the Coast často setkávali s hráči, strávili tak stovky hodin konverzace, argumentace a testování vyvíjených her a pravidel s těmi pro které jsou určeny. Nakonec zjistili, že mají podrobný seznam pravidel a jednoduchých filozofií, jež utvářejí hru na hrdiny tím čím je. Materiál samozřejmě netvořil samotnou hru, ale spíše základ pro jakoukoliv hru, z jakéhokoliv času, z jakéhokoliv světa. Tomuto základu nakonec byl přiřazen a zaregistrován formální název - D20 System. Wizards of the Coast rozhodli že tento systém bude základním kamenem všech jejich nových her a pravidel.
A čím je systém D20 specifikován:
1. postava je definována šesti základními atributy: Silou (Strength), Obratností (Dexterity), Fyzickou konstitucí (Constitution), Inteligencí (Intelligence), Moudrostí (Wisdom) a Charismem (Charisma)
2. vyšší hody kostkou jsou vždy lepší než nízké hody
3. pokud chcete určit úspěch, či neúspěch činnosti postavy, hoďte dvacetistěnnou kostkou
a přidejte bonusy či postihy. Výsledek porovnejte s přiřazeným číslem k dané schopnosti či vlastnosti. Pokud je výsledek vyšší nebo rovný, pak je akce úspěšná
Většina her systému D20 vydávaná společností Wizards of the Coast má podobná také některá další pravidla:
1. tři druhy záchranných hodů (statečnost, reflex, vůle)
2. znalosti (Skills-jež se zlepšují během života hrdiny) a schopnosti (Feats-speciální
schopnosti postavy, jež ji utvářejí ojedinělou, ale nezlepšují se cvikem)
3. Hit Pointy (zásadně nepřekládám) a Třídou zbroje
Hra určená pro D20 System může mít třídy a úrovně, nebo úplně jiný sytém určující vylepšování postavy z narůstajícími zkušenostmi z dobrodružného života. Může mít systém Hit Pointů z D&D, nebo Wound Point (cosi jako body zranění) a Vitality Point, tak jako v Star Wars Roleplaying Game (mimochodem také licencované firmou Wizards of the Coast, resp. Hasbro, která je majitelem WotC). Nebo také hra může mít úplně jiný systém zranění. Nová hra může mít sesílání kouzel podobný raketám Hellfire - tedy odpal a zapomeň, jako v Dungeons & Dragons (sešleš kouzlo, které zapomeneš, než se ho znovu nenaučíš, nemůžeš ho seslat znovu), nebo jiný systém, uvedený ve hře Wheel Of Time Roleplaying Game (i na Jordanovo Kolo času mají licenci výše uvedené společnosti, dále například na Diablo, Marvel Super Heroes a jednají o Warcraftu, pokud už ji nemají - Hasbro je v Severní Americe mamutím koncertem na zábavu, který nemá obdoby). Nemá cenu dále pokračovat, každý aspekt her mimo výše uvedených tří pravidel, si může každý designér zvolit sám. Základ filozofie systému D20 je v tom, že každý kdo hraje jednu hru D20 System se může kdykoliv jednoduše naučit hrát další hru stejného systému.
Myšlenka společného herního systému není nijak nová, na konci osmdesátých let minulého století se řada společností produkujících hry rozhodla ukázat výhody takové možnosti. Důvod proč WotC oživily myšlenku společného herního systému je snaha rozšířit vlastní siť hráčů. Větší trh produktů kompatibilních z hrami WotC nabízí zcela nové možnosti pro hráče. Hry, které zatím vytvářel jen malý okruh designérů společnosti, nyní můžou vydávat a vytvářet tisíce designérů! Výsledkem je doslova exploze nových produktů, větší množství produktů pak vede k zesílení hráčské komunity. Čím více nových hráčů, tím více se bude prodávat pravidel Dungeons & Dragons a dalších her společnosti Wizards of the Coast. Čím více, pravidel, tím více hráčů. A čím více hráčů, tím více pravidel. Vzniká tak nekonečný kruh. Alespoň s tím tedy firma Wizards of the Coast počítala. Čas, který uplynul od vytvoření souboru D20 System zatím naplňuje předpovědi tvůrců „Dé dvacítky“. Listujete li zahraničními časopisy, jež se věnují problematice her na hrdiny, nemůžete si nevšimnout desítek produktů s logem D20 System. Bohužel u nás jsou zatím těžce k sehnání všechny produkty samotného Dungeons & Dragons, nehledě na ostatní hry společnosti Wizards of the Coast. Musíme jen doufat, že se situace změní k lepšímu, D&D u nás bude stejně lehce dostupné zboží jak DrD.
Volná licence k tvorbě her a další bližší informace k D20 System jsou uvedeny ve výročním čísle časopisu Dragon, ze kterého jsem čerpal i námět pro tento článek a samozřejmě na oficiálních stránkách firmy Wizards of the Coast (
http://www.wizards.com/d20).
Dalibor Zeman
Znamená to, tedy že pokud budeš dělat herní produkt pro třetí edici z vlastního světa, můžeš na něj s povolením Wizards of the Coast dát logo D20