Uvod
Mili znali i ti ostatni!
Kde bolo, tam bolo, ti machom obrastenejsi sa iste pamataju, ze kedysi davno-pradavno produkoval TSR (terajsi Wizards of the Coast) nespocetne mnozstvo Campaign Settingov -- ich popis by vydal na jeden serial. Najznamejsie z nich su asi Forgotten Realms (pouzity v mnohych CRPG), Dragonlance (o tom porozprava Dalcor), praotec Greyhawk a hadam aj Planescape. Zial, po faktickom krachu TSR boli vsetky projekty pozastavene, prenesene na ine subjekty (Dragonlance) alebo odovzdane na pospas fanusikom (Greyhawk). Ostali len Forgotten Realms.
Jadro
V 2002 vyhlasilo WoTC spominany tender na novy ,,campaign setting" -- i vyhral Eberron a v lete 2004 vysla prva prirucka.
Samotny ton kampane je znacne zlozite popisat. Okrem klasickeho ducha D&D je tu zavan postmoderny a vraj pulpu a noiru. Autori uvadzaju medzi inspirujucimi filmami Meno ruze, Indianu Jonesa, Piratov Karibiku, Mumie a Casablancu, co je celkom slusny gulas.
Zakladna linia je trivialna. Eberron je planetou, na ktorej prebyva okrem ineho ,,civilizovany" kontinent Khorvaire. Iba pred niekolkymi rokmi skoncila storocna vojna svetovych rozmerov medzi piatimi narodmi -- Posledna vojna a z nich povstalo novych dvanast narodov.
Kampan je na prvy pohlad vysoko magicka. V uvodnom materiali ,,
Across Eberron" (ktory je nie len podla mna znacne rozporuplny) totiz mozno vidiet lietajuce lode a ,,bleskoľaj" (vlak).
Podla toho, co som videl, to vsak nie je celkom tak. Jednoduche kuzla su pomerne bezne a caste -- vo velkych mestach nie su nezname lampy na uliciach, tvorene Continual Lightom. V civilizovanych krajoch totiz existuje specialne povolanie pre NPCcka, tzv. Magewright, ktory zakladne kuzla celkom slusne zvlada -- preto sa mozno pomerne casto stretnut s remeslami, ktore magiu hojne vyuzivaju (augur zvlada ,,divination" kuzla, talentovany kovac sem-tam supne kuzlo na vylepsenie ohna, strazcovia sa specializuju na zabezpecenie domov).
Na druhej strane, magia nenahradza technologiu. Eberron je stale stredovekym svetom.
Eberron Journal uvadza pekny priklad, preco nie su v kazdom dome magicke analogie pracok, kanony a magicke palicky v tvare pistole (a trpaslici kovboji).
Bohovia su tiez o dost vzdialenejsi nez napr. vo Forgotten Realms (kde ich bolo dokonca mozne vidiet v akcii pocas Times of Troubles) a viera je v istych ohladoch zahmlenejsia nez v ostatnych kampaniach (vyznavacovi daneho bozstva moze pridelovat kuzla niekto iny a ani nemusi byt zrejme, kto to je (a ci vobec niekto taky je)).
Presvedcenia tiez nie su take zrejme (strieborny Lawful Evil drak? sekcia klerikov Strieborneho plamena (Lawful Good sila) kujuca pikle?).
Dalej, vo svete sa vyskytuju postavy na pomerne nizkej urovni. Najmocnejsie NPCko na kontinente je klericka na 16tej urovni, aj ta ma svoje schopnosti v mnohom obmedzene -- predstavuje totiz manifestaciu sily Strieborneho plamena vo svete.
V Eberrone sa navyse vyskytuju dalsie nove rasy, konkretne warforged (zivi kvazigolemovia vytvoreny pre ulohu bojovnikov v Poslednej vojne), changelingovia (vzniknuty ako potomkovia ludi a doppelgangerov), kalashtar (dobri a pekni vydedenci zo svojej Plane) a shifteri (potomkovia ludi a prirodzenych lykantropov) a aj nove povolanie artificera, co je chlapik, co vie ,,okuzlovat" predmety a davam im docasne schopnosti (napr. docasny bonus +1).
To, co sa mi paci zo zbezneho studia je prave ten duch a ,,modernost" Eberronu (ma vela podobneho sucasnosti, ale stale to nie je futurologicky Shadowrun). DMovia, hlaste sa!