HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 20 ]  Prejsť na stránku 1, 2  Ďalšia
Autor Správa

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 07.10.2004
Príspevky: 7236
Body: 121
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
aky system je podla vas najlepsi na hranie investigativnych  horrorovych rpg? nieco menej bojove ale aby zaroven boj neabsentoval? plus aby boli hraci donuteny bat sa o zivot?

_________________
Blep


Hore
 Profil  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Jako systém GUMSHOE a hru podle chuti - Esoterroristy, Fear Itself, Trail of Cthulhu (vyjde teď někdy), nebo Mutant City Blues (vyjde někde... taky brzy).

Stručně řečeno...

Esoterroristé je detektivka s paranormálnem (lehce do thrilleru nebo tak). Jelikož jsou první co vyšlo, tak je to ještě ne úplně šťastně dotažený.

Fear Itself je klasický horor (možná trochu takového toho teenage nebo Bčkoidního střihu) s detektivními prvky. Zdá se mi trochu víc propracované než Esoterroristi, ale možná je to otázka vkusu.

Trail of Cthulhu je asi jasné. Cthulhu mýtus s detektivními prvky. Ještě jsem neviděl, ale dělal to jiný člověk než předchozí dvě a i rozsahem je to hodně někde jinde.

A Mutant City Blues jsou superhrdinové/superzlosyni detektivka. Víc nevím...

Trochu podrobněji jsem ty první dvě rozepsal zde:

http://non.d20.cz/clanky/408/gumshoe/2920.html

http://non.d20.cz/clanky/408/gumshoe/2853.html

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Nepoznám systém, ktorý by investigatívno-hororovému hraniu nejako veľmi pomáhal. Najviac by som asi odporúčal Cold City, prípadne dobre napísané je Call of Cthulhu d20. Ide o to, že dobré investigatívno-hororové hranie je omnoho viac závislé na technikách (procedúrach), schopnostiach sugestívneho opisu, vhodnej atmosfére atď. než na tvrdých mechanikách. Myslím si, že asi najkritickejšou radou je tzv. abduktívne hranie (na rozdiel od induktívneho/deduktívneho), ktoré na Forge rozvíjal Christopher Lehrich.

_________________
Charlotte: "You are so big... and so vegetarian!"


Hore
 Profil  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Po pondelnajsej diskusii s Bifim som nuteny povedat Don't Rest Your Head, a po precitani zapisu Epidemonology som povinny opat raz zalobovat za svoju srdcovku, Primetime Adventures.

Kazdopadne - nech robis cokolvek, nepouzivaj na to d20 system. To je asi ako lovit ryby spendlikom.

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 07.10.2004
Príspevky: 7236
Body: 121
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
akym systemom sa hra pta? viem gfgi

problem je najst system ktory by aspon zcasti pomohol nesikovnemu gmovi odmastrovat atmosfericky session

_________________
Blep


Hore
 Profil  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Ozzy napísal:
akym systemom sa hra pta? viem gfgi


Nerozumiem celkom otazke. PtA je system.

Ozzy napísal:
problem je najst system ktory by aspon zcasti pomohol nesikovnemu gmovi odmastrovat atmosfericky session


Opat - PtA je dobre v tom, ze nemusis byt GM-veteran... mozes vyuzit vsetky tie hodiny a hodiny, ktore si stravil pred televiznou obrazovkou ;)

(ale vo vseobecnosti ide o to, ze potrebujes taky system, ktoreho mechaniky podporuju tie elementy atmosfery, ktore chces vykreslit. Preto by som vo vseobecnosti neodporucal "univerzalny" system a la GURPS)

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 07.10.2004
Príspevky: 7236
Body: 121
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Peekay napísal:
Ozzy napísal:
akym systemom sa hra pta? viem gfgi


Nerozumiem celkom otazke. PtA je system.

Ozzy napísal:
problem je najst system ktory by aspon zcasti pomohol nesikovnemu gmovi odmastrovat atmosfericky session




poopravim otazku akym sposobom

z toho co som letmo preletel (slubujem ze po stvrtku si nastudujem viac) to vyzera ako hovorene davano

_________________
Blep


Hore
 Profil  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Kedze netusim, co je Davano, tazko sa mi odpoveda ;)

Iste - tabulky zbrani a pocty zivotov v PtA nenajdes. Ale ak je tvojim cielom odohrat kvalitnu detektivku ci horor, skor ako toto budes potrebovat nastroje na vykreslovanie psychiky postav... a to PtA poskytuje.

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Ozzy: nevyjadril si sa dost jasne ako si tu hru predstavujes.. bude to zavreta hra s tebou pripravenym pribehom? teda ze budes mat presne vymyslene ako sa zlocin stal a hraci budu nachadzat a davat si dokopy stopy ktore ich nakoniec dovedu k pachatelovi? tuto niekto (tusim Bifi) daval velmi dobru radu ze pri takejto hre by mali postavy nachadzat stopy automaticky a uz si ich len davat dokopy... teda aby sa nestalo ze hrac hodi zly spot check a nevsimne si krvavu skvrnu na koberci a hra sa zasekne.

co sa tyka systemu tak by som zvolil nieco velmi rules light a s conflict resolution. takato hra je dost zalozena na atmosfere a prilisne sa zaoberanie pravidlami a neustale hadzanie by bolo asi dost na skodu.

Bifi mohol by si lepsie vysvetlit abduktivne hranie?

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Abduktívna hra funguje takto: [snip filozofický pokec o indukcii, dedukcii a abdukcii]

1. GM si pripraví "prípad" (teda nejakú udalosť, ktorá sa hrou má odhaľovať). Najlepšie je premyslieť si to do konkrétnych podrobností - napr. vrah prišiel takým a takým autom, zaparkoval ho za kopcom, peši prešiel park, dve hodiny stál skrytý a pozoroval dom a pritom fajčil, potom prebehol kvetinový záhon, vyliezol po hromozvode, vylomil šrobovákom západku na okne atď.

2. Pripraví zoznam "základných" stôp, ktoré hráčom dá, keď obhliadnu scénu (závisí od toho, čo sa odhaľuje - napr. prečo sa na zrkadle o polnoci objavuje para - stopy môžu byť všeličo). Základné stopy sú niečo, čo by človek, resp. vyšetrovateľ, mal nájsť - krv na stene, hlina na koberci a pod. Žiadny hod! Stopy dostanú automaticky.

3. Úloha hráčov je na základe stôp vytvoriť hypotézu, o čo ide, čo sa stalo. Toto je kľúčový moment abduktívneho hrania - hráči musia skonštruovať podrobnú verziu udalostí, ktorá sa im na základe základných stôp javí ako pravdepodobná. Tu by GM nemal zasahovať.

4. Hráči navrhujú scény/stopy, ktoré by im pomohli potvrdiť/vyvrátiť hypotézu. V nej sa hádže check. Ak napríklad vyslovili hypotézu, že vrah prebehol cez kvetinový záhon pod okno, mohli by ísť pozrieť, či v záhone nenájdu stopy. Ak vrah strieľal v Poluse, musia byť aj nejakí svedkovia (check môže byť na nájdenie svedkov, ktorí tam boli a pomôžu vyvrátiť/potvrdiť hypotézu). GM si nemusí pripravovať žiadne ďalšie stopy - ak má v hlave verziu udalostí, vie povedať, či úspešný check stopu odhalí (lebo tam je) alebo nie (lebo tam nie je).

5. Ak sa hypotéza vyvráti, musia na základe základných a získaných stôp skonštruovať novú. Ak sa potvrdí, je vhodné túto pracovnú verziu ešte overiť, aby si postavy (a hráči) mohli byť isté, že je to tá správna.

Tento spôsob zabezpečuje, že hra nie je závislá na dvoch alebo troch stopách, ktoré keď hráči prehliadnu, hra sa zasekne - stále majú hypotézu a veľa možných spôsobov, ako ju overovať. Zároveň zvyšuje podiel hráčov na obsahu hry a uľahčuje GMovi prípravu. Abduktívne hranie sa dá použiť na odhaľovanie prakticky akéhokoľvek tajomstva. Divoké veci sa dajú robiť v štvrtom bode, keď GM môže napríklad zvyšovať stávky s každou vyšetrovacou scénou a pod. (a tento typ hrania je dostatočne flexibilný, aby sa dal uskutočniť aj s task, aj s conflict resolution systémami).


Ďalšia dôležitá rada, ktorú by som dal, je:
Citácia:
V jednom threade na Forge Edwards nepriamo zodpovedal moje doposiaľ nevyriešené otázky ohľadne toho, ako môžete bezproblémovo hrať hru s príbehom v pozadí a zároveň s možnosťami hráčov nad príbehom. Podľa neho totiž v hre existujú 4 typy právomocí:
- obsahová (t.j. čo je obsahom príbehu v pozadí, napr. či je NPC súčasťou konšpirácie alebo kto ukradol artefakt) - tú má v investigatívnej hre GM
- príbehová/zápletková/dramatická (v akých okamihoch sa obsah príbehu dostáva do hry, teda načasovanie dramatických rozuzlení a pod.) - v spomenutom abduktívnom hraní má veľký podiel aj hráč, tým ako diktuje, ktoré stopy sa kedy majú odhaliť
- situačná (strihanie a rámovanie scén, kto kde je a kedy) - aj toto môže mať hráč
- naračná/rozprávacia (čo sa stane a ako sa to stane, najčastejšie ako súčasť resolution mechaniky, resp. výsledok jej aplikácie) - aj toto môže mať hráč

Jednotlivé tieto právomoci sú oddelené. Hráč môže mať príbehovú právomoc, t.j. rozhoduje o tom, kedy dôjde k odhaleniu obsahu, ale samotný obsah poskytuje GM. Podobne hráč môže mať naračnú právomoc, ale príbehovú môže mať GM. (Rôzne systémy majú rôzne kombinácie.)

Podrobne na: http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=20791.msg216100#msg216100



Posledná vec je ohľadne reakcií na hrôzu. Väčšina systémov má nejaké sanity pointy, corruption checky, fear checky a podobne. Tradičný spôsob je, že GM určí, kedy má hráč hádzať, čo postava riskuje a ak postava neuspeje, tak GM opíše, čo postava robí (v panike uteká, vyprázdni zásobník a pod.). To nie je úplne vhodný spôsob, napríklad kvôli riziku deprotagonizácie. Spôsob, ktorý viac posilňuje úlohu hráčov, je napr. takýto: Hráč povie, čo by chcel odhaliť, t.j. stanoví zámer. Ak má zápletkovú a nemá obsahovú právomoc, bude to napr. "chcem sa vlúpať do domu Elisabeth a zistiť, prečo ju nikto už niekoľko týždňov nevidel za dňa". (GM má stále tú funkciu, že konštruuje príbeh v pozadí.) Ak má aj obsahovú právomoc, môže deklarovať zámer napr. takto: "chcem sa vlúpať do domu Elisabeth a zistiť, že má nejakého parazita, ktorý neznáša slnečné svetlo".

Na základe tohto zámeru GM ponúkne hráčovi stávky: "dobre, ale bude ťa to stáť 4 body sanity / 2 corruption checky / čokoľvek vhodné, vrátane príbehových následkov". Hráč sa vtedy môže rozhodnúť, či do toho pôjde, alebo svoj zámer upraví. Bez ohľadu na to, kto bude mať v scéne rozprávaciu právomoc, hráč to skôr nebude vnímať ako deprotagonizáciu a okrem toho má sám kontrolu nad pokračujúcim šialenstvom či rastúcim strachom svojej postavy a vyrieši sa tým aj problém motivácie ("moja postava by tam nikdy nešla, keď je tam taká hrôza, ale keď už GM pripravil hororové dobrodružstvo, tak musím").

___________

Nesúhlasím s Peekayom, že d20 alebo univerzálne systémy sú nevhodné. S vhodnými technikami (napríklad tými troma, čo som opísal vyššie) fungujú pre cieľ investigatívno-hororovej hry dobre. Hry ako DRYH alebo Cold City do hry mechanikami prinášajú niečo navyše (trebárs tému dôvery) a to môže, ale nemusí, byť žiaduce.


Zodpovedný redaktor: lev, publikované dňa 11.04.2008

_________________
Charlotte: "You are so big... and so vegetarian!"


Hore
 Profil  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
skusal si uz niekedy hrat investigativnu hru kde by mali hraci obsahove pravomoci?

teda napriklad ze GM by mal len zakladnu predstavu o zlocine (vrazda babicky) a hraci by svoje hypotezy overovali sposobom: uspesny check stopa tam je, neuspesny check stopa tam nie je.. teda ze GM by nevedel ze vrah presiel cez zahon.. ale povedal by ze tam zahon je, hraca by napadlo ze vrah by tam mohol zanechat stopy, hodil by si check a podla toho by tam tie stopy boli alebo neboli a teda by sa urcilo ci ten vrah cez ten zahon siel alebo nie. hrac by teda nehadzal na *objavenie* stop, ale na *existenciu* stop. tymito checkmi by sa nakoniec dospelo k tomu ako ten zlocin naozaj prebehol bez toho aby to GM mal pripravene dopredu.

bola by takato hra fukcna? alebo by to malo tendenciu zvrhnut sa v chaos kedy by hraci mohli overovat prilis blaznive hypotezy (tu ma napada ze GM by mohol podla hodnovernosti hypotezy davat modifikatory k checkom)

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Naposledy upravil Corvus dňa St. 06. Feb 2008, 10:55, celkovo upravené 1 krát.

Hore
 Profil ICQ  

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 07.10.2004
Príspevky: 7236
Body: 121
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
velmi ste mi pomohli pomohli pani tie tipy su naozaj skvele

mojim  zamyslom je odohrat poviedku preferujuc lovecrafta alebo poea, celkom fajn by bol taky pripad charlesa dextera warda, vyhoda mojich hracov je ,ze su neposkrvenny a do hry vstupuju uplne cisty nevedia ani co sa stalo ,ani co ich caka cim sa ocitnu v rovnakej ulohe ako povodny protagonisti, dalsia vyhoda  upravy dobrej poviedky je v tom ze sa da odohrat jednosessnovo alebo ako cela kampan ale netrva donekonecna a hraci tym ze dopredu nepoznaju dielo stale nevedia ci uz sa konci alebo co sa deje

s horrorom a sanity dopredu ratam len ma priznam sa vobec nenapadlo oznamit riziko dopredu ako stavku, mozno sa vyskusam uchylit k nejakej kombinacii kedy by  bolo hracovy oznamene ze zrejme uvidi nejaky vyjav alebo sa vystrasi ale nevie presne do akej miery

subojovy system by mal byt definitivne nieco na sposob warheartu, kedy niekto bud zlahne po dvoch ranach z revolvera alebo proste zdrhne, a hlavne kazdy si rozmysli ci ma naozaj zmysel bojovat

_________________
Blep


Hore
 Profil  

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 07.10.2004
Príspevky: 7236
Body: 121
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Corvus napísal:
skusal si uz niekedy hrat investigativnu hru kde by mali hraci obsahove pravomoci?



ak sa pytas mna tak nie ale toto je zrejme bifimu

_________________
Blep


Hore
 Profil  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
otazka patrila Bifimu...

Ozzy btw myslim ze by ti mohol vyhovovat Fate. (kukni aj sem. da sa tam nastavit pocet zraneni kolko postava vydrzi a celkovo to je fajn system (problem by mohli byt len specialne kocky, hoci sestenky sa pouzit daju)

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Naposledy upravil Corvus dňa St. 06. Feb 2008, 11:01, celkovo upravené 1 krát.

Hore
 Profil ICQ  

Paladin
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2005
Príspevky: 439
Body: 5
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Corvus napísal:
skusal si uz niekedy hrat investigativnu hru kde by mali hraci obsahove pravomoci?

Čiastočne áno. Plus je moja bežná technika adaptovanie obsahu na to, čo robia hráči.

Inak ako investigatívna hra s obsahovými právomocami hráčov funguje InSpectres. (A vie to byť dosť šialené.)

_________________
Charlotte: "You are so big... and so vegetarian!"


Hore
 Profil  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 20 ]  Prejsť na stránku 1, 2  Ďalšia

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun