HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 41 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3  Ďalšia
Autor Správa

Legenda

Založený: 30.04.2007
Príspevky: 1081
Body: 2
Bydlisko: ZA

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Alef0, Baleara: Ja som len pisal fakty na zaklade mojej skusenosti. Ja nemam ziadne predsudky ani
ziadny strach z wushu, len som proste odpovedal na polozenu otazku na zaciatku temy. Je to cisto
moj subjektivny nazor. A zatial si za nim stojim. Ale wushu by som si urcite rad niekedy zahral.


Corvus: hry z rychlou tvorbou postav:
Best friends: cca 20min;
3-16: cca 1min


Hore
 Profil ICQ  

Bojovník

Založený: 26.10.2007
Príspevky: 165
Body: 5
Bydlisko: PN\BA

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Myslim, ze 3:16 a BF su z pohladu kriterii asi najlepsou volbou. Wushu ma ale jednoznacnu vyhodu v lubovolnom settingu ( co imho ale nie je velky problem prerobit pri 3:16). Jednoznacnou nevyhodou Wushu je to, ze setting musia poznat vsetci a imho to nie je az take jednoduche a pristupne. To uz ale zalezi na konkretnom cloveku.


Hore
 Profil ICQ  

Commander
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2006
Príspevky: 9934
Body: 398
Bydlisko: Trvale
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Odin> myslim, ze ked uz sa takto zide par ludi nejaky spolocny setting sa najde aj keby to mal byt metalovy koncert :)

_________________
Obrázok
"He who controls the past commands the future, He who commands the future, conquers the past."
--Kane--


Hore
 Profil  

Bojovník

Založený: 26.10.2007
Príspevky: 165
Body: 5
Bydlisko: PN\BA

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Will: sry, zabudol som na to, ze ide o SlavCon a bral som to vo vseobecnosti :).


Hore
 Profil ICQ  

Commander
Obrázok používateľa

Založený: 04.04.2006
Príspevky: 9934
Body: 398
Bydlisko: Trvale
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Ja som to prave myslel vseobecne. Ak nastava situacia typu, co budeme robit teraz par hodin vo vlaku tak myslim, ze budes v okruhu ludi kde sa na niecom zhodnete. Mozno este zapojite aj neznamu spolucestujucu :D

_________________
Obrázok
"He who controls the past commands the future, He who commands the future, conquers the past."
--Kane--


Hore
 Profil  

Rytier
Obrázok používateľa

Založený: 17.03.2005
Príspevky: 361
Body: 5
Bydlisko: Bratislava
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Mne osobne sa velmo pacil prave Ratpack v jeho jednoduchosti, rychlosti, a pritom krase.
Vytvaranie postav? do 10 min by to mali mat aj pomalsi jedinci hotove.
Komplikovane pravidla pri hadzani kociek? Kazdy ma na sheete co treba, cize no problem :)
a v modernom svete by vacsina ludi mohla nieco vediet o zivotcikoch :D

_________________
We do not decide , how long we live on this world.
We only decide , what we do with the time given to us.


Hore
 Profil  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Aljen napísal:
Mne sa prave taketo hry pacia.
Dojdes do krcmy stretnes kamosov a reku co budeme robit_
A tak zavolas nejakeho GMa ktory je cely zhavy si kedykolvek nieco zahrat. Ten o chvilu dojde vytiahne aktovku
a povie:
Tak co chcete. Mam tu Pack Rat, Best Friends, 3:16, d6, DRYH, Baron Prasil a dalsich 5 hier ktore sa daju ZACAT hrat za chvilu bez x-hodinoveho citania pravidiel a potom neustaleho hladania v manualoch.


...a ja som sa cudoval, preco sa mi vo stvrtok v Hannoveri zrazu zacalo stikutat :P

Tema dobra, mam k tomu zopar (desiatok) postrehov. Zajtra z roboty.

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Kráľovná
Obrázok používateľa

Založený: 09.01.2008
Príspevky: 732
Body: 5
Pohlavie: Žena

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Po dnešnej session Tieňov sa musím prihovoriť za nich. Systém ma 2 pravidlá, dá sa naňho natiahnuť akákoľvek téma, postavy sa negenerujú, veci potrebné k hraniu sú 2 kocky, pár fufníkov (tokenov) a papier (ktorý tiež nie je nutný). Keď sme sa stretli, nevedeli sme čo ani ako ideme hrať, a trúfnem si povedať, že za 5 minút sme už hrali (čas vrátane objednávania chlastu a vstupných dohôd o settingu).

_________________
Thinking isn't sufficient. I want to know. -- J. Bristow
"I am free, no matter what rules surround me. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do."


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Táákže. K problematike:

Disclaimer: Celý nasledujúci príspevok sa bude týkať one-shotových hier conového typu* a môjho subjektívneho názoru na to, čo musia spĺňať, aby dosiahli u zúčastnených optimálnu mieru uspokojenia. Vzhľadom na rozsah vlastných skúseností s práve takýmito hrami si vcelku dosť zakladám na názoroch tu sformulovaných - netvrdím však, že som zjedol všetku múdrosť sveta a rád budem o nich diskutovať... za predpokladu, že cieľom protistrany bude vzájomné intelektuálne obohatenie sa. Akékoľvek nekorektné postupy pri diskusii budú (teda aspoň mnou) brané za jasnú indikáciu toho, že protistrane ide o niečo iné... v tom momente zaniká z mojej strany všetka motivácia investovať do diskusie / "diskusie" energiu.**

* - termín, ktorý som si teraz vymyslel (pravdepodobne na to existuje zaužívaná terminológia, ale jej hľadaním by sa mi iba narušili myšlienkové pochody, ktoré sa tu budem snažiť sformulovať). Čo pod týmto termínom myslím bude vysvetlené onedlho.

** - preklad do sedliakspeaku: "Nebuďte debili, bavte sa normálne."

One-shotová hra conového typu

Problematika hrania RPG na conoch je pomerne špecifická. Hra sa bude (s veľmi veľkou pravdepodobnosťou) skladať z ľudí, ktorí:

  • sa navzájom nepoznajú
  • nepoznajú pravidlá systému (je priam pomerne bežné, že veľa z nich nikdy RPG nehrali)
  • sú unavení
  • majú mnoho iných atraktívných alternatív, ako stráviť daný čas

Navyše si treba uvedomiť podmienky, v ktorých sa bude hrať:

  • veľmi obmedzený časový úsek (pravdepodobne okolo štyroch hodín), bez možnosti hru pretiahnuť alebo dohrať inokedy
  • pravdepodobne hlučné prostredie

Napriek tomuto všetkému je našim cieľom sprostredkovať zážitok, na aký sa nezabúda. Takzvané "predvádzačky" systému by som osobne asi radil do trochu inej kategórie - tam je našim cieľom predstaviť záujemcom širku možností, ktoré daný systém ponúka (ide teda vlastne z našej strany o reklamnú kampaň, marketingový ťah). Teraz ich však nechceme presvedčiť o tom, aký je konkrétny systém super... naše ciele sú rozsiahlejšie. Vo veľmi obmedzenom časovom úseku ich chceme presvedčiť, že rolové hry ako také sú koníčkom, hodným ich záujmu.

Na dosiahnutie tohto neľahkého cieľa musí použitá hra podľa môjho názoru spĺňať nasledovné kritériá:

1. Jednoduchosť pravidiel

Toto by malo byť pomerne jasné - času je málo, ľudia sú unavení, a navyše sa vo vedľajšej miestnosti premieta najnovšia super-kúl manga. Ľudia za nami prišli, pretože chcú hrať... teraz, nie po trojhodinovom výklade pravidiel, ktorý im aj tak nič nepovie, pretože im nebude jasné, ako spolu jednotlivé pravidlá súvisia (a aj tak ich pozabúdajú). Od systému chceme, aby mal hráč aj bez dlhého vysvetľovania pri každej voľbe systémového postupu jasno, aké sú výhody a nevýhody toho či onoho riešenia. Príkladom systému z tohoto hľadiska nevhodného je napríklad Riddle of Steel (veľmi netransparentné - bez týždňového štúdia pravidiel nie je rozumne určiteľné, či radšej sekať do ramena alebo bodať do nohy), ako vhodné spomeňme Wushu (na všetko jedna mechanika s veľmi jasnými výsledkami).

2. Rýchla tvorba postáv

Logika za touto požiadavkou je veľmi blízka bodu jedna. Napriek tomu si ale zasluhuje samostatný bod, kvôli špecifikám s ňou spojeným. Od hry potrebujeme, aby spĺňala jednu z týchto požiadaviek:

  • tvorba postavy je veľmi rýchla až minimalistická

ALEBO

  • samotná tvorba postáv je súčasťou hrania

Príkladom hry, ktorá sa vydáva prvou cestou, je RatPack (meno, mestská krysa alebo dedinská krysa, jeden z troch pod-druhov pre každú z nich, hotovo!). Druhý spôsob je náročnejší - aby bola tvorba postáv naozaj súčasťou hrania samotného, musí sa jednať o kolektívnu tvorbu postáv. Existuje viacero spôsobov, ako toto uchopiť - veľmi dobré riešenie používa Best Friends, kde je postava každého hráča vytvorená kolaboratívne všetkými ostatnými spoluhráčmi.

V rámci tohoto kritéria je dôležité, aby nebolo treba pred hrou samotnou tráviť veľa času dohadovaním sa o settingu, v ktorom sa bude hra odohrávať. Ak systém vyžaduje kreatívnosť zo strany hráčov (napr. vymýšľanie aspektov vo FATE), mal by vyžadovať iba veľmi málo rôznych vecí, ktoré treba takto vymyslieť, alebo by mala tvorba postavy prebiehať kolektívne. Z tohto hľadiska sú nevhodné napríklad Primetime Adventures, spomínaný FATE, ale na hranici nevhodnosti sa pohybuje aj Wushu - setting sa síce môže určiť pred hrou iba vo veľmi hrubých rysoch a špecifiká doplňovať až akciami hráčov, avšak vymýšľanie čŕt pre postavy je často zdĺhavé (obzvlášť, keď sa hráči obávajú, že "nevedia čo je vhodné"), a nijako sa pri ňom neprejavuje spoločenský apekt RPG.

Predpripravené postavy nie sú príliš šťastným riešením, lebo takúto postavu bude hráč vnímať ako niečo, čo mu bolo dané zvonku, a nie ako čosi, čo pochádza od neho (čím pracujeme proti svojmu cieľu).

3. Pútavosť a spád

Hra musí byť napínavá a zaujímavá celý čas - pomalé stupňovanie do dramatického finále pravdepodobne zapríčiní stratu záujmu hráčov, keďže prostredie ponúka mnoho alternatívnych zdrojov zábavy. Takisto musí byť hlavná premisa hry rozumne rozvinuteľná v obmedzenom časovom rámci - preto je z hľadiska tohto kritéria nevhodný napr. Mountain Witch (na vyprofilovanie vzťahov medzi roninmi je treba veľa času), Polaris (téma morálneho úpadku vyžaduje čas na vykreslenie) či Pendragon (hlavným zážitkom je tu zúčastnenie sa rodinnej línie v udalostiach celej Artušovej vlády, čo je možné iba v dlhodobom hraní). Príkladom vhodnej hry je napríklad Toon či Paranoia.

Do tohto bodu v podstate patrí aj požiadavka, aby hra na svoje fungovanie nezávisela na navodení konkretnej atmosféry. To je totiž väčšinou vo vyššieuvedených herných podmienkach nesplniteľné. Taktiež sem radím potrebu toho, aby hra "nefavorizovala" žiadneho z hráčov (teda aby bola pútavosť pre všetkých rovnaká). Vo všeobecnosti (obzvlášť pri hre s nováčikmi) pútavosti hry pomáha, ak je hra zasadená do ľahko predstaviteľného (hráčovi známeho) prostredia - či už dnešný svet alebo niečo jemu veľmi blízke, alebo prostredie človeku dobre známe (Firefly na sci-fi cone, LoTR na Tolkien-cone, etc).

4. Odolnosť voči sociálnym tlakom

To, o čo mi ide v tomto bode, nie je dobre vystihnuté nadpisom, ale žiaľ ma nenapadol lepší spôsob, ako to zhrnúť. Ide ale o to, že hra (z mechanického hľadiska) musí dobre zvládať to, že sa hráči navzájom nepoznajú (a teda nie sú "zohratí", neexistuje medzi nimi vybudovaná dôvera). Tento bod nesúvisí s bodom jedna - príkladom hry, ktorá je nevhodná v bode 1, ale plne vyhovuje bodu 4, je Dungeons and Dragons. Príkladom hry s jednoduchými pravidlami, ale slabou odolnosťou voči sociálnym treniciam je napríklad Primetime Adventures. Keď sa totiž hráči PtA navzájom nepoznajú, tak si budú buď navzájom "stúpať na päty" (nerešpektovať vklad spoluhráčov do hry), alebo z obavy o toto budú pasívni a nebudú do hry vkladať nič. Tak ako pri normálnom hraní PtA tento problém nevzniká (resp. je ošetrený mechanikou pilot-filmu), pri conovom hraní jednoducho nie je k dispozícii dostatok času na to, aby sa potrebné väzby medzi hráčmi vytvorili bez utrpenia kvality konečného herného zážitku.

Príklady nevhodných hier (s krátkymi komentármi, prečo sú nevhodné)

Primetime Adventures - dlhá prípravná fáza ("Pitch"), nutnosť konsenzu, potreba zohratia,
Wushu - kreatívna a vzájomne izolovaná tvorba postáv
Don't Rest Your Head - ako Wushu + navyše závislé od atmosféry
d20 - nekonzistentné mechaniky (boj funguje radikálne odlišne ako všetko ostatné), nutnosť predpripravených postav
FATE - veľa kreativity pri tvorbe postáv, časová náročnosť procedúry
WoD (VtM, MtA, WtA...) - slabý spád (téma vnútorného odumierania ľudskosti trvá pridlhona one-shot), zložitá tvorba postáv.


Príklady vhodných hier (s krátkymi komentármi, prečo sú vhodné)

Best Friends - Transparentný systém, priame využitie sociálnych tlakov v prospech hry, zábavná (a kolektívna) tvorba postáv
3:16 - Minimalistický systém, tvorba postavy priamo hernými mechanizmami počas hry
RatPack - Mechanické riešenie sociálnych tlakov (a ich následné využitie v prospech hry), jednoduchý systém, jednoduchá tvorba postáv
Wushu - pri použití modifikovaných pravidiel pre vytváranie postáv (tak, aby to bola kolektívna činnosť - hráč popíše, ako si svoju postavu predstavuje, a následne mu každý spoluhráč vymyslí jednu vhodnú črtu)
Shadows - jednoduchý systém, rýchla tvorba postavy
Toon - Kreslené rozprávky... čo dodať!

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Legenda

Založený: 30.04.2007
Príspevky: 1081
Body: 2
Bydlisko: ZA

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Peekay napísal:
Predpripravené postavy nie sú príliš šťastným riešením, lebo takúto postavu bude hráč vnímať ako niečo, čo mu bolo dané zvonku, a nie ako čosi, čo pochádza od neho (čím pracujeme proti svojmu cieľu).
Ja si nemyslim ze to az tak velmi vadi. Do predom pripravenej postavy sa urcite tazsie vklada nieco svoje, ale trochu sa da. Ja osobne by som si napriklad velmi rad zahral SW D20 s predom pripravenou postavou, alebo DrD+.


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Majo napísal:
Do predom pripravenej postavy sa urcite tazsie vklada nieco svoje, ale trochu sa da.


Aby som vysvetlil: pre dosiahnutie nasho ciela je dobre demonstrovat, ako lahko sa to, co by clovek chcel hrat, zrkadli systemom. Ked dostanes predpripravenu postavu, tak ta iba demonstruje, ako dobre system zrkadli predstavu niekoho, kto ten system dobre pozna.

(a navyse maju predpripravene postavy problem s kriteriom #1 - "Takze ty si Neimoidian tech. Mas taketo schopnost..." zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz)

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
rozumny post, prakticky nemam co namietnut, ale zuzil si zameranie len na cony ... ja som chcel skor hovorit o neplanovanych one shotoch vo vseobecnosti.

co ma ale teraz napadlo tak vo vhodnych hrach mas len dost specificke hry ktore podla mna nezaujmu kazdeho. napriklad hrat krysu, dieta, teenagerku alebo kreslenu postavicku mi pride malo mainstreamove.

nie je tam napriklad (povedzme okrem Wushu ;)) ziadna fantasy hra.

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Profesionálny flákač školy
Obrázok používateľa

Založený: 06.06.2005
Príspevky: 1833
Body: 0
Bydlisko: Somewhere
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Majo napísal:
Peekay napísal:
Predpripravené postavy nie sú príliš šťastným riešením, lebo takúto postavu bude hráč vnímať ako niečo, čo mu bolo dané zvonku, a nie ako čosi, čo pochádza od neho (čím pracujeme proti svojmu cieľu).
Ja si nemyslim ze to az tak velmi vadi. Do predom pripravenej postavy sa urcite tazsie vklada nieco svoje, ale trochu sa da. Ja osobne by som si napriklad velmi rad zahral SW D20 s predom pripravenou postavou, alebo DrD+.
myslim, ze prave o tom vkladani seba do tej postavy by mal byt nejaky ten reprezentativny one-shot... hraci sa musia zabavit a "nechat sa okuzlit" :-) a to ze hraju tu postavu tak, ako si ju oni vytvorili, tak ako oni chcu, aby vyzerala... predpripravene one-shot postavy su totiz imo vecsinou uz prisposobene tak, aby padli do konkretneho dobrodruzstva... zatial co vlastna postava mozno horsie zvladne samotnu hru na prejdenie, ale zato budu casti, ktore odohra podla mna pre hraca zabavnejsie (napr. znamy mal postavu so skill pointami v tancovani... bolo mu to sice nanic, vyuzil to raz, ale bavilo ho to, ze ma tu schopnost a ze moze v pohode zatancovat nieco, ak bde mat chut) ...

_________________
"You're welcome on my boat. God ain't."


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Corvus napísal:
nie je tam napriklad (povedzme okrem Wushu ;)) ziadna fantasy hra.


Jakze nie...

"Sest byvalych studentiek Yenneferinej vyssej skoly magickych umeni sa po desiatich rokoch opat stretava, aby sa spolu postavili hrozbe draka, plundrujuceho okolie ich byvalej Alma Mater. Co vsak bude vacsou hrozbou - drak, alebo dlhu dobu dusene pocity krivdy za zvedenych napadnikov, ukradnute domace ulohy z Vyvolavania Nizsich Astralnych Bytosti alebo zosmiesnenia pred celou 3.B?"

Ved trochu pocvicte fantaziu, ludia! :D

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
blabla :ikonka32: :P

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 41 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3  Ďalšia

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 16 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun