Aljen napísal:
Mozes tuto myslienku vysvetlit jasnejsie prosim ta?
Chci tím říct, že nestačí jen to, aby systém plnil účel na který je určený. Je důležité se pak zabývat i tím účelem samotným, jestli ten k něčemu je. Ten účel by měl ve finále vést k zábavě nebo něčemu podobnému. Dám absurdní příklad, aby to bylo lépe vidět. Představ si, třeba RPG, jehož účelem by bylo, aby se hráči na sebe vzájemě naštvali takovým způsobem, že by se při hře zabili. Systém plný svůj účel. Hráči, kteří si ho zahrají zemřou. Je to dobrý RPG systém? O tom si dovolím důvodně pochybovat, protože jsou pro mne určité nepřekročitelné hranice za něž by účel systému neměl jít, třeba by neměl hráče ohrožovat na životě. V méně absurdních situacích to není tak okaté, ale v zásadě je to totéž. Prostě kritérium, že systém plní svůj účel je hezké, ale není-li zasazeno do kontextu je hrozně akademické.
Aljen napísal:
...Ano to je urcite pravda. Naozaj to moze znamenat co vravis. "Horsi" GM moze pouzit lubovolny system a hraci sa nebudu bavit - nebudu mat ten RPG zazitok ktory cakaju.
A on to ani nemusí být "horší GM". Prostě GM, který si právě s daným systémem nesedne. Neplní účel, který ten GM sleduje...
Aljen napísal:
Ak vsak napriklad Jersonovi po hre hraci povedia ze toto a toto sa mi na tvojom systeme pacilo pretoze mi to system DxD nedava/neumoznuje/nepodporuje, tak to hovori ze Jersonov system je v niecom lepsi ako DxD. Pre tych konkretnych hracov urcite. A trufam si povedat ze aj pre dalsich ludi ktori od RPG ocakavaju to iste co oni (a ktori hraju DxD pretoze o Jersonovom systeme vobec nevedia).
Obávám se, že ani tak si nemůžeš být jist. V řadě systémů resp. situací platí, že GM zprostředkovává systém. Tvoří jakousi mezivrstvu mezi systémem a hráči. A proto jsou všechny soudy o takovém systému zabarvené tím, jak procházejí tou mezivrstvou. Když hráči Jersonovi řeknou (opět použiju absurdní příklad), líbilo se mi na tvém systému to, že můžu házet kostkou, to mi systém DrD nedává, tak to znamená, že buď jim to systém DrD skutečně nedává (varianta A), nebo v jejich zkušenosti někdo tuto možnost odfiltroval (řekněme, že jejich PJ v Dračáku nemá házení kostkami rád nebo hází všechny hody on). Dokonce i kdyby tím PJ v dračáku byl opět Jerson může tato situace nastat. Stručně řečeno, obávám se, že takhle jednoduché to není.
Aljen napísal:
3 roky som sa snazil v BA najst ludi na DnD pretoze to bol jediny RPG system co som poznal.
Ano, to je třeba jeden problém s "hlasováním peněženkou". Ale otázka je, kde končí neznalost a začíná nějaké rozhodování. Třeba jsou systémy od White Wolf (World of Darkness) skutečně známé jen 1/5 kupců DnD?
Aljen napísal:
Verim ze ak by som sa vtedy dostal napriklad k pravidlam k 3:16, MW, PtA, InSpectres tak by som sa na ne nechapavo pozeral a zrejme by sa mi zdali velmi divne.
Ano. Co to vypovídá o jejich kvalitě? Například, hra kterou si člověk musí nejdřív zahrát s někým, kdo už ji zná, protože ji nedokáže jen tak z čisté vody podle knihy (neříkám, že to je příklad výše zmíněných, ale jsou takové systémy). Je to kvalitní RPG? Nebo ho někde tlačí bota?
Aljen napísal:
Stacilo vsak aby som si zahral par mesiacov DnD kampane a vyskusal potom ine systemy a zistil co od RPG chcem a co sa mi na tomto style zabavy paci.
A je to, co se ti na tom stylu zábavy líbí v oblasti systémové nebo sociální. Protože (opět v absurdním příkladu) kdybych vyzkoušel DnD s dvanáctiletými dětmi a pak si se mnou chtěla hrát co já vím MlwM skupinka pěkných dvacetiletých děvčat, asi bych taky rychle přehodnotil zábavnost jednotlivých stylů (ale ty motivy by byly zjevně jiné). A to zase zakrývá objektivní hodnocení kvality systému.
Aljen napísal:
Preto je cela tato debata podla mna od zaciatku dost nezmyselna (ale tu na fore uz boli riesene aj omnoho vacsie nezmyselnosti) kedze globalne posudit co je dobry system a co zly sa podla mna neda. Ludia maju prilis rozne chute, predstavy a aj informacie. Jednotlivci ale dokazu posudit co je pre ich lepsi a horsi system - najlepsie ked si v oboch systemoch zahraju.
Souhlasím s první částí, ale jsem částečně skeptický k té druhé. Myslím, že dokážeme posoudit systém v rámci kontextu, ale bojím se, že očistit ho od všech možných dílčích vlivů je těžké. Byť i to je třeba možné.