Baelara napísal:
Aké GM-less hry poznáte? Môžte ich jednou vetou popísať?
Ja by som upozornil na víťaznú hru v súťaži RPG Kuchyňa 2008 --
Wish, čo je najaktuálnejšia GM-less hra, s ktorou som sa dostal do styku. (Všetci) Hráči predstavujú skupinku priateľov, ničím neobyčajných, ktorí sa napriek malej pravdepodobnosti úspechu vydajú zachrániť svet, ktorý sa po "rozpade" úplne zmenil. Príbeh je zdieľane manažovaný hráčmi, no zároveň i ovplyvňovaný Osudom (ktorý je fyzicky charakterizovaný tarotovými kartami); zaujímavo vyriešené je i absolútne vyradenie (smrť, atp.) postavy, ktorej hráč neprestáva hrať, ale začína reprezentovať opačnú stranu -- pôsobiť proti výprave, ktorej bol doteraz súčasťou (čím sa teoreticky môže vytvoriť pseudo-opozícia, ktorú v iných hrách tvorí Vyprávač). Toľko môj popis, porotcovia súťaže alebo možno aj samotný autor možno upresnia...
(Trochu viac ako jedna veta, no čo už)
Baelara napísal:
Ktoré ste hrali? A páčilo sa vám?
Nehral som, no opísaný Wish ma skutočne láka :-)
Baelara napísal:
Kde vidíte prínosy a nedostatky takýchto hier?
Podľa mňa výhoda i nevýhoda spočíva v neexplicitnom definovaní zodpovendnosti jedného z hráčov za hru, jej priebeh...
Výhoda vo význame, že všetci hráči môžu zakomponovať svoje nápady do príbehu bez nejakého externého, nezvrátiteľného filtru (schválenie Vyprávačom; samozrejme, že i v hrách takéhoto typu je medzihráčska dohoda, ktorá nedovolí pustiť do hry úplne čokoľvek, no IMHO je to predsa len voľnejšia a priateľnejšia varianta ako GM), čím sa podporí kreativita hráčov a zníži riziko klišé, nudného príbehu.
Tento prístup však na druhej strane môže tvoriť i nevýhodu -- nie všetkým hráčom (hlavne tým, ktorí sú zvyknutí z iných systémov) takýto štýl hry musí vyhovovať a dokáže dokonca i vytvoriť bariéru, ktorá by hranie takejto hry veľmi skomplikovala alebo až úplne znemožnila (nie všetci musia byť ochotní prijať, že za vytvorený príbeh, ktorý by nesplňoval očakávania, sa nebude nadávať iba Vyprávačovi)...