HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 23 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2
Autor Správa

naivný cynik
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2006
Príspevky: 3124
Body: 14
Bydlisko: doma
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
problem nastava vtedy, ked (ako hrac ci GM) nedas inym sahnut na ten kus masa ktory si na (bars aj dobru) kostru nalepil. pripada ti to Tvoje a je pre teba Svatokradez ak ti to niekto zmeni.

ak toto niekomu vadi stale, a nevie sam seba prekonat (ci uz mu je proti chuti rozsirovat pribeh, alebo ma nechut k tomu aby mu iny hrac menil nim zavedene elementy), mal by sa vratit k railroadom - toto je imho zakladny predpoklad: vediet kedy ustupit zo svojej vizie / od svojej predstavy pre dobro celku / pribehu.

_________________
Adults with imaginary friends are stupid.


Hore
 Profil  

Pútnik
Obrázok používateľa

Založený: 04.05.2008
Príspevky: 4
Body: 5
Bydlisko: Brno
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
(tohle je můj první příspevek tady, tak zdravím :) )

GM-less hry, ale i hry s GM, které ovšem dávají do ruky vyprávěcí pravomoci hráčům (zmíněné InSpectres, Wushu, nebo třeba Primetime Adventures a mnoho dalších), totiž dávají s těmito pravomocemi hráčům také zodpovědnost za příběh a dění ve hře. Ale ne každý tu zodpovědnost unese, protože tu zodpovědnost mají všichni a každý má svůj díl... Když potom jeden hráč řekne něco, s čím si ostatní neví rady, tak se musí všichni udržet a nezačít plácat další kraviny - protože tomu prvnímu nerozuměli a nevěří, že to myslel dobře a měl nějaký (příběhový) plán. Myslím si, že dost hráčů se totiž s vyprávěcími pravomocemi (jakkoliv malými) staví do role vypravěče a nejsou schopní ji v určitých chvílích přiznat i ostatním (nejsou ochotní přijmout, že někdo narušuje "jejich jedinou správnou představu o příběhu"(TM).

Důležité je ale to, že většina takových her pracuje s něčím jako je veto nebo dohoda. Není myslím nikdy od věci stopnout hru a promluvit si o tom, jestli ještě hrajeme vážně, nebo už ze zoufalosti plácáme, co nás napadá. Jinak se to může zvrhnout ve frašku, aniž by to někdo z hráčů skutečně chtěl. Samozřejmě takové hry jsou častěji zaměřené na "zábavu teď" -- příběh, který při nich vzniká, bude mít nějakou (literární) kvalitu jedině v případě, když budou všichni hráči dostatečně zodpovědní, budou spolupracovat a budou k sobě (v metaherní rovině) upřímní.

_________________
...tak pravil boubaque.


Hore
 Profil  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Boubaque: Sorry, že to řeknu tak přímočaře, ale to co píšeš je pohled platný pro určitou (silně limitovanou) výseč GM-less her (a dokonce možná vlastně ani o GM-less hry nejde). Speciálně tedy těch her, kterým se z nějakých neznámých důvodů tady v našich československých luzích věnuje prazvláštní pozornost (zvláštní, jak se to k nim vždycky stočí ať už je řeč o čemkoliv). Takže abych to tady trochu informačně narovnal, moje dvě pence:

Rune - není tak docela GM-less, ale na postu GMa (runnera) se postupně vystřídají všichni hráči, každý vede jedno mini-dobrodružství (nebo chcete-li terminologií DnD - jedno střetnutí). Hra je nezakrytě kompetetivní, herní střetnutí jsou připravována podle poměrně jednoznačných šablon a chování postav (hráčů) se hodnotí, boduje a na konci se vyhlašuje vítěz.

Recenze Rune (non.d20.cz)

Již zde zmíněná hra The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen - tohle je už zcela GM-less, nicméně hráči ve hře mají specifické role. Právě jeden hráč je v roli Barona Prášila (resp. nějaké jeho obdoby) a ostatní ho popichují a jinak podněcují ve vyprávění stále bizarnějšího a podivuhodnějšího příběhu. Role se točí kolem stolu, takže dojde na všechny. Mechanicky je to velmi jednoduché.

Recenze Baron Munchausen (non.d20.cz)

Lawsova hra resp. pět her Pantheon a jiná RPG všechna běžící na stejném herním principu - Narrative Cage Match. Každý hráč představuje jednu postavu, mají vytyčený nějaký startovní text (zarámování hry) a pak se střídají po větách v rozvíjení příběhu, přičemž co smí jejich věta obsahovat má určitá specifická pravidla. Po hře, se hra vyhodnotí podle takového bodovacího seznamu, takže je to i trochu soutěžní (jako Rune). Námětů je pět - proto pět her.

Recenze Pantheon (non.d20.cz)

A konečně De Profundis - což je hra v dopisech a dá se hrát i sólo formě. Je to o nazírání světa takovým Lovecraftovským pohledem a vykládání zdánlivě běžných událostí jako příznaku působení temných sil. Trochu jako hraná psychóza. Člověk o tom pak píše dopisy někomu dalšímu s kým hraje a takto může fungovat celá síť hráčů. Lze v tom zahlédnout jiskřičku LARPu, stín RPG a špetku něčeho dalšího, ale každopádně, stojí za zmínku.

Recenze De Profundis (non.d20.cz)

Abych to nějak shrnul. Důležité je, že z těch čtyř her ani jedna nijak zvlášť neřeší ani nejančí kolem vyprávěcích pravomocí. Má je aktuální runner, aktuální "baron Prášil, pisatel dopisu De Profundis, týpek co je na řadě v Pantheonu a nijak se neřeší ani nějaká zodpovědnost - Baron Prášil i Pantheon jsou ryze nezodpovědné hry, Rune je dost klasická v DeProfundis se o tom nedá ani mluvit. Situace, kdy by hráč řekl něco s čím si ostatní neví rady reálně nenastává. Veto ani dohoda nejsou potřeba. Je to zvláštní. Přijde mi, že je to úplně jiná skupina GM-less her nebo mám na ně možná úplně jiný pohled. O kterých GM-less hrách vlastně mluvíš?

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Pútnik
Obrázok používateľa

Založený: 04.05.2008
Príspevky: 4
Body: 5
Bydlisko: Brno
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Alnag: Začnu od konce - moc GM-less her neznám (vlastně asi jen Polaris, trošičku Breaking the Ice a z vyprávění a recenze Munchausena + nevím proč jsem měl dojem, že Enemy Gods jsou GM-less; ale třeba PtA bych si GM-less představit dokázal bez problému, proto jsem přidával i ty hry s GMem). Takže moje znalosti a zkušenosti určitě nejsou takové jako tvoje.

Reagoval jsem hlavně na tu nekonzistentnost (kterou běžně zajišťuje GM). Tebou jmenované hry na té nekonzistenci staví (například ten Munchausen), ale i tam je jakási implicitní dohoda. Na druhou stranu i v Munchausenovi asi můžou některé popisy narušovat atmosféru, můžou někomu vadit (např. sci-fi prvky v 18. století, případně jejich necitlivý popis dnešními slovy). V recenzi Pantheon sám píšeš: "Žetony a kostky jsou určeny pro situace, kdy někdo udělá něco, co se druhému nelíbí. Pak je možno systémem přihazování žetonů a házením kostek větu změnit (a nebo negovat)." To je podle mě něco jako dohoda, určená dokonce systémově ;)

Recenzi na Rune už jsem četl, ale otázka je, jestli to považovat za GM-less hru :/ Na konzistenci to ale opravdu nestaví, možná i proto, že je to hra silně kompetitivní a dočasný GM má nějaký limit. Je to taková munchkinovská hra a možná proto tam nekonzistence není škodlivá. No a De Profundis... nevím, musel bych si to přečíst nebo zahrát, tohle už je hodně netradiční RPG.

Myslím si, že se to dá vztáhnout třeba i na Keltonovo Wish (to mimochodem taky znám ;) ) a na další GM-less hry. Samozřejmě můžeš tvrdit, že dohoda je potřeba u kterékoliv RPG, ale tam má jeden člověk (GM) právo říct "ne" a zároveň se mu důvěřuje, že to má nějaký smysl, když uvede na scénu něco hodně zvláštního. Upozorňoval jsem na nebezpečí, kdy hráči můžou přivádět do hry svoje "zvláštní věci" a zároveň očekávají, že jim nikdo nemůže říct to "ne", protože teď vyprávějí oni. To se samozřejmě stává i u her, které GMa mají, ale nějaké pravomoci mají i hráči - a proto jsem tyto hry taky jmenoval.

_________________
...tak pravil boubaque.


Hore
 Profil  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
boubaque napísal:
Reagoval jsem hlavně na tu nekonzistentnost (kterou běžně zajišťuje GM). Tebou jmenované hry na té nekonzistenci staví (například ten Munchausen), ale i tam je jakási implicitní dohoda. Na druhou stranu i v Munchausenovi asi můžou některé popisy narušovat atmosféru, můžou někomu vadit (např. sci-fi prvky v 18. století, případně jejich necitlivý popis dnešními slovy).


boubaque napísal:
Samozřejmě můžeš tvrdit, že dohoda je potřeba u kterékoliv RPG, ale tam má jeden člověk (GM) právo říct "ne" a zároveň se mu důvěřuje, že to má nějaký smysl, když uvede na scénu něco hodně zvláštního. Upozorňoval jsem na nebezpečí, kdy hráči můžou přivádět do hry svoje "zvláštní věci" a zároveň očekávají, že jim nikdo nemůže říct to "ne", protože teď vyprávějí oni. To se samozřejmě stává i u her, které GMa mají, ale nějaké pravomoci mají i hráči - a proto jsem tyto hry taky jmenoval.


Spojím tyhle dvě citace v jedné odpovědi. Ano, jak správně tušíš, budu tvrdit, že dohoda je potřeba u jakékoliv RPG. V Baronu Prášilovi je jasně stanoveno kdo dohodu nabízí - poslední který naléval a kdo ji přijímá - oslovený (osoba po jeho pravici) - nebo event. vetuje, koupí všem pití (čímž se stává osobou, která nabízí atd.). Nejsem si jistý, jestli v Baronu Prášilovi lze reálně podsunout prvek, který by vadil i to sci-fi mi přijde, že se tam dá zakomponovat dobře. Taky jde o to, kdo může narušit atmosféru - buď vyprávějící (to je pak jeho problém, na konci ho za to asi nikdo neocení), nebo lidé, kteří mu podsouvají různé otázky - ale tam se z toho dá vybruslit a pokud to hraješ jen trochu schopně tak ani tam to nevidím jako problém.

Stručně řečeno, v Baronu Prášilovi nevidím nikde problém dohody nebo důvěry. Zodpovědnost je vždycky na tom člověku, který má i tu pravomoc, čili to tam není narušeno.

boubaque napísal:
V recenzi Pantheon sám píšeš: "Žetony a kostky jsou určeny pro situace, kdy někdo udělá něco, co se druhému nelíbí. Pak je možno systémem přihazování žetonů a házením kostek větu změnit (a nebo negovat)." To je podle mě něco jako dohoda, určená dokonce systémově ;)


Tak já už teda nevím, jestli zase nebloudíme v tom podivném teoretickém žargonu. Dohoda je situace, kdy se dvě strany dohadují na tom, jak něco bude. Pod slovem dohoda si já - prostý člověk - představuji něco ve stylu - "Tak co budeme dnes hrát?" "Co třeba hrát si na bohy?" "Dobře, to mi vyhovuje. Budu hrát Lokiho." Pod slovem dohoda si rozhodně nepředstavuju. To, že přihodím žeton a změním ti větu. To bych - když už - označil za veto. Dohoda v Pantheonu probíhá zhruba na úrovni toho, jestli se bude hrát Pantheon nebo jiná z těch her v tom sešitě a kdo bude hrát koho. Ale to je v rámci takové té běžné dohody, kterou má IMO každé RPG, tak to nepočítám.

K tomu vetu - teď si uvědomuji, že Baron i Pantheon mají oba veto - moje osobní zkušenost je, že jsem to ještě neviděl použít, tak mi to přijde, jako by ho neměly. Ale čistě pro formu, jako nouzová brzda ve vlaku - tam je, to je pravda.

boubaque napísal:
Recenzi na Rune už jsem četl, ale otázka je, jestli to považovat za GM-less hru :/ Na konzistenci to ale opravdu nestaví, možná i proto, že je to hra silně kompetitivní a dočasný GM má nějaký limit. Je to taková munchkinovská hra a možná proto tam nekonzistence není škodlivá.


No... tak já si myslím, že to jestli je Rune GM-less záleží na úhlu pohledu. Třeba - každý má hlavního protagonistu, každý v určitém okamžiku dělá ostatním hráčům opozici. Nikdo nemá trvalé vypravěčské pravomoci. Podle mně to je ve své podstatě GM-less v tom smyslu, že je vypravěčská role rovnoměrně rozestřena na všechny nicméně nikoliv v jednom okamžiku. A překvapivě, nemyslím, že je to muchkinovská hra. Ale je to možná jedna z velice mála her, která skutečně naplňuje označení "gamistická" oproti těm, kterým se to označení běžně přisuzuje a kde bych s tím dost nesouhlasil.

boubaque napísal:
No a De Profundis... nevím, musel bych si to přečíst nebo zahrát, tohle už je hodně netradiční RPG.


De Profundis je taková ošklivá podpásovka. Protože má hodně silný sólový moment a tím pádem, padá spousta těch poznatků platících pro skupinové hraní. Protože jako skupina stejně nehrajete v jednom čase a dohoda probíhá jen in-game protože žádné mimoherní roviny tam jaksi nejsou (možná tak maximálně, že to budete hrát a výměna adres).

Myslím, že je důležité rozlišit mezi implicitní dohodou (ta probíhá v nějakém smyslu vždy) a situací (resp. hrou), kdy je explicitní dohoda pro hru nutná. Taky můj osobní dojem, že přinejmenším implicitní veto má každá hra (třeba i v DeProfundis, když ti přestanu psát, bych to mohl brát, jako že jsem vetoval hru), explicitní veto - mechanicky popsané - má většina her a reálně používané veto asi záleží podle skutečnosti. Ale tak asi bych musel Barona i Pantheon víc hrát, abych to mohl nějak generalizovat.

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Kráľovná
Obrázok používateľa

Založený: 09.01.2008
Príspevky: 732
Body: 5
Pohlavie: Žena

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Alnag: Ďakujem za návrhy aj recenzie, Munchausen vyzerá veľmi dobre.

Alnag napísal:
Taky jde o to, kdo může narušit atmosféru - buď vyprávějící (to je pak jeho problém, na konci ho za to asi nikdo neocení), nebo lidé, kteří mu podsouvají různé otázky - ale tam se z toho dá vybruslit a pokud to hraješ jen trochu schopně tak ani tam to nevidím jako problém.

Nehrala som to ešte, samozrejme, ale viem si predstaviť prvky, ktoré by zle opísané mohli narušiť atmosféru - ktorá mi príde taká Verneovská (ale možno mám len zlý odhad). (Napríklad vytiahnuť tam laserovú pušku a aj ju nazvať laserovou puškou by mi prišlo nepatričné.) V takom prípade zase ide práve o to, či sú hráči "on the same page", čo sa týka hry. Toto je ale problém zrejme u každej hry, gm-present alebo gm-less.

V každom prípade sa teším na prípadné hranie, a ešte raz ďakujem :)

_________________
Thinking isn't sufficient. I want to know. -- J. Bristow
"I am free, no matter what rules surround me. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do."


Hore
 Profil ICQ  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Baelara napísal:
Alnag: Ďakujem za návrhy aj recenzie, Munchausen vyzerá veľmi dobre.


Vždy k službám. :P


Alnag napísal:
Nehrala som to ešte, samozrejme, ale viem si predstaviť prvky, ktoré by zle opísané mohli narušiť atmosféru - ktorá mi príde taká Verneovská (ale možno mám len zlý odhad).


Ten Verne mne napadl, když přišla řeč na science-fiction. Ale ano, dá se to tak asi brát.

Alnag napísal:
(Napríklad vytiahnuť tam laserovú pušku a aj ju nazvať laserovou puškou by mi prišlo nepatričné.)


Souhlasím, že to by asi bylo nepatřičné i když umím si představit i to, jak se z toho dá vybruslit.
"Laserová, barone?" (pochybovačný´m tónem) "Nepovídejte. To jsou zas nějaké émerické novoty. Vsadil bych se, že jste ani žádnou zbraň neměl a zvládl je všechny holýma rukama. Jste zbytečně skromný."

Ale obecně si myslím, že po přečtení pravidel (což myslím, by měli asi všichni účastníci) to naladění na stejnou vlnu nebude složité. Ale zas vím, že moje představa průměrného hráče je silně idealizovaná. :roll:

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Pútnik
Obrázok používateľa

Založený: 04.05.2008
Príspevky: 4
Body: 5
Bydlisko: Brno
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Alnag: Možná (nejspíš) jsem smíchal dvě věci dohromady. Dohodu před hrou a nějaký mechanismus, který zajišťuje dohodu během hry (vpodstatě veto, nebo pravidla pro dohadování se). To druhé se myslím v běžných hrách moc neřeší (klidně mě vyveď z omylu ;) ), ale i to první je myslím v běžných hrách často opomíjeno - protože to je "GMova hra", takže on rozhoduje.

Myslím si, že (běžnější) hry s GMem nemají pravidlovou obranu proti GMově zvůli (tím myslím hlavně v příběhu a atmosféře), tedy jinou než nehrát s ním. Hry, o kterých jsem psal (nejsou to jen GM-less), se to snaží nějak řešit - většinou vetem (které se ale v Munchausenovi dá odmítnout), nebo nějakou povinnou a závaznou dohodou před hrou (PtA).

Moc do toho možná nezapadá Rune, i když tam pokud jsem to správně pochopil, jde vlastně hlavně o čísla a taktiku.*
A De Profundis je opravdu dost zvláštní, možná je ta dohoda daná už tématem... :roll: nevím

Možná se jen potřebuju dovzdělat :lol:


* Jenom abys měl představu, Rune nijak neodsuzuju, naopak jsem hned po přečtení recenze uvažoval o koupi a přemýšlím o tom pořád :D

_________________
...tak pravil boubaque.


Hore
 Profil  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 23 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 29 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun