HuSä
http://annun.sk/

Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?
http://annun.sk/viewtopic.php?f=3&t=6144
Stránka 2 z 5

Autor:  Peekay [ Po. 09. Jún 2008, 11:22 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Cerebro napísal:
a to ze nanho budu pozerat ako na finalneho arbitra vylucuje to, ze ak sa dohodne, ze DM ma pravdu a ze mozu byt casom tie rozhodnutia vselijake, tak mu netreba az tak vediet tie pravidla dokonale?


Ano, v kombinacii s informaciou "su to novacikovia" sa to realne vylucuje. Pozri si PHB alebo podobnu prirucku, vsade sa pise "GM musi poznat pravidla omnoho lepsie ako hraci".

Autor:  Jerson [ Po. 09. Jún 2008, 11:27 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Peekay napísal:
Ono to globalne nie je predsudok, v niektorych hrach je to axioma, ktoru ked vyhodis, tak sa uplne rozsypu. Predsudok je to iba v momente, ked sa to snazis preniest do hier, ktore maju vyslovene povedane, ze to tak nema byt (napriklad onen TSoY).

Hrsy se může stejně dobře rozsypat i s tímto axiomem. Vypravšč totiž musí neustále mít v úvahu, že to co vytváří není jeho svět, ale svět, ve kterém se pohybují postavy hráčů a musí být dostatečně uvěřitelný i pro ně. Pokud si postaví hlavu a začně prosazovat názor, který v rámci světa možná není až tak zcestný, ale který hráči nedokážou přijmout, má problém - zejména když se odvolá na toto pravidlo.

Jinak neochoty začátečníků vést hru jsem si vědom a hodlám se pustit do sepsání příručky pro začínající Vypravěče, formou otázek a odpovědí - přičemž otázky bude klást jeden z mých hráčů, který hru vedl pouze jednou.

Autor:  alef0 [ Po. 09. Jún 2008, 12:17 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Vskutku, Prirucka hraca D&D:

Citácia:
str. 5: Tvorba dobrodruzstiev moze zabrat vela casu. Mnoho DMov zistuje, ze priprava im zaberie viac casu, nez samotna hra. Ale takito DMovia povazuju tento cas za najzabavnejsi a najuzitocnejsie straveny z celej doby, ked DMuju. Vytvaranie zaujimavych postav, prostredi, zapletiek a vyziev, ktore predlozite priatelom moze byt vybornym miestom, kde mozete prejavit svoju kreativitu.

str. 6: Potrebujete poznat pravidla. Nemusite ovladat prirucky naspamat, ale mali by ste mat jasnu predstavu o tom, co sa v nich nachadza, takze ak vyvstane situacia, ktoru potrebujete vyriesit pomocou pravidiel, mali by ste sa vediet odkazat na konkretne pravidlo.



Ale musim povedat, ze Cerebro je v tomto pekny priklad, lebo doba, za ktoru sa vycvicil zo zaciatocnika na terajsi stav je pomerne kratka a teraz si este pamata, ze ako to bolo.

Autor:  Peekay [ Po. 09. Jún 2008, 13:29 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Jerson napísal:
hodlám se pustit do sepsání příručky pro začínající Vypravěče, formou otázek a odpovědí - přičemž otázky bude klást jeden z mých hráčů, který hru vedl pouze jednou.


V tom pripade by mali ale odpovedat viaceri GMovia, nielen ty.

Autor:  lev [ Po. 09. Jún 2008, 13:49 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Záleží od hry. V DnD a Agone napr. preferujem pozíciu hráča, lebo nie som zrovna takticky najzdatnejší a navyše mám rád kooperatívny element spoločného taktizovania (aj keď v Agone je to také všeliaké) s ostatnými hráčmi. Také Star Wars d6 mi naopak príde ako veľmi zábavná hra pre GMa, ktorý sa tam dokáže dobre vyhrať s Dark Side. Zatiaľ najlepšie zážitky ako hráč som mal v Pendragone.

Autor:  Bifi [ Po. 09. Jún 2008, 14:51 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Cerebro napísal:
osobne mam radsej hranie ako postava, ako DM mam stale pocit akehosi stresu, ze to nezvladnem a hraci sa nebudu bavit :ikonka06:

Nie je toto presne ten dôvod?

Autor:  Jerson [ Po. 09. Jún 2008, 15:41 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Peekay napísal:
V tom pripade by mali ale odpovedat viaceri GMovia, nielen ty.


Budeme na odpovědi dva. Nicméně pochybuju, že by do toho šlo více lidí a jejich zájem vydržel. Ale to už jsem OT.

Autor:  Cerebro [ Po. 09. Jún 2008, 17:01 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Bifi napísal:
Cerebro napísal:
osobne mam radsej hranie ako postava, ako DM mam stale pocit akehosi stresu, ze to nezvladnem a hraci sa nebudu bavit :ikonka06:

Nie je toto presne ten dôvod?
dovod, ze by sa mi to malo pacit koli stresu? ani nie.... vzhladom nato, ze velmi nerad stresujem...

Autor:  thera [ Po. 09. Jún 2008, 19:19 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Cerebro napísal:
osobne mam radsej hranie ako postava, ako DM mam stale pocit akehosi stresu, ze to nezvladnem a hraci sa nebudu bavit :ikonka06:


súhlasim s Cerebrom, že toto môže byť jeden z dôvodov, prečo je pre niektorých ľudí zábavnejšie byť hráčom ako GMom, keďže na hráčov zvyčajne nie sú kladené až také nároky....

aj keď samozrejme všetko závisí od systému, v ktorom sa hrá (GMless hry vs. dračak napr.)

pre mňa osobne je zatiaľ zábavnejšie byť hráčom ako GMom, možno aj kvôli nedostatku skúseností, ktoré ako GM mám, čím sa GMovanie pre mňa stáva zložitejšie ako len hranie za postavu

Autor:  Cerebro [ Po. 09. Jún 2008, 21:50 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

thera napísal:
pre mňa osobne je zatiaľ zábavnejšie byť hráčom ako GMom, možno aj kvôli nedostatku skúseností, ktoré ako GM mám, čím sa GMovanie pre mňa stáva zložitejšie ako len hranie za postavu

tak isto to pocitujem aj ja... proste mam pocit, ze so systemom nie som az tak oboznameny, ako by som mal byt... lenze nejak nie a nie najst GMa pre DnD v Ke

Autor:  Corvus [ Po. 09. Jún 2008, 22:02 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Cerebro: co tak hrat nejaky system kde nepotrebujes mat nastudovane hrube prirucky?

Autor:  Cerebro [ Po. 09. Jún 2008, 22:36 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Corvus napísal:
Cerebro: co tak hrat nejaky system kde nepotrebujes mat nastudovane hrube prirucky?

a) mam naplanovane nejake udalosti, co by sa mali stat a DnD ako system je mi nato z mne znamych systemov najvhodnejsi co sa tyka mechanik atp
b) GMil som aj CaroDeja, system, ktory vysvetlis laikovi za 30 minut dokopy a pochopi ho uplne v pohode (+10-15 minut, ak ma ovladat nejake kuzla) a mal som aj tak rovnaky feeling... napriek tomu, ze som ho ovladal... neistota v systeme je len dalsim faktorom...

Autor:  alef0 [ Ut. 10. Jún 2008, 7:28 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Tiez suhlasim s Cerebrom. Hrubka priruciek ma na to svoj vplyv, ale zase na takom priklade CaroDeja alebo aj Dracaku (ktory ma znacne menej pravidiel ako D&D) vidiet, ze asi dolezitejsi je ten pocit zodpovednosti a tremy ("co ked mi to nevyjde"), ktory nie kazdy dokaze zvladnut.
Alebo takto: casto je viac nez zjavne, ze DM ma ovela viac zodpovednosti ako hraci, a to privadza ludi k treme. Na druhej strane, tie vyhody nie su na prvy pohlad az take zjavne, resp. su prilis individualne.

Extremne povedane:

DM musi prist na session, nech sa deje, co sa deje. Musi si urobit dobru zapletku. Musi ovladat pravidla. Musi umanazovat a umravnovat tu haved, co mu kvici okolo stola. Musi si byt vedomy toho, ze pochvala je daleko, kritika velmi blizko. Musi prekonavat tremu.

Hrac moze, ale nemusi prist na session. Hrac moze presediet session a nepovedat ani slovo. Hrac nemusi ovladat pravidla. Hrac moze robit kdejaky bordel bez zodpovednosti. Hraca je malokedy tercom priamej kritiky. Hrac musi prekonavat tremu, ale ak je privelka, moze byt ticho.

A to vela ludi odradza.

Autor:  Corvus [ Ut. 10. Jún 2008, 8:08 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Citácia:
DM musi prist na session, nech sa deje, co sa deje. Musi si urobit dobru zapletku. Musi ovladat pravidla. Musi umanazovat a umravnovat tu haved, co mu kvici okolo stola. Musi si byt vedomy toho, ze pochvala je daleko, kritika velmi blizko. Musi prekonavat tremu.

Hrac moze, ale nemusi prist na session. Hrac moze presediet session a nepovedat ani slovo. Hrac nemusi ovladat pravidla. Hrac moze robit kdejaky bordel bez zodpovednosti. Hraca je malokedy tercom priamej kritiky. Hrac musi prekonavat tremu, ale ak je privelka, moze byt ticho.


WUSHU! (Pieta TM) ehm :oops:

Autor:  alef0 [ Ut. 10. Jún 2008, 8:26 ]
Predmet príspevku:  Re: Čo je zábavnejšie? Byť hráčom alebo rozprávačom?

Ten vykrik je sice dobry, ale zase, hm, pripomina mi fanusikov Linuxu, ktori na otazky pouzivatelov Windowsu odpovedaju "NAINSTALUJTE SI LINUX!" :-)

--------------------------
Este mi napadlo: zda sa mi, ze cielom ucastnikov RPG je mat co najmenej zodpovednosti a co najviac pravomoci. Taky GM ma vela relativne vela pravomoci vymenou za znacnu zodpovednost. V takom Wushu je to mozno dotiahnute do extremu: kazdy hrac ma vela pravomoci, ale vela zodpovednosti. Problem je v tom, ze kym v D&D je to nasunute na jedneho hraca, teda DMa, v takom Wushu ma vlastne kazdy hrac rovnaku pravomoc a rovnaku zodpovednost. To moze niektorych hracov tesit, ale inych zase odstrasovat.

Vseobecny problem je asi v tom, ze nie kazdy hrac ma volu / chut / naladu na seba brat zodpovednost a ti ktori maju, su DMovia, ktorym to nevadi.

Stránka 2 z 5 Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/