Minule mali na GOG zlavu na TOEE a kedze som tuto hru nikdy nehral, rozhodol som sa to vyskusat. Asi do smrti uz budem mat v srdci dieru po BG a IWD seriach, ktoru sa vzdy raz za cas pokusim zaplnit a TOEE mi prislo ako celkom vhodny kandidat.
V case vydania to bola extremne zabugovana hra, ktora ocividne mala potencial, no zlyhala v prevedeni. Roky modovania a niekolke patche ju snad ale dali dokopy.
(Dalcorovu povodnu recenziu na demo TOEE si inak mozete precitat tu:
http://hostinec.annun.sk/?damsi=clanok&id=439)
GOG verzia TOEE je uz opatchovana na poslednu verziu a tak jedine co treba spravit, je nainstalovat ju a potom si pripadne stiahnut poslednu verziu Circle of Eight modpacku (
http://www.co8.org/forum/), ktory hru znacne rozsiri o nove kvalitne questy a lokacie, opravi kopec bugov a vsebecne z toho spravi prijemnejsi zazitok. Pripadne si este nastavit widescreen rozlisenie a nejake zakladne nastavania a je to.
Prve, co vam po starte udrie do oci, je UI. Je otrasne. Fonty a farby su hnusne, cele sa to divne ovlada, uz len wizard na vytvorenie novej postavy je velmi neprijemna skusenost.
Nastastie to vsetko sa zmeni hned, ako zacne samotna hra. Grafika je uplne krasna, prostredia su v tradicnom Baldur's Gate duchu vykreslene do posledneho detailu a vdaka novsiemu enginu sa stromy aj pokyvuju vo vetre, poletuju musky a vtaciky, postavy maju plynulejsie animacie a vseobecne to cele vyzera a hybe sa lepsie. Samotna hra sa ovlada presne ako BG, jedine, co mi chyba je moznost otacat si volne formaciu po kliknuti, co v uzkych priestoroch kobiek niekedy znamena, ze dopredu poslem svojho maga namiesto bojovnika.
TOEE je prerabka tradicneho ADnD modulu, ktoreho velka cast sa odohrava pod zemou, preto necakajte rozsiahle prirodne lokacie, ale aj to malo, co v hre je, je spracovane velmi dobre. V hre nechybaju ani relativne rozsiahle dialogy, kde velmi zavazia vase skilly a atributy, questy su casto celkom zlozite a na rozdiel od mnohych modernych RPG ich riesenie nie je casto ocividne a clovek niekedy musi pre ich vyriesenie mysliet aj trochu kreativnejsie, nez len nasledovat ukazovatel na kompase (ktory inak v tejto hre celkom chyba).
Zakladnym pilierom TOEE je ale boj. Ten je na rozdiel od BG uplne tahovy, no aj napriek tomu nenudi, nezdrzuje a je celkom vzrusujuci. Boje su vyborne spracovane a verne nasleduju tri a polkove pravidna DnD (tu sa v nazore rozchadzam s Dalcorom, ktory boj posudil negativne - podla mna je vyborny a velmi takticky). Vase postavy maju k dispozicii siroke spektrum moznosti uz od uplneho zaciatku a verte, ze ich aj vyuzijete, kedze boje su casto celkom komplikovane. Hra sa s vami nemazli a ak spravite chybu, alebo neuvazeny krok, nema problem postavit vas proti skupinke o triedu lepsich protivnikov - a to sa urcite zapotite. Pre veteranov BG mozu byt niektore veci spociatku prekvapujuce (attack of opportunity, iniciativa, moznost pripravit sa na utok a podobne), no je to len otazka zvyku. A ked si zvyknete, budu vam boje z povodnych Infinity engine hier pripadat len ako slaby odvar.
Bohuzial aj napriek niekolkym patchom a modom hra este stale ma technicke problemy. Nenormalne ma frustruje, ze pocas boja niekedy z nepochopitelnych dovodov neviem postavam prikazat, aby sa postavili na miesto zakryte stenou - v uzkych ulickach to je niekedy dost problem. Hra ma taktiez problemy s tym, ze obcas spadne, alebo vam pokazi save, preto sa oplati savovat casto a vzdy hned po save skusit aj loadnut, ci sa nic nepokazilo. Dobre nefunguje ani klavesa na zvyraznenie vsetkeho klikatelneho (TAB) a tak vam casto neostane nic ine, iba sondovat myskou vsetky zaujimave lokality na mape, ci sa na nieco neda nahodou kliknut.
Aj napriek tomu je to ale velmi prijemny zazitok a nostalgicky navrat do casov BG a IWD. Hra nedosahuje ich kvality vo vsetkych oblastiach, ale je dostatocne blizko na to, aby sprijemnila nejeden vecer a ja ju mozem vsetkym, ktori este nemali tu cest, len doporucit.
(screenshoty su ukradnute odtialto:
http://www.mobygames.com/game/windows/t ... creenshots )