pre pobavenie a ukazku extremu: "prekazkovy" hrac RPG z dracidoupe.cz napisal do tramojsieho threadu toto:
Ad munchkin vs rp
Já jsem například hráč, který je role player a zároveň munchkinista (já to znám spíš pod pojmem builder). Nikdy jsem v tom neviděl rozpor ve své podstatě - nebo aspoň ne takový rozpor, který by nešel překonat chytrým rp na straně jedné a prozíravým munchkinem na straně druhé.
Beru to takhle. Mne obvykle baví hrát rp mocných, bohatých, schopných postav - případně postav, které jsou sice momentálně bezmocné a chudé, ale mají potenciál a snaží se to (pokud možno úspěšně změnit).
Začínat s munchkinem až u nahazování je známka malé prozíravosti. První věc je pčelivě si otipovat hru - například na co DM hraje, na co nehraje, jestli je to spíš kamarád nebo spíš nepřítel, zda se v družině počítá se vzájemnými intrikami a podobně, jaký bude level a ekonomická úroveň. Většinou i dobře vyvážená pravidla jsou v pojetí jednotlivých DM dost nevyvážená. Podle toho co člověk ví si už dopředu začne v hlavě tvořit celé rp své postavy, jemně ovlivňuje DM při tvorbě své minulosti drobnými věcmi, které se potom poskládají dohromady a on je může vytáhnout, aby zachránil sebe i družinu, jemně propašovává do své postavy výhody a zbavuje se nevýhod a samozřejmě staví to celé tak, aby se natáčel k dění vždy výhodama a slabiny zůstaly nevyužité (zatímco většina DM jde tvrdě po slabinách postav).
Tím, že nechce "jen" pěkný roleplay, ale i munchkin, je to o to větší výzva na kreativitu - například jak uspokojivě a v rámci s rolí své postavy vysvětlíte pět naprosto protichůdných dovedností a několik různých, podivných povolání tak, aby nikdo nemohl říct ani "popel" a ještě jste to potom dokázali hrát a bavili se? A co když to všechno navíc ještě chcete udělat zcela a pokud možno tak, aby na první pohled v tom vůbec ten munchkin nebyl vidět a projevil se třeba až tehdy, když se vytasíte s geniálním poskládáním kouzel, které sami o sobě vypadají neškodně, ale dohromady je to na čas neprůstřelná strategie, se kterou se vypořádáte i s problémy, na které normálně vůbec nemáte mít. Mňam!
Tohle celé potom samozřejmě může být o Hack&Slash, ale nemusí. Munchkin je třeba i to, když si na začátku při tvorbě minulosti dáte do postavy dobré vztahy s trpaslíkama a znalost jejich mravů a potom hru směřujete tak, aby se to co nejvíc zúročilo. Munchkin je detailně postavený popis postavy s ohledem na každý detail tak, aby působil co nejvěrohodněji/nejpřesvědčivěji a dostali jste při vyjednávání od DM bonusy. Munchkin je když dokážete zahrát i velmi omezenou inteligenci omezeně, zábavně (viz další bod) a zároveň tak, že se chováte v dané situaci mnohem smysluplněji, než družinový kouzelník. Munchkin je popsat své jednání tak, aby to DM natolik strhlo a fascinovalo, že vám nechá projít i věci, na které hodama vůbec nemáte.
))
Abych nezapoměl. Munchkin je také o tom, že mnoho věcí záměrně nepoužijete, situaci záměrně nevyřešíte hned, ukážete slabiny tam, kde to není fatální a podobně a to proto, že víte, že váš DM hraje nefér, svým způsobem zneužívá informací a přizpůsobuje sílu nepřátel síle družiny a že když družinu pokaždé ze všeho vytáhnete, budou nepřátelé silnější, než je zdrávo. Takže munchkin je i o tom, aby jste ho nenadužívali.
Upřímně vymyslel jsem mnohem víc "power buildů", než jsem jich kdy hrál (i proto, že obvykle jsem DM) a mnoho z nich ani hrát nebudu/nechci. Jde o samotný princip, kdy celá věc je prostě určitý problém, výzva a vy se bavíte jejím vyřešením - a protože jste na sebe nároční, tak chcete navíc pokud možno co nejefektivnější, nejoriginálnější a nejzábavnější možné řešení.
Zkráceně řečeno, při munchkinu si člověk intelektuálním cvičením, hereckým talentem a překonáváním výzev sprostě masíruje vlastní ego a dokazuje si, že je fakt dobrej. Jasně, je to trapné, ale to je své podstatě většina důvodů ke hře. .o))
Kdo má co proti munchkinu? Jsme nejlepší v tom co děláme a to nás omlouvá! .o))