Pravidla: Wushu
Datum: 31. 7. 2008
Prostredie: fantasy setting v duchu D&D
Ucastnici: Katka, Joker, Vilko, Cerebro, alef0
Sceny reportovat nebudem, nie je na nich nic zaujimave
Opat sa ukazalo, ze Wushu je dobra jednorazovka, ak mate hracov a zabudli ste si prirucku k D&D (alebo ju mate a DMovi sa nechce
).
Komentare hracov, ktore sa mi podarilo vylamat
* "na moj vkus prilis vela subojov" - suboje boli dva - oba s nemesis a skutocne zabrali dost vela casu. To bol skor komentar k samotnej hre nez k systemu.
* "celkom dobre, ze sa vela keca". Presne sa ukazalo, ze ak hrac urobi len jednu prostu vec a je aspon trochu munchkin, tak vykrik "ale mas len jednu kocku!" ho chtiac-nechtiac prinuti dodat aspon nejaky opis. Pretoze mat len jednu kocku sa neoplati
* niektori nemenovani hraci smutili, ze nemaju ziadnu odmenu - ani XP, ani loot a chvilu im prekazalo, ze postavy nebudu ziskavat nove urovne. Nastastie to ostalo na urovni vykriku do tmy
* niektori nemenovani hraci mali problem s tym, co vsetko si mozu dovolit povedat. Toto je velmi zaujimavy argument. Hraci, ktori maju v podstate uplne volne pole posobnosti sa akoby zrazu zlakli a zablokovali v obave, ze ci to co povedia, im prejde. Asi som im zabudol vysvetlit, ze prejde naozaj vsetko a to co nesadne, bude vetovane.
* niektori nemenovani hraci mali problem s tou volnou formou. Konkretne bola pripomienka, ze nebolo jasne, ako funguju zbrane, kolko ich postava ma, atd. Tam bolo vidiet, ako sa prejavuje zmyslanie z D&D, kde hrac moze pouzivat len to, co ma uvedene na liste postavy resp. co mu DM explicitne povoli. Mentalita, kde postava moze pouzit v podstate hocico, co ju napadne, im prisla zvlastna.
* rovnako som mal dojem, ze hraci v povedomi mali silny pocit obavy o postavu. To, ze postava moze umriet, je pocit, ktoreho sa tazko zbavuje a ktory ma vplyv na to, co sa bude v hre diat a blokuje hracom vyber moznosti. (Ak sa hrac boji o postavu, tak nebude liezt do dungeonu, lebo je tam tma a podobne. Toto sa nestalo, ale mal som take zablesky, ked to asi malo vplyv na rozhodnutia hracov.
Vecer cestou spat som sa zamyslel a uvazujem, ako by vyzeralo hranie Wushu, keby sa hracom vyslovne povedalo, ze sa treba oslobodit od postavy. Za normalnych okolnosti je kazdy hrac spaty so svojou postavou, pestuje si ju, spava s jej dennikom a ma velku obavu bud o jej smrt (vid vyssie) alebo uz len o to, ze niekto opisuje za nu. Co keby sa na postavy v tomto pripade divalo ako na nieco, co lezi na stole, samo o sebe nepatri nikomu a hocikto s nimi moze robit hocico? Resp. inak: postava ma hlavneho hraca, ktory za nu opisuje, ale nie je jej vlastnikom a nie je do nej vciteny. Ak by sa to vysvetlilo, tak mozno:
a) hraci sa nebudu strachovat o svoju postavu, pretoze postava je sama o sebe spolocnym vlastnictvom
b) nebudu sa bat opisovat za ine postavy, pretoze ostatne postavy su v rovnocennom vlastnictve
Inak povedane, namiesto "roleplay svojej postavy" v tomto pripade "tvorba pribehu za pouzitia postav".
To by mozno vyriesilo problem, ked bojuje viac postav s nemesis a vyvoj deja je taky, ze hracova postava je mimo priameho boja. Klasicke D&D zmyslanie je take, ze ak som na rade v opise, tak by som mal utocit. Moze sa vsak stat, ze postava je v takej pozicii, ze utok neprichadza do uvahy. Hraci potom maju problem s tym, ze co vlastne maju opisovat (kedze opis boja je to najprirodzenejsie). Ak by sa nebali opisovat za ostatne postavy, neprichadzalo by k situaciam, ked sa hrac na rade silou mocou snazi natlacit do bojovych opisov, aj ked to nema logiku.
Stal sa priklad (skrateny):
Kolo 1: Hrac 1 bojoval s medvedom v ramci jednej vymeny.
Kolo 2: Hrac 2 zakuzlil blesk do medveda, medved k nemu pribehol
Kolo 3: Hrac 3 robil veci nesuvisacie so subojom
Kolo 4: Hrac 1 zistuje, ze medved odbehol. Samozrejme sa chce rozbehnut za nim a zacat don busit.
Inak povedane, hraci mali pocit, ze ak su na tahu, tak ich postava musi rovno a priamo buchat do nepriatela, lebo ich drzi ten D&D syndrom. Namiesto toho by mohli veselo opisovat za inu postavu, ktora ma ovela viac lepsich napadov resp. logickych prilezitosti bojovat.
A z opacnej strany, moze nastat situacia, ze nemesis trha na cucky postavu hraca, ktory nie je na rade, ale v skutocnosti berie cchi tomu, kto je na tahu.