HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 
Autor Správa

röndör
Obrázok používateľa

Založený: 21.07.2004
Príspevky: 15686
Body: 306
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Nasledovné riadky vyjadrujú filozofiu, z ktorej vychádza webový portál The Forge. Táto „vyhňa“ je zameraná na propagáciu a vývoj rolových hier, ktorých autori sú zároveň držiteľmi práv. Tento text nechce stanovovať štandardy pre formu a obsah samotných hier. Namiesto nich chce poukázať na hodnoty, cez ktoré sa možno na rolové hranie dívať ako na druh umenia a oblasť, v ktorej môžu ľudia prejaviť svoju kreativitu. Názov manifest chce naviesť čitateľa na to, aby si uvedomil tieto hodnoty a aby sa v ňom tak prebudila potreba konať.
Idey

Kvalitu rolovej hry možno určiť len jediným spôsobom: skrz samotné hranie.
  • Počet výtlačkov v kníhkupectvách, množstvo reklamy, či odozva okolia nemajú súvis s kvalitou hry.
  • Prvou prioritou je vaša zábava. Je táto rolová hra zábavná alebo nie?
„Životný cyklus“ rolovej hry je takisto založený na jedinom princípe – samotnom hraní.
  • „Podpora“ je chiméra. Dodatky a rozšírenia môžu byť dobré a užitočné, ale nie sú nutnou požiadavkou pre dobrú hru. Ich existencia tiež nemusí zvýrazňovať kvalitu hry.
Dizajn rolových hier má pred sebou široké nepreskúmané pole pôsobnosti.
  • Nepovažujte oblasť, ktorej sa venuje existujúci dizajn hier, za uzavretú a jedinú možnú.
  • Každý má právo napísať rolovú hru. Neexistuje žiadna špeciálna komunita „dizajnérov“. Všetko sú to totiž len nadšenci, ktorí cítia potrebu vytvoriť čosi vlastné.
  • Herný dizajn do veľkej miery len opakuje a napodobňuje už existujúce veci bez toho, aby sa nad nimi zamyslel a niekam ich posunul. Veľké oblasti potenciálnej zábavy tak ostávajú skryté či nevyužité.
Diskusia o teoretických princípoch je užitočná.
  • Takáto diskusia dáva ľudom možnosť väčšieho zážitku a zábavy pri rolovom hraní. Navyše im umožňuje navrhovať hry s cieľmi, ktoré naozaj chcú v hre dosahovať.
  • Systém je dôležitý. Pravidlá a text rolových hier majú naozaj vplyv na kvalitu a obsah hry. Zistite, ktorý systém stavia a využíva štýl hrania, ktorý sa vám páči.
  • Nemýľte si to, na čo ste zvyknutí, s tým, čo sa vám môže páčiť.
Diela, ktorých si autori zachovávajú autorské práva i po vydaní[+], sú realizovateľné z komerčného hľadiska a zároveň majú množstvo ďalších výhod.
  • Záujem vydavateľa o rolovú hru nemusí mať žiadny súvis s jej kvalitou či potenciálnym úspechom na trhu. Nezáujem vydavateľa nemusí indikovať nič.
  • Jediná vec, ktorá je potrebná na vydanie rolovej hry, sú peniaze. V mnohých prípadoch tých peňazí nemusí byť veľa.
  • Ak vám vydavateľ pomôže vydať hru, je to dobré. Ich vlastníctvo práv však znamená obmedzenie vašej kontroly nad ďalšou potenciálnou tvorbou i ziskom.
Existuje veľa rozličných spôsobov, ako vydať hru. Každá z nasledovných možností má svoje výhody a nevýhody. Pri výbere zvážte všetky možnosti a riaďte sa podľa seba.
  • Voľne dostupné či komerčne predajné – fungujú oba spôsoby.
  • Kniha, PDF, HTML, brožúra, CD či ich kombinácia. Všetky tieto spôsoby prinesú čitateľovi informácie, ktoré chce vedieť.
  • Distribuované či predávané priamo, alebo cez distribútora či predajcu kníh. Každý z týchto spôsobov prinesie materiál do čitateľových rúk.
A čo s tým?

Nasledovné činnosti zodpovedajú zámerom Forge a cez ne vyzývajú jeho členovia ostatných do akcie.
  • Propagujte rolové hry, ktoré existujú mimo tradičných distribučných kanálov i mimoriadne kvalitné hry, ktoré využívajú klasické distribučné modely.
  • Poučte potenciálnych tvorcov rolových hier a ukážte im rôzne spôsoby vydávania hier.
  • Podnecujte diskusie a skúšanie umeleckej formy, návrhu a používania rolového hrania.
Navštívte The Forge na http://www.indie-rpgs.com


[+] V USA platia trochu odlišné princípy pri autorských právach. V prípade creative ownership o ktorom rozpráva Ron Edwards, si autor diela zachováva autorské práva na vytvorené dielo (to je prípad románov). V niektorých oblastiach (napr. komiksy, či dokonca rolové hry od veľkých vydavateľov) si najímajú na tvorbu diela autorov na voľnej nohe a autorské právo na obsah má tak vydavateľ a nie samotný autor.

Z originálneho článku Ron Edwards: Role-playing Indie Manifesto, vydaného v rámci Sorcerer & Sword, Adept Press, Chicago.

_________________
Light hand of Empelol.


Hore
 Profil ICQ  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun