HuSä
http://annun.sk/

[článok] Úloha mechaník v rolovom hraní
http://annun.sk/viewtopic.php?f=64&t=6882
Stránka 1 z 1

Autor:  alef0 [ Št. 15. Okt 2009, 18:02 ]
Predmet príspevku:  [článok] Úloha mechaník v rolovom hraní

Rolové hranie zodpovedá dohodnutej predstavivosti. Na to, aby sa mohla akákoľvek vec stať v hre pravdivou, musia jej všetci účastníci hry (teda hráči aj Páni hry - ak ich teda máte) porozumieť a prijať ju. Ak hráte rolovú hru, v skutočnosti
  1. predkladáte veci, ktoré by mohli byť v hre pravdivé
  2. a následne sa dohodnete s ostatnými účastníkmi, či budú alebo nebudú pravdivé.

Predstavte si, ako sedíte pri stole a jeden z hráčov oznámi ,,[Predstavme si, že] z krovia vyskočil ork!"

Čo sa musí udiať predtým, než sa skupina zhodne na tom, že tento ork naozaj vyskočil z kriakov?
  1. Niekedy sa nemusí udiať v podstate nič. Oznámil to ten správny účastník vo vhodnej chvíli a všetci ostatní to jednoducho priamočiaru zapracujú do svojej predstavy o situácii. ,,Ork! Uff! Zaujmite svoje miesta!" Takto to zvykne byť v prípade účastíkov, ktorí majú veľkú mieru autorstva nad tým, o čom sa v príslušnej chvíli hovorí. Pán hry opisuje počasie a nebojové akcie nehráčskych postáv a hráči oznamujú, čo majú ich postavy na sebe a čo si myslia.
  2. Niekedy sa toho deje trochu viac.
    Citácia:
    -- Naozaj? Ork?
    -- No jasné.
    -- No, ehm, ork. No dobre.

    Môže sa stať, že hráč bude musieť obrániť svoj nápad:
    Citácia:
    -- To je zvláštne, ork? A takto hlboko v krajine elfov?
    -- Hej, pretože rieši veci, ktoré súvisia s jeho kmeňom.
    -- OK, to dáva zmysel.
  3. Niekedy prídu do hry mechaniky:
    Citácia:
    -- Fakt ork? To uverím, ak uspeješ v hode-na-to-či-sa-zjaví-ork. Ber kocky!
    -- Ha, ha! 57!
    -- Fíha, fakt je to ork!

    Všimnite si, že mechaniky plnia rovnakú úlohu ako vysvetlenie o jeho kmeni z predošlého bodu -- teda ustanovujú uveriteľnosť prítomnosti orka.
  4. A posledný prípad: udeje sa množstvo mechanických vyhodnotení a vyjednávania. Nastane debata o pravdepodobnosti výskytu orka v kroví, vykoná sa hod-na-to-či-sa-zjaví-ork, potom hod-na-to-či-sa-ork-môže-skryť-v-krovinách, potom hod-na-to-či-ork-dokáže-vyskočiť-z-kriakov, potom hádka o modifikátoroch pre každý z hodov, potom filozofická dišputa na tému pravidiel ošetrujúcich pravdepodobnosť úspešného vyskočenia orka z kriakov... a to všetko na to, aby sa hráči vzájomne dohodli, či sa táto vec stane pravdivou v hre. Prehrabte sa príručkami v hernom kníhkupectve a väčšina z nich bude obsahovať súbojový systém, ktorý funguje presne týmto spôsobom.
Samozrejme, množstvo z návrhov, ktoré sa udejú pri stole, jednoducho nebude prijatých alebo ich bude potrebné poopraviť či zmeniť. To všetko však zaberie približne rovnaký čas a mieru pozornosti, ako horeuvedené príklady.

Pozor teda! Mechaniky síce môžu modelovať elementy herného sveta (čo je na samostatnú rozpravu), ale neexistujú preto, aby to robili. Jestvujú na to, aby uľahčili dohodu medzi hráčmi sediacimi pri stole a dali procesu vyjednávania isté hranice. To je ich jediná a základná úloha.


Z článku Vincent Baker - Roleplaying's Fundamental Act

Stránka 1 z 1 Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/