HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 
Autor Správa

röndör
Obrázok používateľa

Založený: 21.07.2004
Príspevky: 15706
Body: 310
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Existuje miliarda spôsobov, ktorými môžete robiť vyhodnocovanie konfliktov. Rovnako existuje bilión spôsobov vyhodnocovania činnosti. Pri niektorých budete ohlasovať akcie pred hodom, po hode, počas hodov, možno pred, počas i po hodoch, u niektorých to nebudete musieť robiť vôbec. Pre vyhodnocovanie konfliktov však neexistuje jediný pravý systém.

Príklady vám v tom tiež nemusia pomôcť, pretože to, čo platí v jednom, nemusí platiť inde - každý totiž funguje inak. Najdôležitejší rozdiel spočíva v spôsobe uvažovania.

Predstavte si, že ste hráčmi v scéne. Vaša postava má v scéne nejaký cieľ, ktorý chce dosiahnuť. Predstavte si, že hádžete kockami. Hádžete preto, aby ste priamo zistili, či postava dosiahne tento cieľ? Alebo hádžete preto, aby ste zistili, či postava uspeje v činnosti, ktorou sa dostane bližšie k cieľu?

Vezmime si jednoduchý príklad. Vaša postava sa chce dostať na vrchol útesu. To je jej cieľ. Čiže: cieľ = dostať sa na vrchol. Dostať sa na vrchol však nepredstavuje konflikt. Ak sa zastavíte a poviete si ,,OK, teraz si sprav overenie šplhania", nie je to vyhodnotenie konfliktu.

Posuňme sa však ďalej: prečo chce postava vyliezť na tento útes a prečo to chce spraviť teraz? Tento dôvod (nech už je akýkoľvek) predstavuje zdroj konfliktu. Samotný útes ním nie je -- predstavuje len spôsob, cez ktorý je zobrazená náročnosť. Namiesto nej by sme mohli mať rozbúrenú rieku, priepasť, stenu, nepreniknuteľný les, vyprahnutú púšť, je to úplne jedno. Jej význam spočíva hlavne v tom, že stojí medzi postavou a niečím, čo je pre postavu dôležité. Toto predstavuje konflikt.

Výborne, máme teda zdroj konfliktu a stačí urobiť posledný krok. Aké sú možné následky zlyhania? Aká je odmena za úspech? Ak to dokážete určiť, získate stávky konfliktu. Ak vám nenapadne nič iné, len ,,v stávke je, či sa dostanem na vrchol útesu alebo nie", stále uvažujete v intenciách vyhodnocovania činnosti.

Skúsme niekoľko príkladov:
1) Postave sa zrútil svet, a utápa sa v depresiách. Ako trénovaný horolezec sa však rozhodol ísť pod skalu, na ktorú sa nikdy nedokázal vyšplhať, a dokázať si, že ešte nie je totálny lúzer.

Konflikt nie je o skale, ale o ňom. V stávke teda je ,,ak sa dostane na vrchol, nájde stratenú sebaúctu. Ak zlyhá, jeho sebavedomie bude na bode mrazu."

Po takomto zarámovaní dokážeme vidieť množstvo modifikátorov, ktoré absolútne nesúvisia s uhlom steny, tým, či je skala mokrá alebo suchá alebo kvalitou jeho výbavy. Náročnosť hodu takmer vôbec nesúvisí s náročnosťou šplhania. Jeho horolezecké schopnosti prídu zrejme do úvahy až po skončení konfliktu. Toto je konflikt muža a jeho vnútra. A o tomto má byť hod.

2) Postava chce varovať dedinu pred nadchádzajúcim útokom. Nepriateľ má náskok, ale postava by ho mohla predbehnúť, ak sa jej podarí vyšplhať na skalu.

Čo je zdrojom konfliktu? Áno, je ním nepriateľ. Ak by nebolo nepriateľa, postava by sa nemusela šplhať na skalu. Nepriateľ je dôvodom, prečo sa postava musí teraz šplhať na túto skalu. Konflikt nie je o tom, či sa postave podarí vyšplhať hore, ale o tom, či sa jej podarí varovať dedinčanov. Skala predstavuje len prvok náročnosti. V stávke teda je to, či budú mať dedinčania dostatok času na útek alebo či ich nepriateľ zmasakruje, lebo ich postava nestihla varovať (alebo je na to iný dôvod). Tento hod stavia schopnosť šplhania voči...? Zjavne náročnosti skaly. Ale kdeže, to je o ničom. Samozrejme, že voči vodcovi nepriateľov. Pretože ten je reprezentantom zdroja konfliktu. Čo by mal vodca používať pri hode? Žeby jazdectvo? Alebo Vodcovstvo, ktorým udrží vojská v pochode? Vyberte si hocičo, čo dáva zmysel. Tu totiž nejde o to, či vyhrá postava alebo útes. Skala je len scenériou na pozadí dilemy, či vyhrá postava alebo nepriateľský vodca. Modifikátory, na ktoré sa postava môže odvolávať, môžu súvisieť s nenávisťou nepriateľa, s láskou, ktorá čaká v dedine, či so sľubom ochraňovať nevinných. Zdá sa vám čudné prideľovať bonus kvôli,,Sľub ochrany nevinných" k hodu na šplhanie? Mne vôbec nie, však prečo aj? Veď po zarámovaní situácie ako konfliktu, a určení, čo je v stávke, je úplne jasné, čo predstavuje hlavné elementy poháňajúce túto scénu.

Vidíte, ako je to na míle vzdialené od ,,hoď si na šplhanie, odpočítaj 20 kvôli klzkému povrchu, pripočítaj 10 za lan", kde v prípade, že vyhráš, môžeš utekať ďalej a v prípade, že prehráš, budeš musieť ísť naokolo?


Z príspevku Ralph Mazza v téme [Vocab] Task versus Conflict na fóre The Forge, máj 2005.

_________________
Light hand of Empelol.


Hore
 Profil ICQ  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun