Ozzy napísal:
prosim ta o com to hovoris? halfling a hobit je predsa to iste hobit je nazov familiarny a nazyvaju sa tak sami hobiti, halfling je v preklade pulcik a je to pomenovanie hobitov ostatnymi narodmi
vsimni si prosim priponu ling ktora urcuje zdrobneninu alebo naznacuje slabost, manling, weakling...
Paradoxne ale prve edicie
Dungeons and Dragons v sedemdesiatych rokov mali presne s tym problem. Presne pozadie si uz nepamatam, ale viem, ze museli odstranit pojem hobit z pravidiel a dat tam namiesto toho nahradu: halflingov. Efekt je mozne vidiet az doteraz - v takom Baldur's Gate nemozete hrat za hobita, len za halflinga.. Aj ked vsetci vedia, ze halfling = hobit.
Dalej je tu nieco, co sa nazyva intelektualne vlastnictvo (intellectual property). Ako vravi Iluviel, ak si v nejakom miniprojekte pouzijes Saurona a Galadriel, tak ta asi nik nahanat nebude. Ale ak by si vyrobil pocitacovu hru z prostredia Tolkienovej Stredozeme a stal sa nedajboze komercne uspesnym, asi uz budes mat potahovacky okolo intellectual property.
Ono je ale teraz situacia taka, ze hobiti, elfovia, orkovia a podobne uz su vseobecnymi oznaceniami a spory o tom, ci spadaju pod
intellectual property alebo su to vseobecne pojmy, su zlozite. Vid napr. strasny sudny spor o kofolu, kde sa vyrobcovia hadali, ci kofola je vseobecne oznacenie pre "tu hnedu sladku limonadu", (tu napr. sud dal zapravdu Jedinej Pravej Kofole).
Wizards of the Coast, ktori maju pod palcom niekolko fantasy svetov, maju pomerne konkretne osetrene, ktore elementy z ich svetov mozno volne pouzivat a ktore uz nie.