No, ono je to tazko povedat, prave v pripade hadaniek... spomeniem len typicky priklad otvarania brany do Morie
skratka niekedy aj postava s nizkou Int moze hadanku uhadnut - plus je mozne sa skriepit o tom, ci rovnaky vyznam nema napr. vysoka Wis.
Kazdopadne sa metagame thinking neda nikdy uplne odstranit - to sa potom mozu hraci pri kazdom kroku pytat, ci tamto ci ono vedia, ci by to postava spravila a ci nie atd... Myslim, ze urcita uroven sa da zniest a respektovat. A hadanky sa daju brat dvoma sposobmi: ako nieco na spestrenie kde, kde sa maju hraci zabavit, pripadne ponamahat - a v tom pripade je jedno, kto tu hadanku vyriesi - alebo druh pasce, namiesto na orolnost alebo sikovnost je na inteligenciu a rozmyslanie - a v tom pripade je vhodne si jednoducho hodit. V druhom pripade ale hadanky stracaju vlastne zmysel ("narazili ste na hadanku, hodte si na inteligenciu"), takze ja pouzivam prvy sposob. A ak na odpoved nikto nepride, moze si kazdy hrac hodit na inteligenciu, a podla vysledku dostanu (alebo nedostanu) napovedu - v kritickych situaciach priamo odpoved. Je to taky salamunsky kompromis, ale pravdupovediac sa zatial nejako najviac osvedcil.
No ak ak ten metagame thinking prekroci unosnu hranicu - uz spominane firebally (aj ked, postavy na prvom levely a fireball?
), alebo vsevedovia, ktori sa citali, ze tajny vchod do Zentarskej pevnosti je na severnej strane tamtoho vrsku - toz DM je panom svojho sveta, a trolovia z Ladovej Doliny su prave ohnom regenerovani rychlejsie, a na severnej strane vrsku sa nachadza iba falosny tajny vchod skryvajuci nechutnu pascu... a ak je DM v dobrej nalade, moze predtym hracov este upozornit, ze nie vsetko, co je v knihach, je nevyhnutne pravda.