Dik za super zhrnutie - uz nelutujem, ze som si v pondelok nepisal poznamky
Bifi napísal:
4. Hráči navrhujú scény/stopy, ktoré by im pomohli potvrdiť/vyvrátiť hypotézu. V nej sa hádže check. Ak napríklad vyslovili hypotézu, že vrah prebehol cez kvetinový záhon pod okno, mohli by ísť pozrieť, či v záhone nenájdu stopy. Ak vrah strieľal v Poluse, musia byť aj nejakí svedkovia (check môže byť na nájdenie svedkov, ktorí tam boli a pomôžu vyvrátiť/potvrdiť hypotézu). GM si nemusí pripravovať žiadne ďalšie stopy - ak má v hlave verziu udalostí, vie povedať, či úspešný check stopu odhalí (lebo tam je) alebo nie (lebo tam nie je).
Nemozem si pomoct, ale toto mi stale vadi z meta-herneho hladiska. V podstate mi ide o to, ze ked ako clovek idem a hladam stopu, tak existuju dva mozne vysledky:
- stopu najdem
- stopu nenajdem
V pripade 1 viem, ze sa mi hypoteza potvrdila. V pripade 2 si nie som isty ("absence of evidence is not evidence of absence").
Naproti tomu, ked moja postava ide hladat stopu a ja si hodim check, ci ju nasla, su mozne vysledky:
- v checku uspejem a stopu najdem
- v checku uspejem a stopu nenajdem
- v checku neuspejem a stopu nenajdem
A tu nastava moj problem. Pripad 1 je identicky s minulym pripadom 1 - nasiel som stopu, hypoteza sa mi potvrdila. Pripad 3 je identicky s minulym pripadom 2 - hypoteza sa mi nepotvrdila, ale nemozem si byt isty, ci je to sposobene jej nespravnostou, alebo iba mojou neschopnostou. Pripad 2 je vsak "nieco navyse" oproti realite - s istotou viem, ze tam stopa nie je. Toto mi dava dodatocny kus informacie, s ktorym mozem pracovat pri buducich hypotezach ("Nech vrah robil cokolvek, nikdo v noci celkom urcite nepresiel cez kvetinovy zahon"). A toto ma osobne dost rusi - nemyslim si, ze je realisticke spoliehat sa na hracov a ich schopnost oddelit hernu rovinu od meta-hernej.
Iste, existuju sposoby, ako to osetrit (unknown DC, popripade si hadze GM namiesto hraca), ale celkom sa mi to nepaci... vsetky co ma napadaju bud pre hraca uberaju z aspektu "hry" (hadzanie GMom), alebo sa daju nejakym sposobom obist (ak som vytlacil search roll 25, viem si tipnut, ze som fakt ze uspel). Asi by mi v tomto najviac vyhovoval nejaky diceless system (predpokladat, ze postavy su proste profesionali a ak tam niekde stopa je, tak ju najdu automaticky), ale to tiez ubera z "hravosti"... no proste neviem.