HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 
Autor Správa

röndör
Obrázok používateľa

Založený: 21.07.2004
Príspevky: 15706
Body: 310
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Tí, ktorí študujú Shakespeara, vedia, že humor je dôležitou súčasťou každého príbehu, veď bez štipky smiechu smútok stráca svoju ťažobu. Komédia predstavuje plochu, ktorá zvýrazní silu tragédie a posilní jej schopnosť vyvolať v nás slzy. Ak sa však začne nadužívať, čo sa z času na čas stáva, z tragédie sa stane len krutý vtip. Rozprávači by si mali uvedomovať silu a potenciál humoru, pretože inak môžu znevážiť silné emócie, ktoré sa hráči snažia zapojiť do svojich príbehov. Niektoré hry sú takmer bez výnimky zamerané na chrabré hrdinstvo – napr. v hre Marvel Superheroes od TSR sú hráči odmeňovaní i za také vtipné hlášky či činy, ktoré by v zanietenom fanúšikovi akčných filmov vyvolali len odpor. Tribe 8 je však z iného súdka, pretože horor, víťazstvo, radosť a smútok sú v ňom nemenej dôležité než porážanie zloduchov. Hra nabáda účastníkov preskúmavať najtemnejšie emócie a prejsť tak katarziou, cez ktorú možno lepšie pochopia samých seba, v podobnom duchu ako to robí World of Darkness od spoločnosti White Wolf.

I v prípade triezvosti, ktorá je spätá s Tribe 8, nemožno zabúdať na to, že víťazstvo nejestvuje bez hrozby porážky, radosť bez poznania víťazstva a bolesť bez kúska radosti. Všetko má svoj protipól, napokon zodpovedá tomu aj spirituálna geografia Tribe 8. Tieto protiklady sa vzájomne definujú a ukazujú nám, aké je úžasné pocítiť nielen radosť, víťazstvo, ale i slzy. Rozprávač by mal hráčom poskytnúť príležitosť pre zlyhanie, ale i nádej na úspech. Mal by sa snažiť zaviesť komické vložky, ktoré dajú hráčom aspoň chvíľkovú úľavu od beznádeje. Treba to však robiť veľmi opatrne, a snažiť sa, aby celá hra neskončila ako jeden tiahly vtip. Na to, aby humorné odľahčenie splnilo svoj účel, je potrebných niekoľko techník – napr. načasovanie, dávkovanie, nepredvídateľnosť a kontext. Bez nich sa totiž môže ľahko stať, že komédia prehluší všetky ostatné emócie, ktoré sa rozprávači úporne snažia vložiť do svojich príbehov. To, čo je v iných hrách vítané, môže totiž v Tribe 8 hru veľmi ľahko zničiť.

Existuje jeden bradatý vtip:
Citácia:
Komik-začiatočník sa raz stretol s veteránom komédie, a spýtal sa ho:
„Čo je podľa vás najdôležitejšie...“
„Načasovanie.“
„... v humore?“

Táto anekdota doslova zdôrazňuje dôležitú časť komédie, ktorou je načasovanie. Ako vidno, ak by veterán odpovedal až po tom, čo mladý komik dokončí otázku, vtip by stratil pointu. V Tribe 8 však načasovanie pointy nie je až také dôležité ako načasovanie samotného vtipu. Nálada v hre sa veľmi často ustanoví už úvodných fázach sedenia či dobrodružstva, a to je dôvod, prečo by rozprávači nemali začínať hru vtipom. V opačnom prípade rozvrátia vážnosť úvodu a vzbudia dojem, že i zvyšok hry sa ponesie v odľahčenom duchu. Keďže rozprávač nie je jediný autor tejto hry (sú tu aj ostatní hráči, ktorí významnou mierou prispievajú k príbehu), počiatočná veselá nálada sa hneď prenesie na hráčov, prejaví sa v konaní ich postáv, a v konečnom dôsledku zmarí jeho dobré rozprávačove úmysly. Humorné vložky sú najčastejšie používané ako ventil napätia, a na to, aby získalo napäté publikum trochu uvoľnenia, po ktorom možno pridať ďalšie napätie. Komické prvky by sa teda mali používať až po vybudovaní napätia (nie pred ním!), pretože v opačnom prípade sa hráči upnú len na humor, a pozabudnú na vážne prvky deja.

Výnimka však potvrdzuje pravidlo, a teda aj komédia môže byť použitá na zvyšovanie napätia. Koniec-koncov, existuje príslovečný príklad prieskumníka, ktorý sa presekáva džungľou a v diaľke počuje neustále ozveny bubnovania. Po čase to už nevydrží a z celej duše túži potom, aby bubnovanie prestalo, lenže keď sa mu túžba splní, zistí, že je na tom ešte horšie. Vtipný monológ, ktorý je náhle ukončený tragédiou, je zrazu omnoho šokujúcejší – predstavte si spoločný smiech s priateľkou, ktorú náhle niekto zavraždí. Niekto, kto s ňou nevychádzal dobre, to nebude považovať za takú veľkú tragédiu ako niekto, kto ju miloval vďaka jej úžasnému prístupu k životu. Rozprávači by však mali dať pozor na to, aby sa z tragického momentu nestala komédia. Nechajte hráčom trochu času na doznenie smiechu predtým než na nich zaútočí Gek’roh.

Ďalšou technikou je dávkovanie. Úzko súvisí s načasovaním, a podľa niektorých názorov s ním splýva. V skutočnosti je to trochu odlišná vec – kým načasovanie súvisí so správnym umiestnením humorného prvku, správne dávkovanie určuje množstvo a frekvenciu použitého humoru. Aj rýdzo komické filmy či hry musia mať vhodne zvolené dávkovanie vtipu, a rovnako i komik musí starostlivo zvážiť, či ešte dodať vtip alebo dopriať brániciam trochu oddychu. V Tribe 8 rovnako platí, že dávkovanie je trošku odlišné od načasovania. Rozprávač by mal dbať, aby nepoužíval až príliš veľa humorných prvkov, ktoré odsunú hlavné témy príbehu na vedľajšiu koľaj. Tragické prvky by mal nechať prebehnúť až do finálnych dôsledkov, a až následne do nich dodať humor. Každý zábavný prvok v sebe nesie riziko bagatelizovania tragédie, čo sa môže prejaviť v následnom ponímaní ďalších dramatických prvkov. V konečnom dôsledku sa tak i tie najstrašnejšie veci pripravia o ich mimoriadny účinok.

Samozrejme, i v tomto prípade existujú výnimky. Ak vložíte do príbehu prvok, ktorý spočiatku nie je zábavný, jeho komická stránka sa môže naplno prejaviť až po doznení hrozivej situácie. Ak sa niekto potkne pri úteku pred nepriateľom, určite mu to nepríde veselé. V danej chvíli to vonkoncom nie je smiešne, ale s odstupom času, keď získame nadhľad, to už môže byť zábavné. Zmienka o páde môže dodať situácií väčší pocit realizmu, pretože ľudia majú tendenciu spomínať na udalosti tak, že sa smejú na vlastných chybách. Treba však dať pozor na to, aby udalosť nebola až natoľko veselá, že sa hráči neudržia a vybuchnú v smiech. Zníženie významu udalosti možno použiť len na to, aby mohlo byť neskôr zhyperbolizované podobným spôsobom, ako to dokážu robiť komici využívajúci fyzické skeče.

Pri dávkovaní humoru sa riaďte zásadou, že nadužívanie môže narobiť viac škody ako jeho nedostatok. Ak máte pochybnosti, radšej ho vynechajte, veď chýbajúci humor možno využiť rovnako efektívne ako jeho prítomnosť. Ak sú hráči zvyknutí na humorné situácie, ktoré uvoľňujú napätie, vo chvíľach, keď ho nebudú vidieť, budú o to viac nervózni. Humor v nebezpečnej situácii, ktorý neskôr odstránite, ju maximálne vyostrí, a podľa toho budú reagovať aj hráči.

Ďalšou dôležitou vlastnosťou humoru, ktorá je takmer taká dôležitá ako načasovanie a dávkovanie, je nepredvídateľnosť. Humor býva často ironický, teda vyplýva z protikladu toho, čo sa očakáva, a toho, čo sa naozaj stane. Ak diváci čakajú konkrétny záver príbehu, nečakaný zvrat ich prekvapí. Ak sa niekto potkne, je to nečakané, pretože u normálne kráčajúceho človeka nečakáme nejaké problémy pri presune z bodu A do bodu B. Náhla prekážka, napríklad zamrznutá mláka, však môže viesť ku komickej situácii. Ak však človek začne padať príliš často, prestane to byť nečakané, a následne je potrebné uvažovať nad dávkovaním. Dobrým komickým elementom môže byť nehráčska postava, napr. ex-Dahlian, ktorý sa neustále vysmieva jednej z postáv. Tento príklad nás zároveň vedie ku kontextu.

Humor v hre by mal byť vnútroherný, teda plynúť z kontextu udalostí, ktoré sa odohrávajú vo vnútri hry. Nemal by vyplývať z udalostí, ktoré sa odohrali v životoch účastníkov hry, pretože vytrhávaním vecí z kontextu sa odvracia pozornosť hráčov. Ak sa rozprávač pustí týmto smerom, býva veľmi ťažké zvrátiť ďalšie smerovanie. Vzorce jeho správania sú nezriedka preberané ostatnými hráčmi a ak sa začne baviť o mimoherných záležitostiach, hráči na to nadviažu, a všetci sa začnú venovať vtipkovaniu o živote a časom i o samotnej hre. Rozprávač by sa mal starať o to, aby vtip nebol smiešny z perspektívy hráčov, ale z pohľadu postáv. Ak komika ostáva vo vnútrohernom kontexte, šanca, že rozprávač stratí kontrolu nad hrou, sa znižuje.

Našťastie, strata kontextu obvykle ovplyvní len jedno herné sedenie. Treba však dať pozor na to, že čím viac času strávia hráči vtipkovaním na účet svojho života, tým je väčšia šanca, že to budú robiť aj nabudúce. Ak začnete mať pocit, že sedenie je stratené, najlepšie je ukončiť ho. Hráčov, ktorí začnú dávať najavo, že ich viac bavia drsné vtipy, než osudy ich postáv, už zrejme nič nevráti do vážnej nálady. Ak ich začnete nútiť do vážnosti, a tlačiť ich do toho, aby dávali pozor, skončí to zrejme obojstrannou frustráciou. Napokon, ak sa skupina schádza kvôli hraniu hry, je to zrejme preto, že chcú predovšetkým baviť. Ak začnete nástojiť na tom, aby boli všetci seriózni i v prípade, že to nejde, spravíte z herných sedení nechcenú povinnosť. Hráčov, ktorí sa vymknú spod kontroly, nechajte tak. Zabaľte herné sedenie a vytiahnite nejakú kartovku. Veď nabudúce sa hráči vrátia do hry s o to väčším nadšením pre výzvy, ktoré im rozprávač pripravil, a o to ľahšie sa ponoria do temnej špinavej nálady, na ktorej stojí Tribe 8.

Nálada a atmosféra je veľmi dôležitou časťou Tribe 8, a humor je prinajmenšom taký dôležitý ako tragédia. V bežnom živote vidíme dobré i zlé veci, a to platí aj pre Tribe 8. Vhodné používanie humoru môže pridať na vážnosti mnohých situácií, a zároveň napomôcť atmosfére, ktorá ovplyvní konanie postáv. Niekedy sa stane, že rozprávač bude chcieť vytvoriť rýdzo komické sedenie, alebo paródiu Tribe 8. Môže sa to stať v prípade, že sa postavy dostanú do udalostí, ktoré jednoducho vyžadujú komediálny prístup – napr. infiltrácia medzi Dahlianov, či vlastná podoba festivalu oslobodenia. Namiesto toho sa tiež možno pokúsiť o paródiu samotnej hry, veď z času na čas sa totiž stane, že nik nemá vôľu hrať úplne vážne. Občasná nevážna hra môže predstavovať oddych od stereotypu, ktorý sa môže objaviť po dlhodobom pravidelnom hraní. Veď koniec koncov, jedno z prísloví hovorí, že zmena môže byť rovnako dobrá ako pauza.

Humor môže poslúžiť rozprávačovi mnohými spôsobmi. Pomocou neho možno zvýšiť či uvoľniť napätie, odľahčiť atmosféru, ale aj vyostriť dôsledky zlyhania. Je práve takou neoddeliteľnou súčasťou atmosféry Tribe 8 ako temné ponuré opisy. Možno ho použiť pre vytvorenie kontrastu s hrôzami sveta, ukázať postavám, že nie všetko je des a hrôza a dať ich ďalšiemu snaženiu zmysel. A nakoniec, možno ho použiť na uľahčenie bremena, ktoré núti hráčov ostať ponorenými v postavách. Priveľký tlak totiž môže zabiť radosť z hrania a zmeniť ju len na nudu a frustráciu. Bez ohľadu na dôvod, prečo sa rozprávač rozhodol použiť humor, jeho uvážené používanie môže len napomôcť užívaniu si hry. Kým sa rozprávač naučí používať komické prvky, je lepšie ich používať radšej zriedkavejšie -- nie je totiž nič horšie, než vyvolanie dojmu, že celá hra je len jeden veľký vtip. Postupom času, keď sa bude rozprávač zlepšovať, začne sa cítiť pri používaní komických prvkov sebaistejšie. Ak sa mu pri používaní humoru podarí dosiahnuť rovnováhu, kladne tým ovplyvní hru, vytvorí prostredie, ktoré je omnoho realistickejšie a umožní hráčom zbaviť sa pochybností. Jestvuje mnoho vecí, v ktorých sa rozprávač môže zlepšiť. Kým sa to podarí, chce to trochu času, ale najdôležitejšie je, aby ste sa bavili.


Z článku The Use of Humor in Tribe 8, napísal Tyler Prowick, 15. máj 2006.

_________________
Light hand of Empelol.


Hore
 Profil ICQ  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun