Ako by asi vyzerala Civilizacia 5, keby z nej niekto orezal vsetky tie nudne mechaniky, nastavil vojnu na "always on" a pridal kuzla, fantasticke jednotky a humor?
Uz viem, lebo som si kupil Warlocka a omg ake to je super. Hra sa odohrava v Ardanii, co je svet serie hier Majesty (ktore su celkom zabavne same o sebe) a ked ju prvy krat zapnete, vyzera uplne ako CIV 5 vo fantasy kabate. No uz po chvilke hrania sa zacnu ukazovat hlbsie rozdiely.
V hre su len styri zakladne suroviny - jedlo, peniaze, mana a vyskum. Jedlo a peniaze potrebujete na stavbu a udrziavanie vacsiny standardnych jednotiek a niektorych budov, manu na carovanie a udrzbu magickych jednotiek a vyskum na hladanie novych kuziel. Vsetky suroviny su relativne jednoducho ziskatelne (z budov na trvaly rast a z kadejakych kobiek a ruin na jednorazovy bonus) a maju jasne definovanu ulohu. Odpada nutnost nejako zlozito manazovat svoje imperium, vacsinou presne viete na com ste a aky efekt bude mat vasa dalsia akcia. Na rozdiel od CIV tu nenastavaju pripady, kde napriklad stavba alebo dobytie noveho mesta dramaticky a necakane zmeni vasu situaciu. Konkretne mesta tu nemaju vlastne ziaden negativny dopad na vasu ekonomiku, co bola aspon pre mna celkom prijemna zmena.
Vo Warlocku chybaju akekolvek komplexnejsie mechaniky ako je spionaz, social policies a podobne. To je celkom osviezujuce, lebo sa hra viac zameriava na jednu vec, ktora jej ide dobre - boj. Hra sa sice tvari, ze v nej existuje diplomacia a vy mate moznost komunikovat so svojimi rivalmi, no komunikacia je viac menej obmedzena len na ziadosti o suroviny a skor ci neskor sa skonci vyhlasenim vojny. Osobne som sa s diplomaciou prestal zaoberat skoro okamzite a kazdemu hned vyhlasujem vojnu automaticky. Eliminuje to neprijemne prekvapenia ked to najmenej cakate.
V hre je extremne velky pocet najroznejsich jednotiek a budov. Je velmi prijemne, ze vsetky maju svoje klady a zapory a nestava sa to, co napriklad v CIVke, kde vacsinou vsade staviate jednu-dve najnovsie a najmocnejsie jednotky. Warlock vas zaroven obmedzuje aj tym, ze na to, aby ste mohli stavat jednotky, musite mat ku nim v meste postavenu prislusnu budovu, co nie je zadarmo a zabera to miesto (na rozdiel od CIV tu kazda budova zabera miesto a mozte ich mat len obmedzeny pocet v zavislosti na velkosti mesta). Vacsinou teda v kazdom meste ani neviete stavat vsetko a vase armady su tak prirodzene roznorode a nutia vas byt flexibilnym v tom, ako vediete svoju ofenzivu. Plus, v hre existuju az tri zakladne rasy a kazda ma svoje vlastne budovy a jednotky, ktore sa uplne lisia vzhladom aj statistikami. Ako postupujete mapou, dobijate mesta ostatnych ras a tym prirodzene obohacujete svoje armady o novych clenov.
Samotny boj je systemom skoro identicky s tym v CIV 5. Jednotky sa pohybuju po hexoch, pricom na kazdom moze stat len jedna. Vacsina jednotiek bojuje bud na blizko, alebo vie strielat na vzialenost dvoch hexov. Niektore jednotky vedia liecit alebo kuzlit, ci maju ine specialne schopnosti. Do toho vsetkeho sa nakoniec zapajate aj vy kuzlami, ktore zosielate za manu. Tie su roznorode, od summon kuziel, cez tradicne firebally, az ku kadejakym vylepsovakom a liecivam. Casto dokazu celkom zvratit bitku a pocitac ich vyuziva rovnako ako vy. AI je vseobecne celkom kompetenta aj v boji aj v sprave svojho imperia a po prvy krat v takomto type hre som mal pocit, ze aj na normalnej obtiaznosti sa hlavne pri obrane spravala niekedy az neprijemne inteligentne.
Vyskum je porovnatelny s vyskumom v CIV, kazde kolo ziskate zopar vyskumnych bodov, ktore sa automaticky investuju do aktualneho projektu. Namiesto technologii ale vynachadzate nove kuzla, ktore nemaju okamzity vplyv na vase jednotky alebo mesta, ale viete ich zosielat za manu.
Okrem toho tu este existuje vztah medzi vami a bohmi, ktori od vas casto chcu specialne ulohy a ich splnenim si viete ziskat ich priazen. Oni vam za to na oplatku poskytnu unikatne vyhody, ci specialne jednotky. Osobne ale s tymto este nemam velmi skusenost, takze neviem, co presne to obnasa.
A to je vlastne asi jedina nevyhoda hry - hodi vas do vody a sami sa musite naucit plavat. Manual neobsahuje skoro ziadne relevantne informacie, tutorial vam len ukaze ako sa ovlada interface a vsetko ostatne sa musite naucit, alebo si pohladat sami. Progresia budov alebo jednotiek, vysvetlenie specialnych schopnosti, ci efekt terenu na boj su vsetko veci, ktore popisane nikde nenajdete, co robi prvu hru dost zahadnou a casto prekvapujucou. (inak k tech trees:
http://forum.paradoxplaza.com/forum/sho ... y-versions)
Inak ma to ale cele neskutocne chytilo a pripomenulo casy starych tahovych fantasy strategii. Po dlhom case som ostal hore dlho do noci len aby som dobil to posledne mesto, zbavil sa toho hnusneho obra niciaceho mi farmy, alebo vyhnal z lesa vlkodlakov.
Ak ste tuzili po dobrej tahovke zameranej na takticky boj a CIV 5 vas sklamala, skuste Warlocka. Podla mna budete prijemne prekvapeni.