Cadwallon - Nové RPG ze Světa Ragnaroku
Sébastien Célerin
přeložil Dalcor
zdroj
Příručka v obchodě
Rackham
Cadwallon navazuje na Taktická RPG, jako byl například Warhammer 40 000 Inquizitor. Hra kombinující RPG prvky s taktickou akcí figurkového wargamingu. Ovšem autor Cadwallonu spíše zdlrazňuje že s ejedná o RPG s figurkami, než o Wargaming s RPG prvky, tak uvidíme. Ale nechme mluvit autora.
Nejprve chci říct celé herní komunitě že Cadwallon bude opravdová hra na životní příběhy...s miniaturami.
Ve Cadwallonu bude vámi vybraná figurka samým středem tvorby hráčské postavy. Máte rádi figurku „Wolfen Prowler“? Tak to tedy bude vaše postava,ať už jako žoldnéř ve městě a nebo nomádský řemeslník přitahovaný tajemným městem. Lze zakomponovat jakýkoliv druh (jako lidi, vlkeny, orky...) a jakoukoliv kulturu (akkylanské, cadwëany, sessairy). Miniatura bude v závislosti na její velikosti a velikosti podstavce ovlivňovat technické aspekty hry jako jsou zásahové body či pohyb.
Na začátku tvorby postavy si postava bude moc vybrat jedno, nebo více zaměstnání (occupation), každé na určitém stupni (ekvivalent úrovni). Nový charakter začíná se 3 stupni, hráč se pak může rozhodnout zda si vybere tři zaměstnání po jednom stupni úrovni a nebo třeba jedno zaměstnání na třetím stupni. Zaměstnání jsou rozděleni do 6. stromů (families) Konfrontace, Zaklínání, Revoluce, Věštění, Prozkoumávání a Interakce (Confrontation, Incantation, Revolution, Divination, Exploration and Interaction). Hmm. Tato slova mi něco připomínají.
(pozn. překladatele –asi vztah ke Confornation a Ragnraku – taktickým hrám).Hráči převezmou role členů Svobodného svazu, dobrodruhů všeho druhu ve službách Vévody Cadwallonského. Po slibu věrnosti tomuto muži, o kterého snad nikdo nezná, si Svobodní užívají zvláštní status a práva zcela odlišná od všech ostatních obyvatel Cadwallonu. Určitým způobem stojí nad zákonem. Například pokud jeden z nich spáchá zločin, může zaplatit pokutu místo vězení či oprátky. Ovšem milice, víceméně policie Cadwallonu má nad svobodnými autoritu. Ti se musí odpovídat Vévodovi za své činy. Vévoda je může povolat do služby z jakýchkoliv důležitých důvodů, jako je například obrana města. Poslední známá taková akce byla bitva z Akkyšanskými elfy, bitva stále známá jako Bitva na hradbě Země.
Mezi misemi pro svého Vévodu si Svobodný svaz (každá skupina je nazývána svazem) musí vydělat na své živobytí. Ačkoliv jsou ve službě Vévody, jsou placeni jen za svěřené úkoly. Svobodní si tak vydělávají krádežemi, souboji, intrikami či honem za poklady (klenot Leneveru je plný neprozkoumaných kasemat a kobek). Každý svaz si brzy najde svůj vlastní způsob jak si bezpečně
(tedy ne ve smyslu bezpečí pozn. překladatele ) vydělat na živobytí.Všichni vědí že město bylo vybudováno na troskách starého elfího města a že ono samo schovává ještě tajemnější a starší historii. Mnoho civilizacích žilo a umíralo ve městě přidávajíc další a další vrstvy ruin trosek a jeskyň pro radost svobodných svazů. Nikdo vlastně neví co všechno je pohřbeno pod ulicemi Cadwallonu.
Klenot Leneveru je nezávislý městský stát, založen na ideálu svobody. Nezávislost byla získána silou (proti hordám Temnoty) a vyjednáváním (s aliancí Světla) a rozhodně se nejednalo o nic jednoduchého.
Ačkoliv Cadwallonu vládne Vévoda, velký vliv mají i gildy (Lichváři, Převozníci, Čepele), bohaté entity ekonomické i politické. Gildy jsou velice žárlivé na privilegia svazů (někteří pracující na jejich zrušení), přesto se rozhodně nevyhýbají tomu svazy použít. Tedy – možnosti herních scénářů je enormní.
Pár slov o herním systému. Stále ještě se na něm pracuje
(tato stať je už staršího data, Cadwallon měl být představen na Gen Conu 2006, Francouzská verze je prý v prodeji, pozn překl.), ale bude v mnoha směrech inovativní
(to jsme už slyšeli tolikrát, pozn. překl.). Tedy, postava je definována několika charakteristikami: horlivostí, hbitostí, elegancí, jemností, oportunismem a disciplínou (fierceness, agility, elegance, subtlety, opportunism and discipline). Tyto vlastnosti representují „postoje“, tedy způsoby hraní a chování. Horlivý charakter nebude jen velice agresivní v bitvě, ale i během vyjednávání kontraktu.
Mimo postoje budou charakterizovat postavu talenty jako je útok, schování se, dojem apod. Úspěšnost činnosti se ověří hodem několika kostkami k6, vyberete tu s největší hodnotou a přidáte svůj bonus. Finální výsledek pak musí být větší než úroveň obtížnosti.
Každé kolo má postava počet kostek roven součtu dvou největších stupňů. Hráč se zaměstnáním stupeň 1 a zaměstnáním stupeň 2 bude mí k dispozici 3 kostky. Kostky jsou rozděleny do dvou záloh. Akční záloha (útok, pohyb, atd. ) a Reakční záloha (jako protiakce na akce ostatních a na překvapení). Tento systém tedy dává hráčům množství taktických možností s přijatelným omezením (zloděj zaneprázdněný odemykáním dveří v temné aleji asi nebude být schopen efektivně reagovat na útok). Každá postava jedná po sobě v závislosti na počtu akčních kostek.
Kromě Postojů a Talentů mají postavy ještě znalosti, co vědí o světě a seznam kontaktů. Charakter může tedy mít například za kontakt Miserikorda. Můžou se zachránit ze zlé situace, nebo si navzájem přidávat informace, a nebo svůj kontakt můžeme poslat do Syharské laboratoře hluboko v Bran-O-Kor. Poněvadž žádný člen Svobodných svazů nemůže opustit měst, stále připraven sloužit Vévodovi.
Pokud bychom chtěli vše zjednodušit, můžeme Cadwallon nazvat Půl jednací (vyšetřování, intriky), půl akční (boj proti zlé sektě která chce destabilizovat město, například). Rackham nabízí možnost odehrát důležité scény s miniaturami a nebo také odehrát scenário na tabulích reprezentující celou čtvrť nebo vstup do kobek...
Některé čtvrtě Cadwallonu jsou obývány jednou nebo druhou rasou. TO nabízí možnost užití různých tabulí, nebo chcete li podkladových desek. A všichni víme že umělecká práce Rackhamu je na velmi vysoké úrovni
(to je fakt. Pozn. překl.). Společně se zajímavým a důkladně testovaným systémem, zajistí tyto podkladové desky daleko větší taktický pocit ze hry. Kromě toho tu máme mechaniku zvanou Výstraha. Veškeré nepřátelské nebo provokativní činnosti (jako například odhalené nošení zbraní v Horním městě) zvyšují úroveň výstrahy. A když překročí určitou úroveň....boj!!!
Poslední odstavce o vydání jsem dále nepřekládal, neb mluví jen o vydání pravidel. Zkrátka kromě samotné knihy pravidel dojde k vydání vlastní line miniatur (některé jsou už v prodeji), samozřejmostí budou další produkty (jako podkladové desky ztělesňující město). Celá řda dodatků už je nyní obsažena ve čtvrtletníku Cry Havoc!. Do hry půjde zakomponovat jakoukoliv miniaturu z her Rag’narok a Confornation a naopak.
Abych řekl už se docela těším. Bude to docela zajímavá hra a jsem ochoten si jí pořídit. O dalších novinkách (a také to co se mi povede dále zjistit o mechanikách budu informovat). Podle toho co se mi povedlo zatím zjisti je autor významným členem francouzské komunity Vampire: the Masquarade, tvůrce RPG hry Agone. Bohužel více jsem zatím nezjistil, neb francouzsky nevládnu.