HuSä

Najzelenšie fóra slovenského Internetu.

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 96 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Ďalšia
Autor Správa

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Přečetl jsem si tuto diskusi, protože se k ní Dalcor odkazoval na d20.cz

Opravdu si tady někdo myslí, že dobrá diskuse, jakákoliv diskuse se dá začít z pozice že něco je odpad? Ve mně vzbuzuje dojem, že kdyby se jakákoliv existující RPG hra (nějaká ta vaše tento týden oblíbená po které za chvíli neštěkne ani pes) přebalila názvem Dungeons & Dragons a vydalo jí WotC bude to automaticky odpad.

Jenom člověk, který si není jistý svým vlastním rozhodnutím, že hraje dobrou hru se musí neustále opírat do jiných her s tím, že jsou špatné, aby se ujistil, že dělá dobře. Pokud byste byli autentičtí a sebejistí, pak byste podobně jako třeba Dalcor prostě zjistili, že DnD 4e není pro vás a s grácií šli zase o kousek dál. Přeju vám méně tápání, více sebejistoty a tolerance a dobrou hru, ať už je tou vaší jakákoliv.

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Alnag, vdaka za absolutne non-sequitur a nic nehovoriaci diskusny prispevok.

Ja som vyjadril svoj nazor, a vysvetlil preco ho zastavam. O tebe sa neda tvrdit ani jedno z toho. Zato si ale predviedol pekny pokus o nepriamy osobny utok a emocionalnu manipulaciu citatelom. Thanks for stopping by.

Aljen napísal:
PK ty tomu nerozumies. Niesi v cielovej skupine.


Coby som nebol, GMim dve paralelne DnD kampane a v tretej hram :twisted:

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Žoldnier

Založený: 29.09.2005
Príspevky: 206
Body: 5
Bydlisko: Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Peekay napísal:
Alnag, vdaka za absolutne non-sequitur a nic nehovoriaci diskusny prispevok.


Peekay napísal:
Ja som vyjadril svoj nazor, a vysvetlil preco ho zastavam. O tebe sa neda tvrdit ani jedno z toho. Zato si ale predviedol pekny pokus o nepriamy osobny utok a emocionalnu manipulaciu citatelom. Thanks for stopping by.


Držím se tvého příkladu, pac a pusu... :ikonka01:

_________________
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
_______________________________
Hraji: Qin: The Warring States
GMuji: Star Wars Saga, OG, The Esoterrorists


Hore
 Profil ICQ  

Imperátor
Obrázok používateľa

Založený: 30.01.2008
Príspevky: 958
Body: 5
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Takze nemas na 4e nazor, s ktorym by si sa chcel podelit. Vyborne, v tom pripade prosim najdi produktivnejsi sposob, ako travit cas nas vsetkych.

_________________
GM for hire, pôvodca polovice zla, Bič boží a lesba v mužskom tele.
"You're so willing to take risks for your country, why aren't you willing to do the same for your own happiness?" -- I. Derevko


Hore
 Profil ICQ  

Bojovník
Obrázok používateľa

Založený: 04.10.2005
Príspevky: 106
Body: 5
Bydlisko: KE

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Než prejdem k jednotlivým bodom, musím najprv poznamenať, že som príjemne prekvapený tónom tvojej odpovede, a mrzí ma, že táto debata musela začať v nepriateľskom ovzduší.

Peekay napísal:
Bentley Mirrorshade napísal:
Objasni mi, prosím: akým spôsobom (konkrétne) ľubovoľná predchádzajúca edícia DnD podporovala roleplaying?

Tretia edicia je v tomto najlepsia - je to zasluha dvoch veci:

  • Multiclassing
  • Skill pointy

Tieto dve veci v kombinacii robia to, ze sa v systeme (relativne dobre, ak robis postavu na rozumnom leveli, trebars 5) daju modelovat backgroundy. Iste, nie je to ten sposob, ako sa ta hra "ma hrat" (viz prirucky), ale ide to tak. Proste som vojak (levely Fightera), ktory rad podvadza pri hrani kociek s partakmi (cross-class ranky v Sleight of Hand)... pridu zle casy, musim kradnut aby som sa uzivil, a vo vseobecnosti sa pretlkat kadejakymi sposobmi (levely Rogua)... az ho nakoniec osvieti viera, a zacne sirit slovo bozie (levely Clerica).

Toto ti DnD 4e neumoznuje - mozes mat background, ale ak nie je velmi specificky (sity na mieru tomu, ako ta hra mechanicky funguje), nebude proste do hry premietnuty (napriklad fighter, ktory sa stane vodcom druziny potom, ako povodny velitel polozi zivot v dramatickej scenke - multiclassing featy... yeah right).
Je to pekný príklad, je však pochybné, ako sa uvedené schopnosti naozaj prejavia v hre. Hovoríš, že dotyčného osvietilo a šíri božie slovo. Je to teda jeho nový modus operandi a je teda nepravdepodobné, že by sa tento boží človek znova uchýlil k podvádzaniu (či vyberaniu vrecák atp.) Cross-class ranky teda skončia len ako poznámka na character sheete a po dokončení backgroundu nebudú mať v hre samotnej zmysel. Prečo jednoducho spoluhráčom neprerozprávať srdcervúci príbeh a pokojne sa venovať svojej klerickej činnosti? Alebo mu bude niekto nazerať do sheetu a kontrolovať, či sa každá maličká drobnosť jeho minulosti odráža v jeho skilloch? Ak namiesto rozmiestnenia nejakých obskurných bodíkov (nulový herný účinok) to dotyčný prosto zahrá, bude to roleplayingový prínos.

Moja postava bola pred svojou dobrodružnou kariérou kováč, hrnčiar, herbalista... Potrebujem to vyjadriť rankami v craft(whatever), ak už na kovadlinu, hrnčiarsky kruh ani nesiahnem, lebo sa venujem vykrádaniu hrobiek a politickým intrigám kráľovstva XY? V podobných príbehoch, ak vyvstane nejaký problém, riešiteľný znalosťou kováčstva alebo hrnčiarstva apod., hrdina obvykle vždy uspeje (aj keby sa na to hádzalo, ja ako DM by som sfalšoval výsledky, aby mu to vyšlo, keď už má takú kreatívnu a dobre vyzerajúcu myšlienku (a nie je to game-breaking)). Pri roleplayingu mi VôBEC nepomôže, že mám pri skilloch napísané nejaké číslo. Je to len nejaká reprezentácia roleplayingu, ktorá ma pravdepodobne spôsobiť hráčovi pokoj duše a teda nevidím dôvod ju nevypustiť (pozn., to neplatí pri skilloch, kde zlyhanie znamená vážny problém, ale tie má 4ed vysporiadané).

Ďalej, v uvedenom príklade (na ulici sa učil prežiť a tým sa naučil veci, ktoré mu neskôr OZAJ pomôžu) dáva zmysel vziať si len určitý aspekt rogua cez feat než nalepiť pár levelov toho classu se vším všudy... To znamená, že daná postava bude Cleric (vie bojovať dosť dobre na to, aby hocikto uveril, že bol kedysi vojakom) s pár rogueskými fítikmi. Voilá...

Bentley Mirrorshade napísal:
Peekay napísal:
Mas sice nejake skilly, ale funguje to tak, ze na jednotke sa rozhodnes, v ktorych z classou ponukanych skillov si "trained" (na tie mas +5). Inak su vsetky skilly na hodnote Level*.05 + Attribute Modifier.
A to z toho robí taktickú ťahovú hru, áno?


Citácia:
Nie - to z toho robi system, sialene restriktivny co sa vedomosti/schopnosti postavy tyka (dvaja fightri budu rovnako schopni/neschopni akrobatickych kuskoc, a nemas to prakticky ako relevantne ovplyvnit[/quote
]ale máš, cez featy pridávajúce ku skillom a ability viazané na jednotlivé skilly. Plus, drobné odlišnosti sa v hraní tak neodrazia a určite neprispejú k lepšiemu zážitku. Ak si superatlét, vezmeš feat, ak si drevo, dáš si to ako untrained.
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Peekay napísal:

Neexistencia multiclassovania (o tych featoch sa radsej nebudem ani bavit)
Ach áno, multiclassing, čo konečne funguje aj bez použitia tých stupídnych prestíž klásov z minulých dôb...


Multiclassing funguje aj bez prestiziek. Viz vyssie.
No, multiclassing fungoval asi tak, že si si vzal 5levelov mága a 5 levelov fightera a mohol si ísť do XXXXX... Teraz, môžeš byť fighter šmrncnutý magikou a stále ostať relevantný v boji. Druhá varianta v 3ke: Na prapodivnú kombináciu classov si si hodil prapodivný prestíž a stal si sa pánbohom všetkých munchkinov... krása, krása....
Bentley Mirrorshade napísal:

Cez featy to funguje omnoho horsie, pretoze:

  • dostavas ich zriedka (ok, kazdy druhy (plus kazdy desiaty, co ta deli od prveho) je lepsie ako kazdy treti, ale furt)
  • ak sa chces "multiclassovat", stoji ta to veci, ktore by si za normalnych okolnosti dostal za tie minute feat sloty
Fighter, ktorý nečakane si z prsta vycucá blesk... výraz na tvárach protivníkov za to stojí. Ale teraz vážne - už len to, že si môžeš vyberať power iného classu otvára nové synergické "kombá", takže sa s trochou šikovnosti netreba báť, že by sa postava stala hlboko suboptimálnou.

Z hľadiska "flavouru", stačí jeden power, na to, aby som ostatných presvedčil, že som dávno-pradávno bol kňazom, nepotrebujem celé spektrum klerických vlastností, stačí jedna, napr. heal alebo lance of faith podľa toho či si bol klerik medikus alebo skôr ass-kicking-for-goodness-crusader
Bentley Mirrorshade napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
4.-tá edícia je výsledok dlhých rokov playtestingu a logický evolučný krok v hrdinských systémoch. B


Teraz si sa myslim pomylil ty - pises totiz o tejto hre, nie o 4tej edicii.
Hmmmmmm. Som vždy otvorený novým veciam....
Peekay napísal:

(4e nebola testovana "dlhe roky"
je výsledkom 7 rokov testovania tretej edície a jej revízie tisícami hráčov a zamestnancami WotC, produktami typu Tome of Battle, Eberron CS, etc. Vychádza z toho, že napráva chyby trojky, ktoré v tomto procese vyvstali.
Peekay napísal:
, a od "hrdinskeho systemu" ma daleko - odmenuje totiz takticku efektivitu a racionalny pristup, nie hrdinstvo)
To je dobrá pripomienka musím uznať. Ale hrdinstvo a racionálny prístup sa nemusí vylučovať, Videl si Siedmych samurajov od Kurosawu?
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Ale no tak, alef0. Motto "ZOMG DND IZ WOW LOL" je dnes "in", nemôžeš nikomu zazlievať, ak sa s ním chce vytiahnuť pred ostatnými deťmi. :thumbsup:


Drahy priatelu, to ze je nieco "in" este neznamena, ze kazdy, kto to tvrdi tak cini iba a prave preto, ze "je to in". Preto som sa obtazoval Alefovi uviest svoje dovody. Ak mas chut prejst z defenzivneho modu do polohy, kde aj budes uvadzat argumenty, s radostou to prediskutujem.
Hej, to som možno trošku prepískol. :lol: Podľa tvojho úvodného príspevku som hneď siahol po škatuli... gomennasaaaai.. .
Peekay napísal:


Bentley Mirrorshade napísal:
Myslím, že roleplaying je činnosť, ktorú praktikujú hráči pri hraní RPG, nie nejaká smernica v pravidlách.


Myslim, ze si potrebujes zahrat nejaku hru, ktora podporuje roleplaying (priam donho az nuti) - ak sa ti paci DnD, tak dobrym kandidatom je napr. Riddle of Steel. Extremom v tomto ohlade je Sorcerer, kde realne bez RP nemas sancu uspiet (ked robis cokolvek podstatne).
Som zvedavý a teším sa. Zatiaľ môžem rozprávať a porovnávať v intenciách DnD a jeho mutácii...
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
To, že hack'n'slash aspekt hry je (alebo konečne sa zdá byť) vybalancovaný a zaberá podstatnú časť pravidiel ešte o ničom nesvedčí.


Ta hra este nie je vonku ani mesiac. Trochu skoro na to, prehlasovat ze je balancovana, nezda sa ti?
Fighter a Wizard sú napísaní tak, aby boli približne rovnako silní na všetkých úrovniach. Už len tento úmysel robí hrui vybalancovanejšou než predchádzajúce vydanie, kde bol najprv wizard na smiech a fighter bijec a ku koncu wizard god a fighter wizardov pokémon... :)
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Boj bol, je a bude podstatnou časťou Dnd (časťou, ktorá si vyžaduje podrobné pravidlá, aby bola záživná)


No a prave v tomto sa mylis... a ked sa pozries na ine systemy, tak to zistis.
Pozriem a uvidím, či sa mýlim. Pozn. keď som písal prepracované, určite som nemyslel komplikované!
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Alebo sa môžeš na akýkoľvek boj vyfláknuť a hrať sociálne a iné nebojové encountery s pomocou nových "skill challenges", čo je systém oveľa hlbší, ako v predchádzajúcej edícii (namiesto jedného hodu, čo rozhodne o všetkom, musíš niekoľkokrát uspieť pred určitým počtom neúspechov, hádžeš viackrát)


To je sice pravda, ale pouzitie terminu "ovela hlbsi" je tu velmi rozpacite... prirovnal by som to k situacii, kde clovek drzi hlboky tanier a vravi "tento tanier ma ovela vacsi objem ako salatova miska"... a stoji pritom pri bazene.
No musíš uznať, že je to posun oproti tretej edícii.
Peekay napísal:

Ak mas zaujem, rad ta zoznamim (aj osobne, ak bude prilezitost) so systemami, ktore naozaj podporuju socialne konflikty, a to zaujimavym sposobom*.
:thumbsup:
Peekay napísal:

* - "musis X krat hodit aspon N skor ako Y krat zlyhas" sa nepocita za "zaujimavy sposob".

Bentley Mirrorshade napísal:
Príklad, low-level paladin kedysi a dnes.


Ano, toto je jedna vec, ktora je dobra na 4e - ta hra je hratelna od prvej urovne. To ale nie je uzasna nova super vyhoda tejto edicie, ide skor o odstranenie fatal flawu edicii predoslych.


Bentley Mirrorshade napísal:
V druhom prípade neslúži rp len ako nejaký prívesok, ale sa naozaj zhoduje s tým, čo sa skutočne deje


A ty nevnimas ako problem to, ze "rp sa ma zhodovat s tym, co sa skutocne deje"? Podla by skor podla mna to, co sa deje, malo byt urcene cez rp, non?
Flavour powerov si môžeš prispôsobiť. Chceš z klerika druida? Namiesto bielej žiary bude používať levitujúce drevo a stále to bude mechanicky lance of faith alebo whatever, powery si prispôsobíš svojmu roleplayu. Teraz môžeš svoju zvučnú hlášku podporiť tým, že SKUTOČNE spravíš to, čo popisuješ (pravdaže, nemôžeš spraviť čokoľvek, ale je to posun oproti tretej edícii, kde fighter mohol a) máchnuť mečom b) úkrok )

Bentley Mirrorshade napísal:
lebo postavy majú schopnosti, ktoré konečne napĺňajú ich charakter.


Citácia:
Nesuhlasim - tvoj priklad by mechanicky fungoval uplne identicky, keby hrac Paladina iba povedal "Divine Challenge!" a hodil si kockou.
Samozrejme, ale s roleplayingom je to predsa oveľa väčšia zábava, nie?
Peekay napísal:
Ten "pokec" predtym je sice pekny color, ale nema mechanicky vyznam.
Aha. prečo by mal mať roleplaying mechanický význam? Ak chceš, budem hráčom udeľovať xp,penalty ak nebudú roleplayovať svoje daily powery (unúvať sa pri každom at-wille je prehnané), ale nevidím an to dôvod, okrem sadistického potešenia zo šikany introvertných hráčov ... :) (Nie všetci sa vyžívajú v srdcervúcich výkonoch, Poniektorý len radi sledujú zápletku a užívajú si taktický aspekt hry (netýka sa len boja ale aj využ. skillov))
Peekay napísal:

Pre porovnanie uvediem prave Riddle of Steel, kde je aj najlepsi sermiar na svete v nevyhode (mechanicky, z hladiska) proti obycajnemu cloveku, ktory bojuje za nieco, na com stoji cela jeho existencia, sny, nadeje, etc.
Znie to zaujímavo.
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Štvrtá edícia sa vracia do srdca príbehov. Kto sa tam vydá s ňou?


Eh. Do tohto je prilis lahke sa obut, obzvlast ked je to vytrhnute z kontextu... (ako uz zopar mojich predrecnikov spravilo)
Je to patetická vetička, ako vystrihnutá zo zadnej strany splatbooku, myslím ale, že tvorí akú-takú protiváhu prostému vyhláseniu "4ed je odpad." Čo sa myšlienkovej plnosti týka...
Peekay napísal:
Takze iba takto:

Ono je dost rozdiel, ked system neprekaza (co je to, co si popisal), ked system pomaha (napriklad DRYH ci Sorcerer), a ked ta system nuti (dajme tomu Polaris)

Bentley Mirrorshade napísal:
Len zastávam názor, že je to najzáživnejšia verzia D&D, resp. fantasy hrdinských systémov, zameraných na kooperáciu hráčov.


D&D nie je hrdinsky system - pretoze ta tresce za suboptimalny pristup k problemu. Hrdinstvo vo fantastike (ako aj v zivote) pozostava prave z konania iracionalnych/suboptimalnych rozhodnuti, pretoze existuje nieco vacsie, lepsie, dolezitejsie.

Zober si typicky priklad hrdinstva "Chodte, ja ich zdrzim"... je to silne suboptimalne a iracionalne. System ta za to vobec neodmeni.
Vynikajúca pripomienka. To je jedna z vecí, ktorá vo mne vzbudzuje záujem o tebou menované systémy. Aj keď myslím, že hrdinstvo a taktické konanie sa vždy nevylučuje, je to vec, ktorá v DnD nie je uspokojivo pokrytá. Nemyslím však, že takáto situácia nastane dosť často na to, aby robila z DnD nepoužiteľný trash (predsa, preužívanie patetických scénok môže znížiť ich hodnotu.)

... Na druhej strane... :twisted:
(Ako to spraviť v DnD) Ako DM som tu na to, aby som v podobnej situácii hráčovi pomohol. Ak si je postava vedomá, že ide na smrť, je to najskôr hrdinstvo (alebo mozgová porucha)... ak HRÁČ vie, že postava ide na istú smrť, to už je panečku hrdinstvo. Vtedy, ako DM použijem dostupné prostriedky, aby a) postava zázračne vyhrala, ale nie zadarmo!! b) zomrela heroickou smrťou (po dohode s hráčom).

Peekay napísal:

Porovnajme uz s takymi SW D6, kde dostanes Force Point (velmi drsna to zalezitost, zaobstaratelna v podstate iba hrdinstvom, s obrovskym dopadom na hru). Alebo s takym Agonom, ktory je komplet cely iba o hrdinstve.
Preto milujem Eberron. Systém action pointov umožňoval hráčovi podať nadľudský výkon (filmová eskapáda, zachytenei sa pri páde z priepasti, trafenie jablka na hlave syna Williama Tella apod.) ak ho náležite zahral.
Peekay napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Ospravedlňujem sa za svoj ostrejší tón v prvotnej reakcii. Vyhlásenia typu nová edícia D&D je pre hráčov WoW a malé deti som videl už toľkokrát (a toľkokrát vyvrátené, zosmiešnené a strápnené), že to dokážem brať už len ako starý, dobrý (aj keď ošúchaný) vtip.


To iste mozem vyhlasit ja o vyhlaseniach typu "DnD je hrdinska hra vyborne podporujuca RP a/alebo pribeh".
nič zo zvýrazneného som netvrdil. jediná moja podobná hláška sa týkala porovnania so staršími edíciami
Peekay napísal:
Obzvlast od ludi, ktori ani nepoznaju nic ine. Teraz to neber ako elitizmus alebo zhadzovanie - iba som si velmi dobre vedomy, ze je tazke si predstavit nieco, co je radikalne odlisne od vsetkeho ostatneho, co poznas.
Žeby to bolo preto, lebo som nepociťoval potrebu hľadať iný systém? Každopádne, teraz som úprimne zvedavý aj na iné alternatívy...
Bentley Mirrorshade napísal:

Bentley Mirrorshade napísal:
Naše pohľady sa neodlišujú v ponímaní roleplayingu, ale v tom, aké postavy preferujeme. Chcem, aby moja postava bola hrdina, t.j, aby som sa ako hráč bavil aj na prvých 5 leveloch a dokázal niečo dosiahnuť (t.j.fantasy epické príbehy and all that jazz).


Myslim, ze po zahrati Agonu a/alebo Enemy Gods by si zmenil nazor na hrdinsky status DnD postav. Snad bude dakedy prilezitost...


Bentley Mirrorshade napísal:
mne stačí kvalitný systém na riešenie konfliktov a naroleplayujem si tam, čo mi srdce ráči.


To sa ti tu viaceri z nas snazia vysvetlit, ze:

a) DnD nie je kvalitny system na riesenie nebojovych konfliktov (bojovych hej, to je bez debaty)
No, neviem či je to dobré odbiť prostým konštatovaním... znamená kvalitný = komplexný? alebo je kvalitné to, čo jednoducho vyhovuje a nebráni hladkému priebehu....
Peekay napísal:
b) Ked chces "roleplayovat, co ti srdce raci", je dobre mat system, ktory ta za to odmenuje
Samotný zážitok z hrania a to, že spoluvytváraš príbeh, že na chvíľku oživíš imaginárny charakter ako odmena nestačí?
Peekay napísal:

A o tom to cele je.

Bentley Mirrorshade napísal:
Tak. Čo je zlé na tom, keď chcem byť hrdinom od prvej úrovne? Že chcem zmysluplne ovplyvňovať svet okolo seba, prežívať hneď od začiatku strhujúci príbeh?


Ze hrdinstvo a strhujucost pribehu by nemali zavisiet od urovni... a v DnD zavisia.
Záviseli. 4ka sa to práve snaží napraviť.

Uff.

_________________
Here's looking at you, kid.


Hore
 Profil ICQ  

röndör
Obrázok používateľa

Založený: 21.07.2004
Príspevky: 15706
Body: 310
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Precital som si Peekayov kolosalny post a akceptujem vacsinu veci.

Hlavny bod:
D&D je odpadom, lebo zaniklo kombenie postav.

Netreba si pockat na doplnujuce prirucky? (pytam sa zvedavostne)
Nie je potom 3.5e v celej rade najlepsim systemom? (Kedze v AD&D bolo kombenie postav obmedzene na minimum)
Co si myslis o protestoch, ktore prave sialene kombenie povazovali za prejav munchkinizmu?

Dalsie body:
* D&D brani roleplayingu
Aljen spominal nejaky priklad, tvoje dovody su rovnake?

* D&D je horsia, lebo zrusili multiclass a skillpointy.
Akceptujem to ako tvoj osobny nazor, ktory neviem posudit objektivne, lebo som neplaytestoval (takychto poznamok je viacero ku kazdej novej edicii systemu, netrufam si povedat, ci je to vyhoda alebo nie. Podla reportov ma zrusenie skillpointov smerovanie k jednoduchosti a efektivite na ukor jednotvarnosti postav).

_________________
Light hand of Empelol.


Hore
 Profil ICQ  

Bojovník
Obrázok používateľa

Založený: 12.02.2008
Príspevky: 145
Body: 5
Bydlisko: Bratislava
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Bentley Mirrorshade napísal:
Je to pekný príklad, je však pochybné, ako sa uvedené schopnosti naozaj prejavia v hre. Hovoríš, že dotyčného osvietilo a šíri božie slovo. Je to teda jeho nový modus operandi a je teda nepravdepodobné, že by sa tento boží človek znova uchýlil k podvádzaniu (či vyberaniu vrecák atp.) Cross-class ranky teda skončia len ako poznámka na character sheete a po dokončení backgroundu nebudú mať v hre samotnej zmysel. Prečo jednoducho spoluhráčom neprerozprávať srdcervúci príbeh a pokojne sa venovať svojej klerickej činnosti? Alebo mu bude niekto nazerať do sheetu a kontrolovať, či sa každá maličká drobnosť jeho minulosti odráža v jeho skilloch? Ak namiesto rozmiestnenia nejakých obskurných bodíkov (nulový herný účinok) to dotyčný prosto zahrá, bude to roleplayingový prínos.


Mam pocit, ze vychadzas z predpokladu, ze background, ktory uviedol PK, povazujes cely za minulost postavy, s ktorou zacina. Podla mna chcel PK skor upozornit na to, ze zo zaciatku hral bojovnika s kocakmi (to sa da pekne urobit v 4e, tu moc problem nevidim). Neskor sa dostal do tych problemov (po x hrach uz na nejakej urovni) a zacal zit na ulici. Riesit cez multiclass feat sa nove spravanie sice da, ale je to nie moc optimalne. Zaroven aj napriek tomu, ze postava nezije karierou bojovnika, tak jej stale budu stupat bojovnicke skilly (lebo 1/2 lvl + stat + 5 za trening), system ju bude tlacit do vyberu schopnosti klucovanych na bojovnika i napriek tomu, ze sa v nich uz netrenuje. Po dalsich y urovniach postava najde svoje prave ja a da sa na vieru. Bohuzial aj napriek tomu, ze presla k novej viere, ktora je nezlucitelna s kradezami, klamstvom a podobne, tak system sa zasprava tak, ze jej dalej budu stupat skilly ako bluff, thievery (ktore si asi zobral pocas zleho obdovia za feat-y) a powery bude dostavat ako bojovnik (moze ich cez multyclass featy vymienat, ale tym sa zase len oslabuje).
Nazyvat skill-pointy obskurnymi bodikami je podla mna nie moc vhodne. Prave vhodnym rozdelenim skill-pointov som mohol dosiahnut vyrazne rozdiely medzi inak rovnakymi postavami. Stvrta edicia mi sice da moznost zvolit si urcitu sadu skillov, ale mnozina moznych kombinacii je vyrazne mensia ako v 3e a volba je nezvratna (pokial viem). Ak sa raz rozhodnem ze som dobry v blafovani, tak v nom budem dobry do konca zivota, nech sa deje co sa deje. Maximalne mozem pribrat dalsi skill, ale ten stary uz nikdy nezakrnie.

Bentley Mirrorshade napísal:
No, multiclassing fungoval asi tak, že si si vzal 5levelov mága a 5 levelov fightera a mohol si ísť do XXXXX... Teraz, môžeš byť fighter šmrncnutý magikou a stále ostať relevantný v boji. Druhá varianta v 3ke: Na prapodivnú kombináciu classov si si hodil prapodivný prestíž a stal si sa pánbohom všetkých munchkinov... krása, krása....

Je pravda, ze kombinovanie carujuceho a necarujuceho povolania vedelo byt pomerne neefektivne, ale to uz bolo o tom, nakolko dobre si vedel kombinovat a hladat co vlastne po tvojej postave chces. Toto hladanie a kombinovanie ja osobne povazujem za jednu z najzabavnejsich casti dnd. Ten okamzik, ked ostatni hraci so spadnutou sankou pozoruju postavy co som vymyslel a nechapu ako je to mozne je pre mna na nezaplatenie.
Inak pokial ide o munchkinovanie, tak mam pocit ze mas voci nemu nejake vyhrady. V tom pripade si ale myslim, ze DnD je pre teba nevhodna hra, pretoze 3. a rovnako aj 4. edicia je o hladani optimalnych/najlepsich moznych rieseni o tom ci dokazes ty sam, alebo hraci ako druzina nakombinovat co najefektivnejsiu zostavu.

Bentley Mirrorshade napísal:
Z hľadiska "flavouru", stačí jeden power, na to, aby som ostatných presvedčil, že som dávno-pradávno bol kňazom, nepotrebujem celé spektrum klerických vlastností, stačí jedna, napr. heal alebo lance of faith podľa toho či si bol klerik medikus alebo skôr ass-kicking-for-goodness-crusader

A tu sa vraciam k prvej casti prispevku. Zhladiska "flavouru" staci ak mam zopar schopnosti bojovnika a inak som knazom, ale kedze ten 1. lvl bol od bojovnika, tak to bude prave naopak. Aj ked v sucasnosti som knazom, tak moja minulost ma za nasledok, ze pritomnost bude len "flavouru" a minulost ostane dominantna.
Bentley Mirrorshade napísal:
...je to posun oproti tretej edícii, kde fighter mohol a) máchnuť mečom b) úkrok )

No, s tymto nesuhlasim. Ak niekto hral bojovnika tak, ze len machal mecom a opakoval utok, utok, utok, tak je to rovnake ako keby v 4. edicii robil base attack, base attack, base attack, ... Neoptimalne a nudne, ale co uz.
Bentley Mirrorshade napísal:
Samozrejme, ale s roleplayingom je to predsa oveľa väčšia zábava, nie?

Zober si kolko utokov pocas jedneho suboja urobis, ako casto sa bude opakovat pouzitie jedneho power-u a toho isteho poweru. Nemozem si pomoct, ale podla mna staci *cool* hlasku hodit par krat, aby spoluhraci mali predstavu co si zac, pripadne este sem tam na osviezenie pamete.
Kazdopadne hodit *cool* hlasku pri utoku nepovazujem za nejake zasadne RP, je to len taky drobne prifarbenie sceny, ktoreho pricaste opakovanie moze posobit skor nudne.

Bentley Mirrorshade napísal:
Aha. prečo by mal mať roleplaying mechanický význam? Ak chceš, budem hráčom udeľovať xp,penalty ak nebudú roleplayovať svoje daily powery (unúvať sa pri každom at-wille je prehnané), ale nevidím an to dôvod, okrem sadistického potešenia zo šikany introvertných hráčov ... :) (Nie všetci sa vyžívajú v srdcervúcich výkonoch, Poniektorý len radi sledujú zápletku a užívajú si taktický aspekt hry (netýka sa len boja ale aj využ. skillov))

Pravdepodobne mas uplne inu predstavu o tom, co je RP ako napriklad ja. Ako som uz napisal, *roleplayovať* schopnosti postav povazujem za prifarbenie sceny. Za RP povazujem skor hranie charakteru postavy. Som zbabelec? Som odvazny? Horkorvny? Opatrny? Jesitny? Vsetko to moze mat rozne dopady na to, ako bude vyzerat herna scena. V 4e bohuzial hra s nicim takym nepocita, pretoze ak sa zachovam podla mojho charakteru, tak sa tym v hernej situacii skor oslabym, ako by som si mal pomoct. Cim sa dostavame k tomu, ze DnD podla mna brani nejakemu RP. Toto plati pre 4e a aj pre 3e.
Nastastie 3e bol pomerne ohybny system a ked som chcel, tak som ho mohol pokryvit podla mojich predstav, tak aby mojej predstave o RP neprekazal. Som zvedavy, ci to bude mozne urobit aj so 4e, ale to ukaze az cas.

Bentley Mirrorshade napísal:
(Ako to spraviť v DnD) Ako DM som tu na to, aby som v podobnej situácii hráčovi pomohol. Ak si je postava vedomá, že ide na smrť, je to najskôr hrdinstvo (alebo mozgová porucha)... ak HRÁČ vie, že postava ide na istú smrť, to už je panečku hrdinstvo. Vtedy, ako DM použijem dostupné prostriedky, aby a) postava zázračne vyhrala, ale nie zadarmo!! b) zomrela heroickou smrťou (po dohode s hráčom).

ano, ako DM vies zasiahnut a zariadit, aby hrac tu scenu zazrakom prezil, ale na mna to posobi ako umely zasah z hora. Podla mna je krajsie ak system taketo situacie nativne riesi.


Hore
 Profil ICQ  

röndör
Obrázok používateľa

Založený: 21.07.2004
Príspevky: 15706
Body: 310
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Citácia:
Je pravda, ze kombinovanie carujuceho a necarujuceho povolania vedelo byt pomerne neefektivne, ale to uz bolo o tom, nakolko dobre si vedel kombinovat a hladat co vlastne po tvojej postave chces. Toto hladanie a kombinovanie ja osobne povazujem za jednu z najzabavnejsich casti dnd.

Poznamenam, ze napr. pre mna nebolo kombenie az take zabavne a mal som (a mam) dost odpor voci stylu hrania, kde si vykombim postavu, ktora za kolo da 20d6 damageov s 2d6 ringami. Mna osobne dost nudi(lo) zabitie piatich hodin generovanim postavy, ktora by bola stale efektivna. Ale to je samozrejme otazka preferencii - na okoli vidim ludi, ktorych bavi presne to.

_________________
Light hand of Empelol.


Hore
 Profil ICQ  

Bojovník
Obrázok používateľa

Založený: 12.02.2008
Príspevky: 145
Body: 5
Bydlisko: Bratislava
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
alef0 napísal:
Citácia:
Je pravda, ze kombinovanie carujuceho a necarujuceho povolania vedelo byt pomerne neefektivne, ale to uz bolo o tom, nakolko dobre si vedel kombinovat a hladat co vlastne po tvojej postave chces. Toto hladanie a kombinovanie ja osobne povazujem za jednu z najzabavnejsich casti dnd.

Poznamenam, ze napr. pre mna nebolo kombenie az take zabavne a mal som (a mam) dost odpor voci stylu hrania, kde si vykombim postavu, ktora za kolo da 20d6 damageov s 2d6 ringami. Mna osobne dost nudi(lo) zabitie piatich hodin generovanim postavy, ktora by bola stale efektivna. Ale to je samozrejme otazka preferencii - na okoli vidim ludi, ktorych bavi presne to.


Este podotknem, ze pod stavanim postavy nemyslim len hladanie co najefektivnejsej postavy, ale i snahu namodelovat mnou zvolenu postavu v systeme tak, aby bola pouzitelna, dnd3e malo tu dobru schopnost, ze sa dala namodelovat v podstate lubovolna knizna/filmova/vymyslena postava tak, aby sa s nou dalo rozumne hrat.
Mam pocit, ze v 4e sa tiez bude dat namodelovat ten konecny stav, ale bude problem modelovat ten proces ako sa postava do toho stavu dostala. Bude problem modelovat zmeny v osude postavy, ak som raz bojovnikom, tak nim ostanem a mozem si maximalne pridat par schopnosti ako fluff.


Hore
 Profil ICQ  

Šéfkuchár
Obrázok používateľa

Založený: 16.07.2004
Príspevky: 1648
Body: 5
Bydlisko: Krynn, Mirrodin a Praha
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Peekay napísal:
Pre porovnanie uvediem prave Riddle of Steel, kde je aj najlepsi sermiar na svete v nevyhode (mechanicky, z hladiska) proti obycajnemu cloveku, ktory bojuje za nieco, na com stoji cela jeho existencia, sny, nadeje, etc.
Což je samozřejmě blbost protože v ten okamžik kdy si tohle připustil prohrál. O TROS jsem sylšel samá pozitiva, ale jestli je pozitivum i tohle tak je beru s rezervou.


Super dlouhé příspěvky - na http://www.d20.cz jsem včera postnul akový rychlý pohled jak se mi 4E zdá. Jen tam chybí že nejhorší částí hry je tvorba postavy.


Hore
 Profil  

Sanjuro
Obrázok používateľa

Založený: 05.02.2006
Príspevky: 6707
Body: 5
Bydlisko: BA
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Dalcor: na tros su tu ini experti, ale ide o to ze ked bojujes o nieco co sa dotyka tvojich spiritualnych atributov tak dostavas bonusove kocky, ktore dost zavazia. podla mna je to fajn mechanika ktora podporuje pribeh.

_________________
Barbarism is the natural state of mankind.
Civilization is unnatural. It is a whim of circumstance.
And barbarism must ultimately triumph.


Hore
 Profil ICQ  

Legenda
Obrázok používateľa

Založený: 03.08.2005
Príspevky: 1755
Body: 6
Bydlisko: Bratislava

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Citácia:
Pre porovnanie uvediem prave Riddle of Steel, kde je aj najlepsi sermiar na svete v nevyhode (mechanicky, z hladiska) proti obycajnemu cloveku, ktory bojuje za nieco, na com stoji cela jeho existencia, sny, nadeje, etc.

Aj ked sme uz OT.
PK to trosku prehnal (mechanicky ma najlepsi sermiar combat pool (velmo dolezita to vec v boji) 20-25 a clovek co sa vyboostuje to mozno da na tu 20, ale este tam zavazi aj to ze sermiar ma brutalny skill so zbranou a teda viac manevrov co moze spravit).
Skor by som povedal : Najlepsi sermiar na svete vs clovek ktory bojuje za svoje sny, idealy, vieru je mechanicky dost v nevyhode oproti tomu ked bojuje proti obycajnemu cloveku ktory nebojuje za sny, idealy atd.

Je mozne ze ho cez RP (samozrejme relevantne k situacii) naboostovana postava posle loj kopat, ale aj tak by som asi vsadil na sermiara (je to tak 2:1). V druhom pripade to je podla mna tak 19:1.

_________________
Tek tik-tik. : Gak’lak, thri-kreen guardian
Jenom člověk, který si není jistý svým vlastním rozhodnutím, že hraje dobrou hru se musí neustále opírat do jiných her s tím, že jsou špatné, aby se ujistil, že dělá dobře : Alnag


Hore
 Profil ICQ  

Bojovník
Obrázok používateľa

Založený: 04.10.2005
Príspevky: 106
Body: 5
Bydlisko: KE

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Nesúhlasím s tým, že celý charakter postavy musí byť mechanicky odrazený v rozložení classov, skillov, featov apod. To je to, čo tu všetci dokola omieľajú. V mojej aktuálnej kampani (3.5) máme Básnika (Bard), ktorý sa, po tom čo mu jeho spoločník umučil a zabil milované dievča, nervovo zrútil a dal sa na vieru (nasleduje neantropomorfické božstvo Silver Flame). V najbližšom veľkom meste nakúpil množstvo bezcenných amuletov a modlitebných guličiek a teraz visí na každom slove, ktoré vypustí z úst náš Farár (Cleric) Strieborného plameňa. Znamená to, že by si mal nabrať skilly ako knowledge(religion), či dokonca multicassovať s klerikom (je odhodlaný pomáhať šíriť vieru) ?

Zatiaľ sa zdá, že dotyčný hráč netúži ani po jednom a to mu vôbec nebráni dokonale stvárňovať svoj charakter. Naďalej v parte plní svoju úlohu barda (nech už to je čokoľvek... ach, Básnici...) k spokojnosti všetkých. Hovoríte, že 4tá edícia vytvára rovnaké alebo podobné charaktery. Ja hovorím, že je to roleplaying a charakterové črty, ktoré postavu odlíšia od ostatných! Nie nejaký zabudnutý bod v nejakom skille, o ktorom vlastne nikto nevie. (Raz si jeden môj hráč vzal profession(herbalist) a poviem vám, za tie roky to bol "obrovský" prínos do hry)

Naozaj ste presvedčení, že musí DM orlím zrakom kontrolovať rozloženie skillov, a ak sa niekto opováži urobiť hrniec bez toho, aby mal ranky v hrnčiarstve, ukázať naň prstom a začať kričať: "Powergamerská špina! Podvodník, chcel si získať zakázanú výhodu! Von z môjho domu!"

:roll:



Mytko:
Citácia:
Mam pocit, ze vychadzas z predpokladu, ze background, ktory uviedol PK, povazujes cely za minulost postavy, s ktorou zacina. Podla mna chcel PK skor upozornit na to, ze zo zaciatku hral bojovnika s kocakmi (to sa da pekne urobit v 4e, tu moc problem nevidim). Neskor sa dostal do tych problemov (po x hrach uz na nejakej urovni) a zacal zit na ulici. Riesit cez multiclass feat sa nove spravanie sice da, ale je to nie moc optimalne. Zaroven aj napriek tomu, ze postava nezije karierou bojovnika, tak jej stale budu stupat bojovnicke skilly (lebo 1/2 lvl + stat + 5 za trening), system ju bude tlacit do vyberu schopnosti klucovanych na bojovnika i napriek tomu, ze sa v nich uz netrenuje. Po dalsich y urovniach postava najde svoje prave ja a da sa na vieru. Bohuzial aj napriek tomu, ze presla k novej viere, ktora je nezlucitelna s kradezami, klamstvom a podobne, tak system sa zasprava tak, ze jej dalej budu stupat skilly ako bluff, thievery (ktore si asi zobral pocas zleho obdovia za feat-y) a powery bude dostavat ako bojovnik (moze ich cez multyclass featy vymienat, ale tym sa zase len oslabuje).
Nazyvat skill-pointy obskurnymi bodikami je podla mna nie moc vhodne. Prave vhodnym rozdelenim skill-pointov som mohol dosiahnut vyrazne rozdiely medzi inak rovnakymi postavami. Stvrta edicia mi sice da moznost zvolit si urcitu sadu skillov, ale mnozina moznych kombinacii je vyrazne mensia ako v 3e a volba je nezvratna (pokial viem). Ak sa raz rozhodnem ze som dobry v blafovani, tak v nom budem dobry do konca zivota, nech sa deje co sa deje. Maximalne mozem pribrat dalsi skill, ale ten stary uz nikdy nezakrnie.

Nepochybne logický argument, ale neberie ohľad na herný kontext. Ak naozaj začínam ako Bitkár (Fighter) na 1. úrovni, som členom partie hrdinov (základná premisa hry). Potom sa ocitnem na ulici... Takže celá parta sa ocitne na ulici ... a musia sa všetci multiclassnuť s Darebákom (Rogue) .... WHAT??? Takéto uvažovanie zlyháva, ak berieš do úvahy herný kontext. Tak parta sa ocitla na ulici... a môže pokračovať vo svojich kariérach (je to proste ďaľšie dobrodružstvo), len sa obohatí o drsný slovník a pár kontaktov v podsvetí. Oveľa zaujímavejšie ako nejakému neborákovy nacapiť dáke zbytočné skilly (primárny darebák party je v zlodejine oveľa lepší). Čo sa týka "prechodu na vieru", buď to len zaroleplayuje ako môj Básnik hore v príspevku alebo si môže pribrať multiclassove featy. Efekt to splní na výbornú. Načo mu je celý repertoár Farára, ak už Farára v parte máme? (Navyše, nevhodné multiclassové featy ho neoslabia tak, ako by to spravil nevhodný plnočelný multiclassing.

Čo sa týka druhého odstavca, svoj názor som povedal v úvode príspevku. Snáď len, ak sa chceš ozaj vykašľať na nejaký skill a vymeniť ho za iný, dá sa to ošetriť primitívnym houserulom alebo zásahom DMa po vzájomnej dohode. Nie je to nič, čo by rozhodilo ostatné pravidlá a vyžaduje si to len minimálnu námahu.

Citácia:
Je pravda, ze kombinovanie carujuceho a necarujuceho povolania vedelo byt pomerne neefektivne, ale to uz bolo o tom, nakolko dobre si vedel kombinovat a hladat co vlastne po tvojej postave chces. Toto hladanie a kombinovanie ja osobne povazujem za jednu z najzabavnejsich casti dnd. Ten okamzik, ked ostatni hraci so spadnutou sankou pozoruju postavy co som vymyslel a nechapu ako je to mozne je pre mna na nezaplatenie.
Inak pokial ide o munchkinovanie, tak mam pocit ze mas voci nemu nejake vyhrady. V tom pripade si ale myslim, ze DnD je pre teba nevhodna hra, pretoze 3. a rovnako aj 4. edicia je o hladani optimalnych/najlepsich moznych rieseni o tom ci dokazes ty sam, alebo hraci ako druzina nakombinovat co najefektivnejsiu zostavu.

3-tie edície odmeňovali za majstrovské zvládnutie systému, znalosť pravidiel a vlastníctvo hordy splatbookov. Taktika nespočívala v hraní. Išlo o to, naplánovať si levely, multiclassy, prestížky, atp. na 12 levelov dopredu a potom sa len pohodlne oprieť a smiať sa ako protivníci v boji umierajú, a spolubojovníci kyslo krútia hlavou... taktické rozhodnutia v boji neboli zďaleka také dôležité ako schopnost stvoriť optimálny build. Hra bola takisto plná pascí na nováčikov "Mám skvelý nápad! Vezmem si od každého povolania jeden level a bude to najlepšia postava na svete, juchuchu", a za neznalosť pravidiel trestala. Ty si asi človek, čo má čas a chuť venovať sa premakaným buildom a prešmejdiť splatbooky a internet, či tam nebude niečo zaujímavé. Uznávam, je zábava a prajem veľa šťastia.

Ľudia, s ktorými hrám, majú len kusú predstavu o pravidlách a som rád, že štvrtá edícia ich za to nebude trestať a nebude ponúkať zastrašujúce množstvo možností (obmedzenie kúziel u Mágusa, jupí). Chceme sa baviť počas hry a netráviť čas robením "rpg domácich úloh." Plus, je to neoceniteľné na one-shotoch, najmä tých s nováčikmi. Nová edícia odmeňuje za uvažovanie počas samotnej hry a ponúka len samé výhodné a využiteľné možnosti - napr. odstránením zbytočných skillov. Takže nie, nemyslím, že "a rovnako aj 4. edicia je o hladani optimalnych/najlepsich moznych rieseni o tom ci dokazes ty sam, alebo hraci ako druzina nakombinovat co najefektivnejsiu zostavu" je pravda.

Citácia:
No, s tymto nesuhlasim. Ak niekto hral bojovnika tak, ze len machal mecom a opakoval utok, utok, utok, tak je to rovnake ako keby v 4. edicii robil base attack, base attack, base attack, ... Neoptimalne a nudne, ale co uz.

Nuž, čo bolo výhodnejšie, spraviť nekresťanské zranenie cez full-attack, alebo použiť bull-rush, overrun, disarm...? To boli veci využívané veľmi vzácne a keď sa použili, bolo to skôr kvôli efektnosti než efektivite. Takže áno, boje vyzerali attack, attack, sneak sttack, attack,... Eberron priniesol obzvláštnenie, ale až v 4. edícii sa naskytol široký repertoár možností, takže uvidíme Bitkárov robiť oveľa zaujímavejšie veci.

Citácia:
Zober si kolko utokov pocas jedneho suboja urobis, ako casto sa bude opakovat pouzitie jedneho power-u a toho isteho poweru. Nemozem si pomoct, ale podla mna staci *cool* hlasku hodit par krat, aby spoluhraci mali predstavu co si zac, pripadne este sem tam na osviezenie pamete.
Tak čo takto len pri každom daily powere, alebo keď hráč bude cítiť, že je na to správny čas?

Ku zvyšku sa ešte vrátim neskôr.

_________________
Here's looking at you, kid.


Hore
 Profil ICQ  

Bojovník
Obrázok používateľa

Založený: 12.02.2008
Príspevky: 145
Body: 5
Bydlisko: Bratislava
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Bentley Mirrorshade napísal:
Nesúhlasím s tým, že celý charakter postavy musí byť mechanicky odrazený v rozložení classov, skillov, featov apod. To je to, čo tu všetci dokola omieľajú. V mojej aktuálnej kampani (3.5) máme Básnika (Bard), ktorý sa, po tom čo mu jeho spoločník umučil a zabil milované dievča, nervovo zrútil a dal sa na vieru (nasleduje neantropomorfické božstvo Silver Flame). V najbližšom veľkom meste nakúpil množstvo bezcenných amuletov a modlitebných guličiek a teraz visí na každom slove, ktoré vypustí z úst náš Farár (Cleric) Strieborného plameňa. Znamená to, že by si mal nabrať skilly ako knowledge(religion), či dokonca multicassovať s klerikom (je odhodlaný pomáhať šíriť vieru) ?


Pochopitelne ze nemusi, ale na druhu stranu ak chce, tak by mu to mal system umoznit.

Bentley Mirrorshade napísal:
Naozaj ste presvedčení, že musí DM orlím zrakom kontrolovať rozloženie skillov, a ak sa niekto opováži urobiť hrniec bez toho, aby mal ranky v hrnčiarstve, ukázať naň prstom a začať kričať: "Powergamerská špina! Podvodník, chcel si získať zakázanú výhodu! Von z môjho domu!"


DM s tym nema nic spolocne, to ako si urobim postavu je o mojom sebavyjadreni, o tom ako si sam seba predstavujem.
Bentley Mirrorshade napísal:
Nepochybne logický argument, ale neberie ohľad na herný kontext. Ak naozaj začínam ako Bitkár (Fighter) na 1. úrovni, som členom partie hrdinov (základná premisa hry). Potom sa ocitnem na ulici... Takže celá parta sa ocitne na ulici ... a musia sa všetci multiclassnuť s Darebákom (Rogue) .... WHAT??? Takéto uvažovanie zlyháva, ak berieš do úvahy herný kontext. Tak parta sa ocitla na ulici... a môže pokračovať vo svojich kariérach (je to proste ďaľšie dobrodružstvo), len sa obohatí o drsný slovník a pár kontaktov v podsvetí. Oveľa zaujímavejšie ako nejakému neborákovy nacapiť dáke zbytočné skilly (primárny darebák party je v zlodejine oveľa lepší). Čo sa týka "prechodu na vieru", buď to len zaroleplayuje ako môj Básnik hore v príspevku alebo si môže pribrať multiclassove featy. Efekt to splní na výbornú. Načo mu je celý repertoár Farára, ak už Farára v parte máme? (Navyše, nevhodné multiclassové featy ho neoslabia tak, ako by to spravil nevhodný plnočelný multiclassing.

Čo sa týka druhého odstavca, svoj názor som povedal v úvode príspevku. Snáď len, ak sa chceš ozaj vykašľať na nejaký skill a vymeniť ho za iný, dá sa to ošetriť primitívnym houserulom alebo zásahom DMa po vzájomnej dohode. Nie je to nič, čo by rozhodilo ostatné pravidlá a vyžaduje si to len minimálnu námahu.


1. nieje dovod predpokladat, ze sa na ulici ocitne cela druzina. Nieje dovod predpokladat, ze sa niekto iny z druziny, ako ten bojovnik zacal zivit kradezami a podvodmi. Postavy kludne svoje kariery zmenit mohli, ale nemuseli, to uz je cisto ich volba. Pointa je nie v tom, ze by sa kazdy musel zmenit na rogua, ale aby ten ktory to chce spravit, mohol vykrocit na tuto novu karieru. Je to cisto o tom, ake velku mnozinu volieb maju hraci pred sebou. 4e zatial vidim tak, ze si zvolis karieru bojovnika mozes ju maximalne dokraslovat nejakymi chutovkami, ale nemozes urobit ozajstnu zmenu v svojom smerovani.
2. poohybat system a upravit si ho podla mojich predstav sa pochopitelne da, ale je to potom uz ten isty system? Je ten system vhodny na to co chcem hrat, ked si ho musim ohybat? Chcem tym poukazat na to, ze dnd moze branit v RP. Tieto prekazky mozem vhodnymi upravami odstranit, akurat mam obavu, ze v 4e by som musel ohybat viac ako ked som ohybal v 3e.

Bentley Mirrorshade napísal:
3-tie edície odmeňovali za majstrovské zvládnutie systému, znalosť pravidiel a vlastníctvo hordy splatbookov. Taktika nespočívala v hraní. Išlo o to, naplánovať si levely, multiclassy, prestížky, atp. na 12 levelov dopredu a potom sa len pohodlne oprieť a smiať sa ako protivníci v boji umierajú, a spolubojovníci kyslo krútia hlavou... taktické rozhodnutia v boji neboli zďaleka také dôležité ako schopnost stvoriť optimálny build. Hra bola takisto plná pascí na nováčikov "Mám skvelý nápad! Vezmem si od každého povolania jeden level a bude to najlepšia postava na svete, juchuchu", a za neznalosť pravidiel trestala. Ty si asi človek, čo má čas a chuť venovať sa premakaným buildom a prešmejdiť splatbooky a internet, či tam nebude niečo zaujímavé. Uznávam, je zábava a prajem veľa šťastia.


- Z toho co som skusal/videl/cital z 4.edicie, tak ta tiez odmenuje majstrovstvo v zvladnuti systemu a znalost pravidiel, akurat je postavena tak, ze postavy budu vyrovnanejsie (nebudu sa dat robit az tak velke ulety)
- Taktika sa v 3e dala uplatnit velmi dobre. Myslim ze hraci co so mnou hravali, potvrdia, ze moje NPC/prisery boli casto krat nebezpecne nie cislami, ale tym ako vyuzivali svoje zdroje.
- uznavam, ze ak hrac chcel prestizky, tak musel planovat dopredu, ale prave preto som si skoro vzdy vystacil so zakladnymi pravidlami a pripadne prestizkami z DMG. Kadejake sourcebook-y som si sice popozeral, ale vacsinou sa mi tie podivnosti v nich nepacili, resp mal som pocit ze cokolvek by som si chcel zahrat namodelujem so zakladnymi pravidlami.
- neznalost pravidiel vzdy je nevyhodou nech hras akukolvek kompeticnu hru a tou DnD je. Praveze pri 4e mam pocit, ze na znalosti pravidiel zalezi daleko viac. Minimalne na hre co som DMkoval som velmi jasne videl aky je rozdiel medzi hracom co si pravidla pozeral a schopnosti postavy vedel sam vykombit a medzi hracmi, co si vyberali len tak od buka, jak sa im to pacilo.

Bentley Mirrorshade napísal:
Nuž, čo bolo výhodnejšie, spraviť nekresťanské zranenie cez full-attack, alebo použiť bull-rush, overrun, disarm...? To boli veci využívané veľmi vzácne a keď sa použili, bolo to skôr kvôli efektnosti než efektivite. Takže áno, boje vyzerali attack, attack, sneak sttack, attack,... Eberron priniesol obzvláštnenie, ale až v 4. edícii sa naskytol široký repertoár možností, takže uvidíme Bitkárov robiť oveľa zaujímavejšie veci.

No, na to ti zas mozem povedat, ze hraci co hravali so mnou vyuzivali triky ako podrazenie, odzbrojenie, bullrush atd viac nez hojne. Tak isto NPC co som pouzival, boli casto krat nebezpecne prave takymito taktikami. V specialnej oblube mam moju palacovu straz (fighter lvl 4), ktora si dokazala poradit s 10 lvl druzinou behom troch kol (je pravda ze tam bola presila 5 na jedneho, ale keby robili len tie plne utoky, tak by straze na 100% neuspeli.)
Bentley Mirrorshade napísal:
Ľudia, s ktorými hrám, majú len kusú predstavu o pravidlách a som rád, že štvrtá edícia ich za to nebude trestať a nebude ponúkať zastrašujúce množstvo možností (obmedzenie kúziel u Mágusa, jupí). Chceme sa baviť počas hry a netráviť čas robením "rpg domácich úloh." Plus, je to neoceniteľné na one-shotoch, najmä tých s nováčikmi. Nová edícia odmeňuje za uvažovanie počas samotnej hry a ponúka len samé výhodné a využiteľné možnosti - napr. odstránením zbytočných skillov. Takže nie, nemyslím, že "a rovnako aj 4. edicia je o hladani optimalnych/najlepsich moznych rieseni o tom ci dokazes ty sam, alebo hraci ako druzina nakombinovat co najefektivnejsiu zostavu" je pravda.


Ano, ponuka uvazovanie pocas hry a odmenujeho. Ale o ake uvazovanie ide? Zhruba o take ako pri sachu, dame, kartach...

Bentley Mirrorshade napísal:
Tak čo takto len pri každom daily powere, alebo keď hráč bude cítiť, že je na to správny čas?

Je vcelku jedno, pri akej prilezitosti budem hadzat hlasky, respektive nevidim dovod preco by som nemohol hadazt zaujmave hlasky pri hrani dracaku, ked hadzem na utok. Kazdopadne tie hlasky su dofarbenie sceny, ceresnicka na torte. Mozem ich hadzat aj pri sachu, ked bude moj pesiak vyhadzovat damu...

PS: na 4e sa mi paci a rad si ju zahram. Akurat pre mna nebude motivaciou hranie RP, ale prave to, ze budem hladat co pekne sa da nakombinovat v tomto systeme, ktory podla mna bude na kompetitivne hranie velmo dobry.


Naposledy upravil Mytko dňa Št. 12. Jún 2008, 14:55, celkovo upravené 1 krát.

Hore
 Profil ICQ  

Bojovník
Obrázok používateľa

Založený: 12.02.2008
Príspevky: 145
Body: 5
Bydlisko: Bratislava
Pohlavie: Muž

Neprítomný
Odpoveď s citáciou
Jaj a este na jednu vec som tu chcel reagovat. Padlo tu, ze 4e je ako diablo. S tym sa nijak zasadne nestotoznujem, skor by som ho prirovnal k WoW-ku a ak mam byt uprimny, nesmierne sa tesim na nejaku pocitacovu hru podla tohoto systemu. Keby ta hra dokonca podporovala vytvaranie amaterskych on-line modulov, tak by som bol v siedmom nebi.


Hore
 Profil ICQ  
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 96 ]  Prejsť na stránku Predchádzajúca  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Ďalšia

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Ľudia sediaci pri tomto stole: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.


Nemôžete zakladať nové témy pri tomto stole
Nemôžete odpovedať na témy pri tomto stole
Nemôžete upravovať svoje príspevky pri tomto stole
Nemôžete mazať svoje príspevky pri tomto stole

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Little spaceships
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Karma MOD © 2007, 2009 m157y, modifications © 2010 Annun