Tiež mi to napadlo...
K tomu Alef0vmu postrehu: je to tak. Čím dlhšie postava prežije, tým väčším svedectvom hráčovej šikovnosti a šťastia je. Na druhú stranu, zvyšuje sa buffer robiť chyby a zároveň by sa mala zvyšovať hráčova schopnosť "hrať dobre", teda sa chybám vyhýbať. Okrem toho je dnes už iný postoj k náhode. Kým pre old-school hráča je náhoda zdrojom zábavy a nečakaného prekvapenia a akceptuje to ako súčasť hry (dodnes to pretrváva napríklad vo WFRP), vo väčšine iných hier je mottom herného dizajnu odstraňovanie hráčskej frustrácie (extrémne viditeľné napríklad v 3e a 4e, ale tiež indie story games).
V old-school D&D sú tri "módy" hry:
- Dobrodružstvo, teda dungeon. V ňom sa dajú získať poklady s manažovateľným rizikom. Štvorčekový papier, ráta sa v kolách, smenách a hodinách. Podstata hry, všetko dôležité či hodné získania sa nachádza v dungeone. Dungeoneering je hlavná činnosť dobrodruha, hrať RPG bez dungeonu bolo pre hráča na konci 70. rokov rovnako cudzie ako dnes Fico pre ekonómov. Výprava sa naplánuje v meste a postavy vyrazia (možné cestovanie), ale najviac času má zaberať dungeon.
- Cestovanie. Hexový papier, ráta sa v dňoch. Cestuje sa od jedného dungeonu k druhému, niekedy od mesta k dungeonu. Cestovanie môže byť nebezpečné (random encounters), ale samé osebe nie je podstatou hry. V sandbox play je ale dôležité preto, lebo hráči obvykle začínajú na jednom popísanom hexe (ktorý má trebárs 8, 16 alebo 24 míľ priemer) a odkrývajú okolitý terén za súčasného nachádzania a absolvovania dungeonov.
- Mesto. Voľná mapa, niekedy na štvorcovej sieti. Pevnosť je pre postavy safe haven, nie dungeon (aj keď možno sú nejaké dungeony pod ňou). Dej, ktorý sa odohráva v pevnosti, je "medzi dobrodružstvami", neštrukturovaný, a nemá zatieňovať výpravu do dungeonu, ktorá je podstatou hry. To, že každá postava v Pevnosti je popísaná (aj s jej pokladmi) je súčasťou sandbox filozofie. V meste sa nakupuje vybavenie, najímajú hirelingovia a noví hrdinovia a získavajú informácie o dungeonoch (!). Samozrejme roleplaying dostáva zelenú najmä v meste.
Ešte mi napadlo ďalšie užitočné štrukturovanie. Pri encounteri postavy buď: i) bojujú; ii) vyjednávajú (parley, roleplay); alebo iii) utekajú.