Pretoze nielen tvoj predosly, ale aj terajsi post jasne ukazuje, ze sa neorientujes v problematike. Budem predpokladat, ze ta to naozaj zaujima, a skusim to vysvetlit:
Will napísal:
Ak uz si hadzem na situaciu vytraca sa podla mna unikatny system tiena. Na situaciu si mozem hadzat v akomkolvek systeme, vid stavky pouzite vo Wushu.
V prvom rade, Wushu realne nepouziva system stavok. Tento termin (angl.
stakes) totiz oznacuje mechanizmus, kde sa pred hodom nejakym sposobom urcuju potencialne smery (resp. obmedzenia) naracie, vzhladom na vysledok nastavajuceho hodu. Vo Wushu nemas stavky ako take, pretoze to, ako dopadne hod, sa premieta cisto mechanicky (postava straca chi, scena straca chi). Ked odrozpravas, ako si dostal na budku, to musi nutne znamenat, ze si v tej scene mechanicky stratil chi (vzhladom na to, ze v momente, ked to rozpravas, este
nevies*, ci to chi naozaj stratis) V momente, kedy si hadzes, je uz naracia ukoncena (kedze naracia ti urcuje mnozstvo kociek). Poradie naracia / hod je teda vymenene.
-------------------------------------------------------------------
* - okrem velmi specifickeho pripadu, konkretne mookovska scena, kde si planujes dat 0 kociek do obrany. Vtedy vies, ze stratis chi, a mozes to zakomponovat do rozpravania (aspon ja to tak vzdy robim, ked realizujem tento drsny manever).
Will napísal:
Zodpovednost za stavky a to, ze si ju davam sam s tym nema nic spolocne. Konieckoncov stavku si aspon z toho co som doteraz videl vzdy davam sam.
Takze v prvom rade sa zda, ze si zatial nehral ziaden stavkovy system (Wushu nie je, ako som vysvetloval o odstavec vyssie). To teraz nemyslim ako nejaky strasny diss alebo flame alebo cokolvek, iba by to vysvetlovalo tvoju miskoncepciu. Nemozes axiomaticky povedat, kto si urcuje stavky, zalezi to totiz od systemu (pracovat sa s tym da rozne). Napriklad v Dogs stavky vznikaju postupnym iteracnym mechanizmom (taky pseudo-poker medzi hracom a jeho protivnikom), v niektorych systemoch hrac hovori, co dostane ak vyhra a opozicia hovori, co sa stane ak prehra (Don't Rest Your Head), obcas vznikaju aplikaciou hernych mechanik na vyhlasene zamery stran (Mountain Witch) a niekde si proste hovori obe casti hrac (Shadows).
Will napísal:
Z mojho pohladu si ale vnutorne konflikty postavy radsej riesim pribehovo a nie stavkovo.
Story gaming je (aspon v mojich ociach, kludne sa mozem mylit ale nechcem to teraz rozoberat), ze ti nejakym sposobom mechanizmami zachytava aj veci, ktore "tradicne" hry nezachytavaju. Navyse v tvojom vyhlaseni je pekne vidiet, ze mas zmatok v terminoch. Pribeh totiz vznika zo stavok (resp. stavky su mantinely, ktore ti urcuju kade sa bude pribeh uberat), nejedna sa o dve separatne entity. To, co ty chces povedat je to, ze vnutorne konflikty postavy si chces riesit
mimo systemu... co je sice v poriadku, ale napriklad take PtA tym absolutne strati pointu (kedze cele je to o Issues postav). A specialne tie Shadows (ktore som este nehral, takze sa mozem mylit) mi pridu take, ze tam sa vnutorny konflikt priamo hodi - cela hra je koniec-koncov o "temnej stranke" ludskej osobnosti.
Will napísal:
System tienov mi preto pride unikatny, ze to nieje moje svedomie alebo nieco podobne. Je to de facto entita ktora chodi so mnou a kona mi napriek, no neovplyvnuje ma systemom "zabi ho, si nahnevany a temny".
Myslim, ze tu trochu sklzavame do problemu, ze ty chapes Dark Side (teraz som sa dostal k SW-related casti debaty) kanonicky, ako proste Temnu Stranu Sily - vonkajsiu entitu, ktora aktivne ovplyvnuje (resp. sa snazi ovplyvnovat) ciny Force-Sensitive osob. Naproti tomu navrhovatel mechanizmu chapal Temnu Stranu proste ako pausalne oznacenie temnej stranky ludskej prirodzenosti - iste, u FS osob sa prejavuje hmatatelnejsie, ale aj u non-FS je pekne pritomna. Ked uz si nacal toho Hana, tak uvediem priklad z konca Epizody 4.
Light: "Ostanem a pomozem im, aj ked mi z toho nic nekvapne... ide o dobru vec"
Dark: "Nemam v tom ziaden osobny zaujem, nic mi to neprinesie... bolo by blaznovstvo riskovat zivot pre nic."
Han si hodi, a tym smerom sa odoberie dej. Podla mna uplna parada.
Will napísal:
aky to robi rozdiel vo vyhlaseni, ze nemam problem s tym ci si stavku urcujem ja (alebo spolurcujem)?
Hint: prevedenie systemu stavok zavisi na dohode hrac - GM nie na hernom systeme a je uplne nepodstatne v pointe mojho prispevku.
Myslim, ze v tomto momente by uz malo byt jasne, kde su problemy tohto postu.
Will, clovece - ono nie je taka tragedia priznat, ze sa v niecom neorientujes a nechat si to vysvetlit. Nejde tu o zlate trenky v neomylnosti.