Nasledovné riadky vyjadrujú filozofiu, z ktorej vychádza webový portál The Forge. Táto „vyhňa“ je zameraná na propagáciu a vývoj rolových hier, ktorých autori sú zároveň držiteľmi práv. Tento text nechce stanovovať štandardy pre formu a obsah samotných hier. Namiesto nich chce poukázať na hodnoty, cez ktoré sa možno na rolové hranie dívať ako na druh umenia a oblasť, v ktorej môžu ľudia prejaviť svoju kreativitu. Názov manifest chce naviesť čitateľa na to, aby si uvedomil tieto hodnoty a aby sa v ňom tak prebudila potreba konať. Idey Kvalitu rolovej hry možno určiť len jediným spôsobom: skrz samotné hranie.- Počet výtlačkov v kníhkupectvách, množstvo reklamy, či odozva okolia nemajú súvis s kvalitou hry.
- Prvou prioritou je vaša zábava. Je táto rolová hra zábavná alebo nie?
„Životný cyklus“ rolovej hry je takisto založený na jedinom princípe – samotnom hraní.- „Podpora“ je chiméra. Dodatky a rozšírenia môžu byť dobré a užitočné, ale nie sú nutnou požiadavkou pre dobrú hru. Ich existencia tiež nemusí zvýrazňovať kvalitu hry.
Dizajn rolových hier má pred sebou široké nepreskúmané pole pôsobnosti.- Nepovažujte oblasť, ktorej sa venuje existujúci dizajn hier, za uzavretú a jedinú možnú.
- Každý má právo napísať rolovú hru. Neexistuje žiadna špeciálna komunita „dizajnérov“. Všetko sú to totiž len nadšenci, ktorí cítia potrebu vytvoriť čosi vlastné.
- Herný dizajn do veľkej miery len opakuje a napodobňuje už existujúce veci bez toho, aby sa nad nimi zamyslel a niekam ich posunul. Veľké oblasti potenciálnej zábavy tak ostávajú skryté či nevyužité.
Diskusia o teoretických princípoch je užitočná.- Takáto diskusia dáva ľudom možnosť väčšieho zážitku a zábavy pri rolovom hraní. Navyše im umožňuje navrhovať hry s cieľmi, ktoré naozaj chcú v hre dosahovať.
- Systém je dôležitý. Pravidlá a text rolových hier majú naozaj vplyv na kvalitu a obsah hry. Zistite, ktorý systém stavia a využíva štýl hrania, ktorý sa vám páči.
- Nemýľte si to, na čo ste zvyknutí, s tým, čo sa vám môže páčiť.
Diela, ktorých si autori zachovávajú autorské práva i po vydaní[+], sú realizovateľné z komerčného hľadiska a zároveň majú množstvo ďalších výhod.- Záujem vydavateľa o rolovú hru nemusí mať žiadny súvis s jej kvalitou či potenciálnym úspechom na trhu. Nezáujem vydavateľa nemusí indikovať nič.
- Jediná vec, ktorá je potrebná na vydanie rolovej hry, sú peniaze. V mnohých prípadoch tých peňazí nemusí byť veľa.
- Ak vám vydavateľ pomôže vydať hru, je to dobré. Ich vlastníctvo práv však znamená obmedzenie vašej kontroly nad ďalšou potenciálnou tvorbou i ziskom.
Existuje veľa rozličných spôsobov, ako vydať hru. Každá z nasledovných možností má svoje výhody a nevýhody. Pri výbere zvážte všetky možnosti a riaďte sa podľa seba.
- Voľne dostupné či komerčne predajné – fungujú oba spôsoby.
- Kniha, PDF, HTML, brožúra, CD či ich kombinácia. Všetky tieto spôsoby prinesú čitateľovi informácie, ktoré chce vedieť.
- Distribuované či predávané priamo, alebo cez distribútora či predajcu kníh. Každý z týchto spôsobov prinesie materiál do čitateľových rúk.
A čo s tým? Nasledovné činnosti zodpovedajú zámerom Forge a cez ne vyzývajú jeho členovia ostatných do akcie. - Propagujte rolové hry, ktoré existujú mimo tradičných distribučných kanálov i mimoriadne kvalitné hry, ktoré využívajú klasické distribučné modely.
- Poučte potenciálnych tvorcov rolových hier a ukážte im rôzne spôsoby vydávania hier.
- Podnecujte diskusie a skúšanie umeleckej formy, návrhu a používania rolového hrania.
Navštívte The Forge na http://www.indie-rpgs.com
[+] V USA platia trochu odlišné princípy pri autorských právach. V prípade creative ownership o ktorom rozpráva Ron Edwards, si autor diela zachováva autorské práva na vytvorené dielo (to je prípad románov). V niektorých oblastiach (napr. komiksy, či dokonca rolové hry od veľkých vydavateľov) si najímajú na tvorbu diela autorov na voľnej nohe a autorské právo na obsah má tak vydavateľ a nie samotný autor.
Z originálneho článku Ron Edwards: Role-playing Indie Manifesto, vydaného v rámci Sorcerer & Sword, Adept Press, Chicago.
|