HuSä https://annun.sk/ |
|
[článok] Situácia, konflikt, scéna, príbeh https://annun.sk/viewtopic.php?f=64&t=6912 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | alef0 [ Ut. 27. Okt 2009, 9:05 ] |
Predmet príspevku: | [článok] Situácia, konflikt, scéna, príbeh |
Dnes by som chcel objasniť niektoré pojmy. Tie, ktoré spomeniem, zodpovedajú chápaniu na fórach The Forge (napriek tomu, že ich vysvetlím vlastnými slovami) alebo prislúchajú definíciám, ktoré zaviedol Lajos Egri v Umení dramatickej tvorby (Art of Dramatic Writing). (Nezdržím sa bočného komentára – moje vydanie tejto knihy má na obálke ,,The Art of Dramat!c Wr!t!ng“. Dokázal by som pochopiť jeden výkričník, ale tri???) Situácia predstavuje rozostavenie postáv a prvkov prostredia deja. Keďže sú tieto elementy vzájomne situované, je prirodzené pomenovanie situácia. Vzájomné vzťahy môžu byť akékoľvek – fyzické, neviditeľné atď. Ak chcete, postavy a prvky prostredia si môžete predstaviť ako symboly nakreslené na papieri, ktoré sú prepojené čiarami postojov, minulosti či vzájomnej blízkosti. Situácia môže byť stabilná alebo dynamická. Stabilná situácia nepotrebuje rozriešenie, ale dynamická áno. Vyriešenie (vyhodnotenie) konfliktu je proces, kde sa v rámci istého času a konania dynamická situácia vyvinie do novej situácie. Nová situácia môže byť buď dynamická (teda bude vyžadovať nové vyhodnotenie) alebo stabilná. Citácia: Murinus Mus sa rozzúril kvôli Twilight. Trey jej totiž nedokáže dodať ďalšie salamandrie vajcia, pretože Declamare nezvládol situáciu a nedopatrením spôsobil požiad salamandrovho domu. Toto je príklad dynamickej situácie, pretože ,,rozzúrený kvôli Twilight“ nie je pre Murinusa Mina udržateľný stav. Ak dodáte Citácia: ,,... a Murinus Mus sa práve nachádza v Treyovej izbe, aby si s ním vyjasnil veci,“ zaobalíte situáciu do scény. Situácia sa vyrieši počas jednej alebo viacerých scén. Dodajme ešte Citácia: „dokáže jej Trey pomôcť?“ a máme konflikt. Scéna sa vyrieši (vyhodnotí) v rámci jedného či viacerých konfliktov. Kód: Situácia Scéna Konflikt(y) Scéna Konflikt(y) ... Zamyslime sa, či existuje nejaký všeobecný rámec, v ktorom sa nachádzajú situácie. Ako sa nazýva kontext, v rámci ktorého sa rozrieši jedna či viacero situácií? Príbeh. Vezmime si napríklad, hm, Pána prsteňov. Dynamická situácia „Bilbo dá Frodovi prsteň“ postupne vyvoláva množstvo dynamických situácií, ktoré vyústia v záverečnú postupnosť stabilných situácií. Kód: Konflikt(y) -> Scéna (-y) -> Situácia (-e) -> Príbeh Pravidlá pre vyhodnotenie konfliktu zaručujú, že sa konflikty vyhodnotia na základe spolupráce, čo povedie k spoločnému vyhodnoteniu scén, a teda spoločnému vyhodnoteniu situácií a teda ku globálnej spoločnej tvorbe príbehu. ... samozrejme za predpokladu, že v rámci hry budeme mať zaručenú prítomnosť dynamických situácií. To je ale na samostatnú tému ,,Na čo sú dobré formálne pravidlá, diel 2. – ako zaručiť v hre prítomnosť dynamických situácií? Z myšlienok Vincenta Bakera na jeho blogu, 6. december 2005 |
Stránka 1 z 1 | Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |