Toto je citát od Conlaia. Veľmi dobrý:Flags Tenhle pojem označuje vodítka, která hráči dávají vypravěči - ať už vědomě či nevědomě. S využitím flags je velmi
snadné improvizovat a připravovat hru tak, aby hráče zaujala.
Stačí se podívat na osobní deník a historii postavy. Najděte výrazné prvky - nepřátele, tajné lásky, ideály, přísahy,
nenávist, vznětlivou povahu, pravdomluvnost... to všechno jsou flags. Vypište si ty nejvýraznější.
Když budete vytvářet nehráčské postavy (NPC) napojte je na postavy hráčů (PC) přes jejich flags. NPC, které nejsou
nějak (alespoň potenciálně) napojené na PC, jsou k ničemu. Není nutné mít NPC kdovíjak propracované - zapište si
jen co od postav chtějí, na jaké flags mohou "hrát" a pár povahových rysů, které vám pomohou je ztvárnit.
Když budete vymýšlet scény, vymýšlejte je podle těchto vodítek. Koukněte na ten papír, kde máte vodítka vypsaná - to
je vaše inspirace. Pokud můžete, zařiďte, aby zájmy postav vedly ke konfliktu - buďto s NPC, nebo mezi postavami.
Věnujte pozornosti vodítkům obsaženým v "číslech postavy". Dejte postavám šanci využít schopností, které je činí
zajímavými, využijte proti postavám jejich slabé stránky...
Všímejte si i drobných detailů během hry. Pokud hráči plánují věci, kterým jste sami nepřikládali důležitost - udělejte z
nich důležité části hry. Dva z mých hráčů mají vodítka "tajná láska" a "pomsta". Spojím je tím, že vytvořím NPC, která je objektem obou vodítek.
V naší nové DnD kampani hraji zloděje/válečníka a utratil jsem celé dvě odbornosti, abych mohl mít Odrážení střel. Jestli
má postava alespoň jednou za hru nebude touto odborností moci někomu zachránit život, svou kůži, nebo alespoň
předvést jak drsná je, budu asi celkem zklamaný.
Hráči během cesty neustále zdůrazňují, jak dobře se starají o své koně, kupují jim proso, kontrolují kopyta atd. No
řekněte, nekřičí to přímo "CHCEME HONIČKU NA KONÍCH!"?
POZNÁMKY:
Tohle je dost jednoduchá a známá technika, vlastně spíš základní poučka, ale zaslouží si uvedení. Osobně mě dlouho
štvalo, že neuím číst myšlenky hráčů, ale ono vlastně úplně stačí mít jejich postavy - v těch je vtisknuto, co hráči ve
hře chtějí.
Flags nejlépe sednou hrám, která nemají dopředu připravený "příběh" (nemám nutně na mysli railroad). Při používání
flags je úplně nějlepší domluvit se nejdřív na tématu hry (vyloupení prastaré hrobky, boj proti temnému pánu, objevování
tajemného světa "za zracadlem"...) a podle toho vytvořit postavy. Vypravěč potom v klidu může najít vodítka, vytvořit
konflikt, NPCs a mapu vztahů... a můžete začít hrát. Nemějte v hlavě jedno "správné řešení", konečnou podobu
příběhu - přizpůsobujte se pohybům hráčů.
Některé hry mají vodítka zavedená jako mechaniky - deskriptory (Sorcerer), klíče (The Shadows of Yesterday),
duchovní atributy (The Riddle of Steel), přesvědčení, instinkty a rysy (Burning Wheel)...
Tohle všechno samozřejmě není jen z mé hlavy. Ve Flag Framing Chrise Chinna najdete IMHO ucelenější návod jak s
vodítky pracovat.
Citát od Bifiho: Dodám niečo k vlajkám vyjadreným vysokými schopnosťami postavy (t.j. ak má postava vysoký Sneak, asi hráč chce,
aby v dobrodružstve vyriešila nejakú situáciu zakrádaním). Nie všetky vysoké/silné schopnosti sú naozaj vlajkami,
niekedy si ich hráči dávajú defenzívne, pretože očakávajú, že bez nich nemajú v dobrodružstve (resp. u daného GMa) šancu.
Keď sa na to tak pozerám tak celá téma na rpg fóre je super a zíde sa začiatočíkom.
Je to tu: http://rpgforum.cz/viewtopic.php?t=5457 ... highlight=