Až na druhé pozretie mi to zasadlo dokopy. Z prvého som odchádzal so strašne silnými pocitmi z Alfredových scén, konečne raz prirodzene písanými plot twistami (hoci niektoré, ako Talia boli očakávané), a perfektným záverom a hlavne Catwoman. Na druhej strane som si búchal hlavu pri naprávaní stavca, časovači na bombe a zápletkou s ňou, a zle postrihaným návratom Batmana do Gothamu. Mimochodom, je zrejmé, že sa vrátil pomocou Batu: posledne s ním príde do Batcave, keď má posledný dialóg s Alfredom. Keď sa vráti do Gothamu a nájde Foxa, ten sa ho spýta "Remember where you parked?" a ďalší záber je na strechu v Gothame, kde je zakrytý Bat. Suprová bola rozprava o strachu zo smrti vo väzení a zapojení tohoto do mýtického šplhania hore s lanom, ktoré ľudí sťahovalo dole.
Na druhé pozretie sa mi strašne páčila Talia. Prvé pozeranie som nechápal prečo bombu proste neodpália hneď, samozrejme scenár chce podať mytologický pád a návrat hrdinu. Myslím, že ovládanie bomby je v skutočnosti McGuffin pre Batmana, Gordona a Blakea: nie je vôbec nikde povedané, že by dr. Pavel nejaký podobný mechanizmus na bombu zaviedol, navyše ak by tak urobil, muselo by mu byť jasné, že už nemá pre Banea/Taliu cenu, a zabije ho. Toto naznačuje aj jeho reakcia, keď Bane odpojí reaktor či čo a dr. je zdesený. Zjavne nerátal s tým, źe Bane/Talia má v pláne 5 mesiacov udržať kontrolu nad Gothamom. Talia potom pobehuje s ovládačom, ktorý ale imho kontroluje zaplavovanie reaktorovej miestnosti: keď ho na konci filmu stlačí, len blafuje, že sa nič nedeje: keď sa vybúra tak je prestrih na zaplavovaný reaktor a Talia je zjavne v siedmom nebi ako všetkých okakala. Potrebovala totiž už len naťahovať čas a udržať bombu čo najďalej od Batmana. Prečo by inak, keď sa dostala ku kamiónu nešla hneď bombu odpáliť ručne? Miesto toho riadila kamión čo najdlhšie po meste. Takisto vedela a pomáhala Gordonovi s plánom s rušičkou, keby to bolo reálne, nebolo by ľahšie odsabotovať celý plán? Miesto toho im dávala nepríjemnú nádej ako svetlo na vrchu studne v Pite. Ak by to takto do seba zapadalo, tak Talia je ubervillain, pretože nepwnovala Batmana v Pite a nevyvolávala anarchiu samoúčelne, ale naopak oboje potrebovala na udržanie bomby v Gothame na 5 mesiacov.
Inak viacerí tu spomínate, že bolo málo zobrazenia anarchie: bolo, ale film je o Batmanovi (na čo si zase imho nesprávne sťažovali v predošlom dieli ľudia, že to bolo práve o anarchii a nie o Batmanovi). V danej časti je väčšina stopáže venovaná scénam v Pite. Will píše, že nosnou témou filmu je anarchia, ale nielen imho je to o smrti (myslím, že Tolkien správne postrehol, že každý ľudský mýtus je o smrti) - to je zrejmé počas celého filmu. Z tohoto hľadiska tam proste tie scény z Pitu sedia viac ako keby sa Nolan venoval dianiu v meste, ktoré je len vykreslené v náznakoch (lovenie policajtov), a skratkovito anachronicky pri Baneovej reči.
No a na záver samotný trochu ambivalentný záver, kde nie je úplne jasné či Wayne prežil. Myslím, že to je zo strany Nolana happyend, do ktorého úmyselne zasial trochu nejasnosti v štýle Inception.
Má to svoje muchy, ale hlboko to vo mne odoznieva. Asi moja obľúbená trilógia.