Pride mi to ako celkom dostojny nastupca povodnej hry (ja som sice detstvo stravil skor s Terror from the Deep, ale ono to je to iste ako povodny X-COM len vraj tazsie). Nebudem tu pisat zoznam vsetkych zmien (je ich dost), ale hra mi celkovo pride ako vyvazena, relativne zlozita, prudko navykova a zabavna a podarilo sa jej v mnohom zachovat tu atmosferu strachu z povodnej hry.
Pre tych, ktori nevedia, o co ide: stanete sa hlavou medzinarodneho projektu XCOM, ktory ma jedinu ulohu: chranit Zem pred utokom mimozemstanov, ktori sa z neznameho dovodu rozhodli unasat ludi, terorizovat mesta a vseobecne robit zle. Postupne sa musite o mimozemstanoch dozvediet viac, pochopit, preco vlastne na Zem prisli a nakoniec ich celkom zastavit. Zacinate ako relativne chudobna organizacia, ktora ma len na tu najzakladnejsiu vybavu pre svojich vojakov, najlacnejsie stihacky a v zakladni len tie najnutnejsie miestnosti. Na to, aby ste sa zdokonalili a zarobili peniaze na dalsi rozvoj, musite uspesne kontrolovat ufonsku hrozbu.
To znamena podnikat viacero odlisnych veci: organizovat vysadky na miesta, kde emzaci zautocili na zemi, zostrelovat ufa priamo vo vzduchu, taktiez musite staviat satelity (aby ste odhalili viac ufo objektov v atmosfere), podnikat vyskum (na zdokonalenie vybavy svojich vojakov) a rozvijat svoju zakladnu.
Hra ma teda vlastne dve casti: strategicko - ekonomicku a takticku.
Ta strategicka cast sa odohrava v realnom case, mate prehlad o tom, co sa deje na celom svete, vidite uroven paniky v jednotlivych krajinach (cim vyssia panika, tym vyssia sanca, ze sa krajina z projektu XCOM odpoji a prestane vam platit), mozete vysielat svoje stihacky a satelity, staviat zakladnu, organizovat vyskum a podobne. Tato cast je zo zaciatku relativne zlozita a hlavne na vyssich obtiaznostiach sa casto stane, ze chybny krok vas moze vrhnut do spiraly, kde budete mat stale menej a menej penazi az kym cely projekt XCOM nezlyha a vy prehrate. Je velmi dolezite byt vzdy pripraveny a peniaze investovat tam, kde to prave najviac potrebujete, pretoze inak zacnete zaostavat za stale viac situaciu eskalujucimi emzakmi.
Takticka, tahova cast zahrna samotny boj s mimozemstanmi na zemskom povrchu. Ten nastane zakazdym, ked ufoni pristanu, alebo havaruju. Vy vtedy dostanete moznost vyslat na miesto vysadok az siestich vojakov, ktori sa pokusia emzakov neutralizovat (zabit, alebo zajat), pripadne uchranit civilistov a zabrat vsetku mimozemsku technologiu (dolezitu pre vyskum), ktoru najdu.
V taktickej casti sa udialo asi najviac zmien oproti povodnej hre, kedze boj je velmi dynamicky a casto aj brutalne rychly, plne vyuziva strategicke vyhody krytia, ponuka siroku skalu roznych specialnych akcii pre vasich manikov a vo vseobecnosti je to asi najlepsia cast celej hry. Mimozemska AI je celkom inteligentna a nepriatelia sa vas casto budu snazit obist a utocit zboku, kde nie ste kryti, neboja sa pouzivat granaty a PSI schopnosti (az neskor v hre), obcas na vas dokonca prichystaju primitivne pasce. Co sa tyka pohybu, zmizli time units zname z povodnej hry a namiesto toho ma kazda postava k dispozicii dva pohyby. V pripade, ze pocas lubovolneho pohybu vystreli, jej tah konci (samozrejme existuju vynimky, zalezi na treningu konkretneho vojaka, ale to je zakladny princip). Je to velmi elegantny a lahko pochopitelny system, ktory v kombinacii s mensimi a nicitelnymi mapami a vycuranym AI vytvara rychle a takticke strety.
Vasi vojaci su hlavne zo zaciatku extremne zranitelni a strata jedneho - dvoch pocas misie sa este stale povazuje za uspech. Vojaci, ktori toho preziju viac, sa postupne zlepsuju. Pri prvom povyseni sa im prideli konkretna rola (sniper, heavy, assault, alebo support) a po kazdom dalsom maju moznost naucit sa jeden novy skill. Postupom casu sa naucite svojich vojakov mat naozaj rad a vzdy vas zaboli, ked vam dobre trenovaneho serzanta zabije strelou do hlavy spinavy emzak, ktoreho ste si za zavretymi dverami nevsimli.
Co sa tyka map, tie na rozdiel od povodnej hry nie su nahodne generovane. Podla Firaxis je ich asi 200 a pre kazdu misiu sa jedna nahodne vyberie, nahodne natoci a nahodne (ale podla urcitych pravidiel) sa na nu umiestnia nepriatelia. Ti sa nasledne po mape pohybuju v skupinkach nezavisle od toho, ci ich vidite, alebo nie. Co znamena, ze aj ked si loadnete tu istu misiu na tej iste mape, nemusite nutne najst nepriatelov na tych istych miestach. Vynimku tvoria tak akurat specialne misie, kde je myslim umiestnenie emzakov spravene natvrdo.
Graficky to cele vyzera velmi pekne, je to take spravne futuristicke, ale ma to aj ten mierne komixovy nadych povodneho X-COMu. Je to plne nepodstatnych realii a mini pribehov, ostali zachovane dlhocizne texty po vysledkoch vyskumu, vypocuvania, alebo pitiev. Zmizli tie casto celkom hrozive obrazky z povodneho X-COMu, na druhu stranu ked sa mi pustilo prvy krat video pitvy Sectoida, nevedel som, ci sa mam smiat, alebo hrozit. Skoda len, ze po case sa vsetky videa uz opakuju (a pokial viem nedaju lahko preskocit), len sa meni model pitvaneho / vypocuvaneho / atd.
Nejake oficialne screenshoty mozete najst tu:
http://www.xcom.com/enemyunknown/uk/screenshots.htmlCo sa tyka negativ, jedno celkom velke je ovladanie a kamera: niekedy nie je celkom vidiet, kam chcete ist, dost blbo to niekedy funguje hlave v UFAch, kde casto namiesto jeho vnutra vidite strechu a ked chcete zadat prikaz na pohyb, robite to de facto na slepo. Ovladanie je ocividne prebrate a prisposobene z konzol, nie je to tragedia, ale mohlo by to byt aj ovela lepsie.
Celkovo sa mi to zatial velmi paci, uz dlho som na niecom takto nezavyslacil. Je to extremne tazke vypnut, clovek si stale hovori "este jeden tah", pripadne "este jeden den".
Je velmi prijemne zahrat si v roku 2012 normalnu tahovu takticku hru, ktora vyzera moderne.