Ćím začít - výběrem správných barev.
Rovnou bych volil barvy vodou ředitelné - akrylové
Za nejlepší jsou považovány Vallejo, vallejo má asi tři různé vzorníky - figurkářské modelářské a ještě jeden. Dále jsou tu barvy Citadel Miniatures - tedy Warhammerovské, další možností jsou modelářské akrylové barvy (například český výrobce Agama).
Příprava prostředí - noviny, staré tričko, vhodné ředidlo, staré oblečení
-noviny jako podklad na stůl - fungují dobře i na štětcování dry brushe
-staré tričko - natrhat na kusy vhodný hadr na utírání štětců. Pozor nic co pouští chlup (flanel)
-vhodné ředidlo – třeba do lahvičky od tatarky Hellman, voda–pozor pravidelně měnit a čistit
-staré oblečení – i po X letech se dokážu pokapat barvou u drybrushe hrozí odstřikování od štětce
Další materiály – jemný brusný papír, kartáček na zuby, jehlové pilníčky, modelářské (nebo nože na koberce)
Příprava figurek: Pokud máš plastové díly v rámečku tak nevylamuj, ale vyřezávej (nůžtičky s manikůry, malé štípačky). Zabrus vše co na figurce nemá co dělat – licí kanálky, místa kde je spárovaná forma, otřepy atd. Pak hoď figurku do vody s jarem – nebo jiným odmašťovadlem (u figurek z bílého kovu, u plastových to není nutné) a očistí ji kartáčkem na zuby. Tím figurku odmastíš a jsi připraven pro barvení. Pozor při brousení – bílý kov je hodně měkký, takže dávej pozor – osobně nejčastěji používám – jehlový kulatý, půlkulatý a trojhraný pilník.
Dále je třeba se rozhodnout zda budeš aplikovat basecoat - podkladovou barvu. Pro začátky doporučuji černý sprej Citadel Minaitures. Ke stříkání doporučuji dobře ventilovanou místnost, a jen ne v pokojíčku, rozptyl aerosolu je dost velký. Vyzkoušej si jakou vrstvu a z jaké vzdálenosti. Já stříkám krátkými dávkami z různých směrů, ne souvisle - dělá se silná vrstva, která stéjká. Nepoužívej spreyerské či autoemailové náčiní – jsou hustší a dělají silnou vrstvu laku. Časem můžeš vyzkoušet jiné spraye například spreaye TAMIYA s jinými odstíny. Proč černou? Barvy jsou tmavější, než když je podkladem bílá, navíc si tím vystínuješ místa kam nedosáhneš štětcem, nebo zapomeneš. Basecoat určitě doporučuji aplikovat. Stříkat ve vzdálenosti asi tak 15- 30 cm, sám odhadneš jak, aby barva nestékala a nezanášela detaili. Někdo stříká figuru v krabici, aby nedocházelo k rozptylu barvy a točí si s krabicí jak potřebuje (viz dalšího Bifiho příspěvek), já držím figurky za stojánek, tím se dostanu k figurkce ze všech stran, pak sice vypadám jak přívrzřencé popgotické kultury, ale to se dá vydržet.
Děláš li plastové figurky, které se doplňují, slep si jen torzo, tak aby jsi ke všemu měl volný přístup (bez hlav, mošen, mpochev, zbraní, někdy rukou), torzo nastříkej, tyhle malé blbosti stříkni nebo nabarvi v rámečkua dolepuj až po nabarvení figury!!!!! A pak teprve opravuj "chyby (přebytek lepidla, nenabarvené pozůstatky po odřezávání z formy) a stínuj nenastínované (to co jsi dolepil).
Samotné barvení – to by bylo na dlouho. Připomenu jen základní zásady:
Doporučuji nejméně 3 stětce.
1. 5/0 nebo 3/0 pětinulka, třínulka jedná se o ultratenké štětce určené k abrvení očí a detailů.
2. 0 či 1 na barvení všeho ostatního /případně více štětců na různé odstíny, na větší plochy či modely použij modelářské 2
3 štěteck který použiješ na dry brush a tupování. Mě se nejvíce vypaltí buď zastřižené ploché štětce, nebo zastřižené dvojky (uděláš si rovný štětec asi tak v půlce normálního chlupu). Na drybrush malých ploch pak samozřejmě štětec zmenšuješ – používám i starší štětce veliksoti 3/0. Fluktuace štětců na dry brush je obrovská – modelářské štětce nejsou žádnou levnou srandou. Profesionální štětce ze stříbrné lišky se vyšplhají i ke 200 Kč za kus, normální 3/0 5/0 /lepší papírnictví např. v Lazarské ulici v Praze proti Bushmanovi/ okolo 50-100 Kč.
Podle toho se ke štětci staráme. Po každém barvení štětec hned vyčisti v odpovídajícím ředidle a vytři do sucha v hadru!
Oproti Jersonovi doporučuji jiný postup -
malé části a obličej si nechat na později - základem je natřít "tělo". Pak natíráš jednotlivé supplementy (mošny, zbraně, lana, boty, rukavice, náramky a tak. Na závěr doporučuji hlavu (poslední vlasy). Mimojiné také proto že obličej je na figurce nejsvětleší, dále když budeš drybrushovat třeba řemení ši ramena a vlasy tak si šáhneš do obličeje a poněvadž obličej dělá figurku (zvlášť u těch větších) je potřeba aby byl nejlepší!
Na kroužkovou zbroj jako podklad nepoužívej černou ale barvu zvanou GUN METAL, či podobně, nebo namíchej hoidně tmavou černoustříbrnou a přesto použij drybrush ocelové barvy. nikdy ne střírbné, nebo ti figurky budou svítit do tmy. Rozdíl mezi stříbrnou a ocelovou je markantní - stejným způsobem postupuješ u všech zbrojí, základ gunmetal a přesto ocelové barvy (chain mail, mithril silver jsou přímo zbrojové barvy). něco jíného jsou emailované, nebo zdobené zbroje. Časem můžeš zapustit i
rezavý pigment.
Oproti Jersonovi také doporučuji ihned začít stínovat, jen chyami a zkoušením se člověk učí!
Po otevření barvy otři hadrem všechnu barvu ze styčných ploch víčka a nádobky – zde usazená barva nejčastěji vede k vysychání barvy (kterému se nevyhneme).
Nikdy neřeď barvu v nádobce – používej externí nádobky na ředění barvy – nejlépe víčka od piva! Dřív jsem je v horké vodě zbavoval lepeného plastu, teď to stříkají a u akrylovek je to jedno.
Na štetci by jsi měl mít vždy jen tolik barvy kolik potřebuješ, pozor někdy potřebuješ aby barva někam zatekla, pak použij menší štětec s kapkou na hrotu a trošku naředěnější barvou.
Co se týče práce s odstíny – existuje spousta různých mechanik a já dělám figurky krátce abych věděl všechno. Osobně aplikuji tmavý odstín do tmavých míst, pak dám sytý drybrush odstínem který si plánuje že by to mělo vypadat a pak zesvětluji různě světlejšími odstíny hrany a záhyby.
Pokud barvíš pod lampičkou pořiďˇsi „modré“ ne „žluté“ světlo.
Některé základní termíny (pokud si je pamatuji, večer to projedu s příručkami co mám)
*** blending – zesvětlení nejvíce světlem nasvíceného místa se postupně zesvětlují světlují světlejším a světlejším odstínem s plynulým přechodem (tupování, stříkací pistole)
*** wash – pokud se nepletu tak se jedná o velice naředěnou barvu a to tak že až nenese, tato barva pak zateče do spár a dělá zajímavé zašpinění, občas také wash používám na obličeje přes tmavou barvu.
*** drybrushing – štetec je vytřen skoro do sucha (použivám vyčmárávání štětce an novinách) a pak se velice pozorně přejíždí na místa která na modelu jsou světlejší – různé hrany, vnější záhyby pláště, kapsičky. Používá se i bílá či hodně světlá (bledá barva) aby byl vidět kontrast – jde o zvyk. Na hnědou a případně i pleť používám bleached bone, na zelenou Humbrol 120 nebo Dark Angels Green + Skull White. Všechno se časem pochytí. Jde opravdu jen o zašpinění!!!!!!
Na závěr figurku sjednoť pololesklým stříkaným lakem (já to nedělám, neb ho nemám, ale časem snad možná)
*Experti nepoužívají metalické barvy používají šedé a hnědé.
*experti figurky i tmelí ať už dvousložkovým tmelem (který je určen ale spíše k „sochaření“ nebo modelářskými tmely
*experti používají stříkací pistole k basecoatu
*časem doporučuji začít využívat i pigmenty (bahno, zašpinění, rez) a "vodičky" na obtisky (Gunye Sangyo)
Doporučená četba:
**Rackham Catalogue 2006 Supplement – dodatek ke katalogu Rackhamu z roku 2005, obsahuje nové figurky, hlavně ale asi 30 stránek o pokročilých i základních technikách malby
**How to Paint Citadel Miniatures – příručka od Citadel (Games Workshop) o technikách malby figurek asi 300 stránek, opravdu poučné čtení, postupy pro barvení některých figurek
**Games Workshop Web – u každé rasy jsou návody na barvení a používané barvy
**modelářská periodika /Modelář/, různé specializované časopisy, příručky a knihy
**stránky barev Vallejo
Nějakej ten web:
http://www.andrea-miniatures.com/eng/Index.php
http://www.acrylicosvallejo.com/